Gå til innhold

Webshop; billig vs service


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det ca 2 mnd til konfirmasjonen, eller du kan si ny pc! Det kommer jo nytt hele tiden og prisene blir stadig oppdatert. Systemet her i dag (blir nok litt endret på 2 mnd) er som følgende;

 

Chieftec Dragon FullTower Sort

Asus A7V 266-E KT266A (et eller annet P4-HK)

AMD Athlon XP 1700+ (P4 1.6 GHZ NW)

Taisol CGK760

512MB DDRRAM

Western Digital 60/80GB

Floppy

16x/40x DVD

24x10x40x Plextor

Asus GeForce 4 Ti4400

Creative SB Audigy Player

10/100 Mbps Nettverkskort

Creative Inspire 5300 5.1 System

LG 19" Flatron 1280*1024 @ 100Hz (USB-Hub i skjermen)

 

Kommer på ca 18-19,000,-

 

Har noen noe formening om hvor mye dette vil koste om 2/3 mnd?

 

Men, det står mellom Databutikken eller Komplett? Databutikken er kjet for billig men ikke fult så bra service, Komplett derimot er kjent for bra service men ikke fult så billige... Servicen er ganske så viktig for meg hvis det skulle skje noe... Men ikke minst prisen er nesten like viktig, det kryr jo akuratt ikke penger hos de fleste 15 åringer...

 

Jeg har hatt gode erfaringer hittil med Komplett, og håper å fortsette med det...

 

Det er trosalt 1500,- å spare ved å velge databutikken.

 

Jeg har aldri satt sammen en maskin før, men har satt inn endel deler i maskiner, det har forsovit gått greit... Bør jeg bygge maskinen selv å spare de ca. 1000,- eller bør jeg la selgeren sette den sammen?

 

Og til slutt, Hvilken av disse butikkene bør jeg velge? Kom gjerne med noen andre forslag...

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du bør bygge maskina selv! Det er veldig lett å hvis det oppstår problemer kan du alltid få hjelp på hardware.no. Vil foresten anbefale deg å kjøpe runde flatkabler.

 

Før handlet jeg alltid på komplett.no men nå har jeg gått over til flexi-data.no fordi de har samme varelager, lik service og billigere varer!

Lenke til kommentar

Først og fremst så vil jeg egentlig ikke anbefala komplett, di er som regel komplett idioter og de fleste har ikke mer peiling på data enn en middelmådig 3 åring. Kjøp fra databutikken du.

 

Vil ikke regne med at prisene synker så veldig mye egentlig, men du kan sikkert regne med 500 kroner eller noe sånt no.

 

Stasjet du skulle ha inni virka jo bra da, burde kanskje bytte kabinettet fra full tower til server, altig greit med litt ekstra arbeidsplass veit du.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 17:22, hasuwest skrev:


Chieftec Dragon FullTower Sort


 

Bare så du er klar over det. Det kabinettet er ikke sort, det er koksgrått.

 

Quote:


Taisol CGK760


 

Hatt den selv. Med et støynivå på 32-36dB så er den ikke så alt for stille. Bestiller du fra Komplett så kan du velge denne EKL kjøleren

som har fått en god del skryt blandt annet fra PC World's Clas Mehus.

 

Quote:



 

Asus lager riktignok utrolig gode hovedkort, men skjermkorta er ikke i samme stil. De leveres i retail med masse dill i eska, men selve kortet er ikke noe mer enn middelmådig. Nesten alltid overprisa. Gå heller for Gainward's GF4 kort.

 

Quote:




 

Er vel snakk om 1500kr og så har en råd til Sony's glitrende G420 som koster 5800kr hos itbutikken. Skjermen er den delen som sist blir utdatert. LGen er riktignok ingen dårlig sak, men LG er LG og Sony er triniton :wink:

 

Quote:




 

Utrolig hvordan folk bruker konfirmasjonspenga sine. Hvor mye er utstyret verd om 2 år liksom. Kjøper du f.eks et skikkelig surroundanlegg så kan du bruke det i laaang tid hvertfall, men det er jo dine penger da...

 

[qupte]

Jeg har hatt gode erfaringer hittil med Komplett, og håper å fortsette med det...

 

Du har ikke hatt noen retursaker med dem altså? :razz: Komplett er kjent for å ha LAAANG returtid. Har du vurdert PS Data, litt dårlig vareutvalg, men lave priser og super serive.

 

 

Quote:




 

Å bygge en maskin er enkelt. Først lurer du litt på hvordan pokker man skal feste hovedkortet, men en tenkepause på en 5 minutt så skjønner man at man skrur inn noen skruer i kabinettet. Deretter sier man noen stygge gloser når man sliter med å få hovedkortet på plass og få kontakene til å stikke ut der dem skal. Så er det litt plankekjøring med å feste strømkabler, legge CPUen på plass. Så må man jo ha på kjøler og så

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 17:22, hasuwest skrev:

Hei!


