Gå til innhold

Rep. av hk.


gundik

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått tak i ett vrak der hk er gått fyken, 3 kondensatorer er blåst. Tror det er ett Slot 1 Asus P3V4X (har ikke funnet noe skiftlig bevis for det på kortet, men...) Har sett ett bilde av ett slikt kort og det ligner veldig. Siden jeg ikke har hatt noe hell i å få tak i ett brukt kort (Slot 1) ennå spør jeg: Er det noen som vet om det går an å rep. kortet? Hvor? Pris? Holder ikke å bytte kondensatorene bare siden det var hele tre stk. av dem som eksploderte samtidig. Da må det vel være noe galt med PSU eller strømstabiliseringen på HK? Har testet PSU på ett annet kort uten at det skjedde noe spennende...

 

På forhånd takk...

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis det er bare 3 kondensatorer så skal det være en SMAL sak vis du er en skilled lodder. Bare å lodde du de gamle og erstatt de med nye (kondensatorer fåes hos de fleste service elektronikk firmaer) Men husk på å skaff deg en loddebolt som passer og har justerbar varme, nytter ikke med en sånn diger klubbe av en loddebolt på det derre.

 

Det jeg ville ha gjort er å ringt nærmeste vgs.skole med service elektronikk som linje, de har utstyr og fixer dette lett for deg til en billig penge (Kanskje gratis og).

Lenke til kommentar

Hei igjen...

Må vel være noe annet som har fått kondensatorene til å gå fyken. For det første så var det 3 stk. som gikk samtidig og for det andre så hadde de tydeligvis smelt skikkelig. Det var nemlig skikkelig bulker i kapselene som hadde tatt seg en rakettferd inne i kabinettet...

Endret av gundik
Lenke til kommentar

serviceelektroniker til tjeneste her :thumbup:

 

kondensatorene kan lett byttes hvis det er mulig å finne verdiene på de. Men noe må ha fått de til å sprenge, og det skjer enten ved at polariteten blir snudd eller ved at de får for mye spenning. Jeg tviler sterkt på at du har snudd polariteten på de :no: .. så da må de ha fått for mye spenning :yes:

 

Så da har du det problemet med å feilsøke på de små komponentene som du såvidt ser.. Prøv heller å få retur, om det overhodet er mulig, på greia.. hvis ikke tror jeg at du blir nødt til å ramme det inn og slenge det opp i kunstsamlinga på veggen...

 

[edit] strømforsyninga kan du teste med et multimeter(voltmeter)[måler volt...] det kan du gjøre ved nærmeste sted som driver med elektronikk/elektro evt. kjøpe et selv.. (+/-150,-)

 

[edit2] kondensatorer er morsomt å sprenge :yes: :yes:

Endret av Duplo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...