Gå til innhold

gjeld etter samlivsbrudd, får ikke hjelp.


Mann32

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg får begynne med å si att jeg vet att dette er MIN feil, å att jeg har fått lærepengen min.

Det er utrolig mange som sliter med økonomi, så jeg skal heller ikke si att jeg har det værre enn noen andre.

 

For ca 3år siden var jeg gjennom ett samlivsbrudd der det var blitt tatt opp felles forbrukslån samt noen betalingsutsettelser og nedbetalinger i mitt navn. Når jeg var i forholdet med denne personen så gidde jeg min tillit og lot henne ha kontroll på økonomien. Jeg trodde alt var greit, helt til det ble slutt å jeg åpnet mine egne regninger igjen. Det var først da jeg innså hvor ille det var.

 

Jeg har 2 barn, å nesten ingen penger. Jeg får ikke hjelp hos nav, å jeg får ikke bostøtte.

Jeg har 3 trekk i lønnen hos Namsmannen, å 3 til som ligger på vent.

Det har gått 3 år, å jeg har gjort absolutt alt jeg kan for å betale det som skal betales, men pengene strekker aldri til. 2 av disse årene gikk jeg arbeidsledig med dagpenger fra Nav.

Idag så har jeg bruttolønn på ca 18 000,- pr mnd, 3000,- i trekk fra Namsmannen og 2500,- i trekk på forbrukslån.

Etter skatt sitter jeg med ca 10 000,- på en hel mnd som skal dekke mat, husleie, strøm, mobil, internett osv.

 

*For 2 dager siden fikk jeg "dom" fra forliksrådet om å betale 20 000,- iløpet av 2 uker.*

*Strømmen blir snart stengt.*

 

 

Jeg har vært til gjeldsrådgivning hos Nav der de regnet ut att jeg var på nesten 4000,- i minus hver mnd, men de ønsker ikke å hjelpe meg økonomisk. De gidde meg ett skjema slik att jeg kunne søke utsettelse med Namsmannen på grunnlag av att jeg gikk i minus å ikke engang får betalt mine faste utgifter. Alt har gått til inkasso (ca 16 saker) 

Dette var opprinnelig bare smålån, men har stått å rentet seg helt uten att jeg var klar over det.

Jeg har spurt Nav om gjeldsanering, men gjelden er ikke gammel nokk får jeg til svar.

Det er heller ikke mer enn ca 150 000,- det er snakk om, men jeg har ikke nokk inntekt til å håndtere så mange saker. Jeg har som sagt betalingsanmerkninger å får ikke refinnansiert dette.

Hadde jeg fått samlet alt i ett lån, så hadde det gått helt fint å betale 3000,- pr mnd.

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke sjans å betale 20 000,- iløpet av 2 uker.

Jeg har ikke bil, jeg eier ikke leilighet eller hus, jeg har ingenting jeg kan selge for å innfri noe.

 

Jeg føler slik skam ovenfor ungene mine, de fortjener så mye bedre, men jeg finner ikke veien ut av dette.

Endret av Mann27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vi hadde "felles" økonomi, men alt av lån ble dessverre tatt opp i mitt navn.

Jeg er i jobb nå, men får som sagt ikke hjelp til å håndtere gjelden.

 

Men om det var hun som tok opp disse lånene så har hun jo brutt noen regler? 

 

Vi tok vell riktignokk lån sammen, men jeg tenkte aldri over att hun skulle gi blaffen dersom det ble slutt.

Å jeg var dum nokk til å ikke ha noe med økonomien å gjøre når vi var sammen.

Lenke til kommentar

Hva sier Namsmannen om utsettelse?

 

​Ellers så høres det ut som om du er avhengig av familie eller gode venner for å rette opp i dette innenfor en rimelig tidsramme, hvis noen kunne tilby husly hadde det hjulpet mye men det du trenger mest er vel barnevakt så du kan jobbe mer, se etter sesongarbeide da det vanligvis er greit betalt og lett å få jobb innen.

 

Hvordan er det med resten av familien din, har noen av de mulighet til å hjelpe(ikke med penger men andre ting som kan spare deg for utgifter).

 

Lenke til kommentar

Har enda ikke fått svar av Namsmannen. Barnepass er heller ikke så enkelt da jeg ikke har noen i familien som kan passe.

Dermed må jeg evt betale for barnevakt, som også er uaktuelt da jeg allerede sliter med de utgiftene jeg har. Familien min hjelper meg med mat, men det er ikke så mye mer enn det som kan hjelpes med. Jeg har prøvd å tenke meg frem til en løsning hver dag i 3 år nå, men ser som sagt ingen utvei.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Namsmannen att trekkene blir stoppet å det er jo en godnyhet! Men, det gjenstår fortsatt mange problemer, størst av dem der jeg må betale 20 000,- iløpet av 2 uker. Er det noe hensikt å legge frem brevet fra forliksrådet hos Nav? Føler det er minimalt Nav kan hjelpe med.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Trist situasjon du har havnet i. Det jeg reagerer på her at dere ikke skrev en avtale på at dere var felles ansvarlige om gjelden. Har du noe som dokumenterer dette, skriftlig?. I så fall kan du vel innkreve halvparten av den andre part, evt få en dom på dette i forliksrådet om det nektes å betale.