Nå er det ca 2 mnd til konfirmasjonen, eller du kan si ny pc! Det kommer jo nytt hele tiden og prisene blir stadig oppdatert. Systemet her i dag (blir nok litt endret på 2 mnd) er som følgende;


Chieftec Dragon FullTower Sort

Asus A7V 266-E KT266A (et eller annet P4-HK)

AMD Athlon XP 1700+ (P4 1.6 GHZ NW)

Taisol CGK760

512MB DDRRAM

Western Digital 60/80GB

Floppy

16x/40x DVD

24x10x40x Plextor

Asus GeForce 4 Ti4400

Creative SB Audigy Player

10/100 Mbps Nettverkskort

Creative Inspire 5300 5.1 System

LG 19" Flatron 1280*1024 @ 100Hz (USB-Hub i skjermen)


Kommer på ca 18-19,000,-


Har noen noe formening om hvor mye dette vil koste om 2/3 mnd?


Men, det står mellom Databutikken eller Komplett? Databutikken er kjet for billig men ikke fult så bra service, Komplett derimot er kjent for bra service men ikke fult så billige... Servicen er ganske så viktig for meg hvis det skulle skje noe... Men ikke minst prisen er nesten like viktig, det kryr jo akuratt ikke penger hos de fleste 15 åringer...


Jeg har hatt gode erfaringer hittil med Komplett, og håper å fortsette med det...


Det er trosalt 1500,- å spare ved å velge databutikken.


Jeg har aldri satt sammen en maskin før, men har satt inn endel deler i maskiner, det har forsovit gått greit... Bør jeg bygge maskinen selv å spare de ca. 1000,- eller bør jeg la selgeren sette den sammen?


Og til slutt, Hvilken av disse butikkene bør jeg velge? Kom gjerne med noen andre forslag...


Takk




 

Ville gått en raskere cpu. I alle fall om 2mnd.

Gjerne kr7a 133 kortene til abit!

Kan jo også slenge med Plextor 40x brenner når du først holder på? Vil vel ligge 300kr lavere i pris om 2 mnd.

Regner med at du går for pioneer slot in dvd og ikke noe annet dritt?

Ville nok også valgt en bedre cpu kjøler, men pass på at den er stillegående!

Ikke mindre enn 80gb hd. Tenk fremover! Kan annbefale maxtor 80gb ata 133 og seagate barracuda, men WD er også bra. For all del ikke kjøpt IBM.

Kjøp TwinMos DDR ram!!!! ROCKER! Billig er det óg!

Kan også annbefale den dyreste 19" hansol'n! litt dyrere er den vel men ekstremt god!

 

Og over til webshop'r: komplett er elendig, databutikken er værre!

stemmer at det er sinnsykt lang returtid, men det er norek sin feil (ikke det at det hjelper).

Kan rett og slett ikke anbefale noe her...

Lenke til kommentar

Quote:


amd_guru skrev (2002-03-03 17:28):

Quote:


512MB DDRRAM

Western Digital 60/80GB

Floppy


 

Pass deg for WB, de bråker. Gå heller for Segate Barricuda eller Samsung SpinPoint.

Begge disse har mekanismer for å dempe støy betraktlig.

Samsung har Noise-Guard, og Segate har Liquid 'ettellerannet'!!!

 

Herregud da man, er du lydsky elleR? DE bråker bare en brøkdel av ei litt kraftig CPU-Vife og det er jo så og si ingenting.

Blah..nay Kjøp WD, da er du sikkret kvallitetsvarer.

Lenke til kommentar

Kjøp hos Flexi du. De er billigere enn komplett, og har mye bedre service. Akkurat samme varer har de og. Og gå for WD, jeg har en slik 40GB, og jeg merker aldri noen lyder fra den jeg. Stille som en mus. IBM-disken jeg har derimot.... den er ikke akkurat stille nei. Er en litt eldre modell, det skal sies, på 10 GB, men uansett. Sats på WD.

 

Og på CPU vil jeg absolutt anbefale AMD. Jeg har en AMD XP 1600+ @ 1466, og den yter bedre enn en P4 1,9 Ghz i 3d-spill og slikt. Så hvis du er FPS-gamer, kjøp AMD. Kan også lett overklokkes til XP1900+ hvis du har skikkelig kjøling. Det eneste er at det bråker litt, men det overdøver du med et skikkelig lydanlegg :grin: :grin:

 

P.S. Ikke kjøp det sorte Chieftec Dragon kabinettet. Sølv er mye stiligere, koster omtrent det samme, og har flere små finesser som den sorte ikke har. (f.eks en liten vifte i sidedøren) Ellers ser det bra ut... :smile:

Lenke til kommentar

Jeg er enig med han som sa at du bare burde ta å kjøpe den WD-disken. Den er tross alt god på alt annet enn støynivået.