 

Dersom du ikke har bevis, så er du ansvarlig fullt ut. Gjeldsordning for man kun på gammel gjeld og i tillegg må man være varig utav stand til å betjene gjelden. Det betyr at du må ha så mye gjeld at du ikke klare å betale det ned over tid med en normal inntekt.

 

Gjeldsordning i denne saken oppfatter jeg som ikke aktuell, da gjelden ikke er gammel.

Da har du to alternativer.

 

1. Finne en avdragsordning på sakene sammen med kreditorer og inkassatorer

2. Låne penger av venner og familie for å betale ned gjelden.

 

1. Dette alternativet er vel kun relaistisk om du klarer å betale ned gjelden din med nedbetaling innen rimelig tid (rundt 5 år). Klarer du ikke samtlige avdrag ved ordinær vilkår på lånene, er vel dette urealistisk.

 

150.000 er ikke så mye. Dersom dene gjelden har hvert råtten en stund hos inkassoselskapene kan du prøve å forhandle deg til et akkordbeløp (redusert oppgjør). Det første du må gjøre er å sjekke om du for lånt penger av noen. Når dette er klart sender du ut et tilbud til alle kreditorene. Skriv først om din situasjon, hvordan det ble slik og at du forsørger barn. Viss forståelse for at du skylder penger og vis at du vil ordne opp. Skriv så et tilbud til kreditorene. Etter mitt syn bør du gi alle en lik dividende av sakene (prosentsats av det du skylder i hver sak). Si viss du har en sak med 50 000 kroner totalt som inkluderer hovedstol (opprinnelig lån), gebyr, salær og omkostninger og tilbyr et akkordoppgjør på 90%, er beløpet 45 000.

Send ut og vent på svar. Dersom du allerede går kraftig i minus og ikke kan betjene alt, bør det være muligheter. Dersom du ikke jobber fullt, bør du først gjør det. Størst sjanse for å få til noe er om du går i minus dersom du jobber fullt. Når det gjelder livsopphold har alle lovmessig krav på en viss sum her.
Nå sier du ikke noe om hva alder dine barn er men dersom du har to barn på 0-5 år og er du som er voksen, skal du ha 13881 i livsopphold. Husleie kommer i tillegg.

For å regne ut tar du altså inntekt, minus livsopphold, minus husleie, og minus det du måtte betalt på all gjelden din hver måned om du skulle gjort det. Havner du på minus her, er det kanskje håp.

 

Lykke til. Bare spør om det er noe mer.

 

 



Anonymous poster hash: a5a74...cc0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg føler med deg, og skal prøve og veilede deg så godt det lar seg gjøre.

 

Først av alt, hvis du kan dokumentere at den gjelden som har blitt stiftet når du og din samboer bodde sammen, og at dette har vært felles så kan du gå til Nm/forliksrådet og klage, deretter be om at gjelden blir også satt på henne som medlånetaker.

 

Videre så har ikke de lov og trekke deg over livsoppholdsatsene, mer info om disse finner du på sismo.no - hjemmesiden til statens innkrevningssentral. Merk at dette gjelder KUN for trekk, videre livsoppholdsatser reguleres fra kommune til kommune når det kommer til bidrag fra der du bor.

 

Du har også rett til dekning for husleie - denne er ikke med i livsoppholdsatsen, den er enkeltstående.

Ved siden av dette så har du også forhøyet livsoppholdsatser grunnet barn, er du alene forsørger for de?

 

Og til slutt, NAV er pliktig til og hjelpe deg, så at de prøver seg på noe annet er tull.

 

Jeg jobber med dette daglig, og kan love deg at hvis du har blitt trukket mer enn de har lov på, så kan du kreve dette tilbakebetalt.

Ingen i Norge har lov og trekke deg ut fra livsoppholdsatsene du har, mens alt over vil forsvinne.

 

Gjeldsordning er uaktuelt siden dette ikke er gammel stiftet gjeld, og 150 000 kr er ikke mye i gjeld, og vil normalt sett være ganske oppnåelig og være innfridd innen 5 år som en gjeldsordning normalt sett har løpelengde på.

 

Når du får brev om utleggstrekk og lignende og du ser at du blir trukket av livsoppholdsatsene må du bare sende inn dokumentasjon til de fort som pokker, så vil trekket bli stanset, evt tilbakebetalt.

 

ignorer de dette bryter de med Norsk lov.

 

Råder deg til og finne ut hva du har rett på ihht livsoppholdsatser, barn, barnepass, barnehage etc og du vil finne alt på sismo.no

 

 

Lykke til!

Endret av KongWilly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...