 

Dette med støy kan jo ignoreres fullstendig hvis du har tenkt å kjøpe et AMD-system. Den nødvendige kjølingen for en Athlon bråker sånn at disken ikke høres engang. Skal du derimot ha deg en northwood ville jeg gått for en litt mer stillegående disk, da fortrinnsvis SeaGate. Hva du enn gjør, ligg unna IBM...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-04 08:08, FauSt_ skrev:

Dette med støy kan jo ignoreres fullstendig hvis du har tenkt å kjøpe et AMD-system. Den nødvendige kjølingen for en Athlon bråker sånn at disken ikke høres engang. Skal du derimot ha deg en northwood ville jeg gått for en litt mer stillegående disk, da fortrinnsvis SeaGate. Hva du enn gjør, ligg unna IBM...



 

Hmm, ser det er flere her som disser IBM diskene, hvorfor det egentlig? I de fleste testene så har jo tilsvarende IBM tester nesten hver eneste gang slått WD diskene, kun WD sin Jumbo-cache HD slår IBM på ren ytelse. Jeg kjører 2 IBM 40GBere i raid, og kan ikke akkurat si at diskene er noe spesielt bråkete.. Da er faktisk Taisolen mye mer irriterende.. :-/

(Vurderer å sette på en 80->60mm funnel, og sette på en stillegående 80mm vifte..)

 

Ellers er jeg enig med den som nevnte at sølv er stiligere, det er en nyere modell også.. Skjønner ikke helt alle de som klager på Komplett, men jeg har vel kanskje vært heldig enda. Og det kan vel hende at de har vokst seg litt for store litt for fort. De var jo konge på haugen når det gjaldt service for bare litt tilbake.

 

Også enig i at Gainward ruler når det gjelder grafikk-kort, selv om Asus har hatt en del *veldig* brukbare overklokkingskort, så stoler jeg litt mere på at Gainward putter inn ekstra godsaker og skuffer aldri.. :smile:

 

----------------------

TB1400, 512MB TwinMos DDR, Taisol CGK760

Abit KG7-Raid, 2xIBM 40GB RAID

PixelView Geforce 3 TI500 (Til salgs.. :smile:

Plextor 24x

Chieftec Medium Tower Sort, m/dør (Mer enn stort nok for meg.. :smile:

Lenke til kommentar

ser bra ut, men bytt ut fulltower med servertower. mye lettere å jobbe i, dessuten ender det alltid opp med mere stasj i kabinettet en man planlegger. vil forøvrig anbefale deg å ta en titt på lian-li pc-71

kabinettet dette er stort! og lagd i aluminium og har enda flere finesser en chieftech.

glem asus prøv epox el soyo. disse produsentene får veldig bra score i tester for tiden.hvis du skal bygge pc med en gang glem gf4 kjøp gf3 ti200 el radeon8500 gir deg mere en akseptabel framerate til snill pris.

bytt xp1700 til xp1800 prisforskjellen minsker for hver dag.prøv maxtor sine ata133 disker disse er raske og relativt stillegående har du råd bytt taisol med swiftech, veldig greie å montere+meget bra kjøling.hvis du ikke har tenkt til å begynne innkjøpene før om et par måneder så bør du nok heller titte på kt333a brikkesettet,xp1900,gf4 evt ati`s oppfølger.

lykke til

Lenke til kommentar

Hei!

 

Heh.. Takk for alle svarene folkens! Det klarna opp i hue mitt litt ja.. Tipper jeg går for WD eller Segate Baracuda disker.. Og jeg kjøper den prosessoren man får mest for pengene.. Hvis jeg bestiller fra databutikken kjøper jeg nok et epox 8kha+ kort, trur jeg.. Og jeg bruker maskina mest til spillig, er på endel LAN, web, og filmer og musikk! Så jeg satser på rå skjerm og grafikk-kort, derfor velger jeg antakeligt vis GF4 (Gainward?=) eller det nye R300, hvis det har kommet ut.. Jeg regner også med at f.k.s. cpu kommer til å bli billigere til 2 mnd at 1800+ eller 1900+ koster det 1700+ koster nå.. Og Taisolen er jo stille gående den vel(?) 29db står det i alle fall.. Og B|Real, hehe eg skal nok overdøve alt lyden med Creative SB Audigy Player og Creative SB 5.1 5300 lyd anlegg :grin:! Og selvfølgelig skal jeg ha Sølv tower.. sorry skrivefeilen med sort assa.. Det er sølv som rocker :grin:! Menmen.. Får se etter som tiden går.. ThnX ppl!

Lenke til kommentar

Hehe.. PS-Data, Flexi-data, Komplett og Databutikken.. Som jeg ser det nå er komplett utelukket, databutikken vipper på kanten, PS-Data har bra priser osv.. Mens Flexi-Data er min store overasker :grin:. Har aldri brukt PS-Data eller Flexi-Data noe specc.. Men Flexi-Data har bra priser! Bra vareutvalg! Og bra service(?) Men nå skal jeg sjekke pris forskjellen på de 4 butikkene.. Skal raportere prisene her! Så følg med!

 

 

_________________

Mvh.

Simen Bakke

________________________

PII 400Mhz :mad:

Voodoo2 12MB 3DFX-KORT :evil:

192 MB RAM :cry:

Diskettstasjon :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-03-07 17:49 ]

Lenke til kommentar

Hei.. Igjen!

 

Nå har jeg sjekket de forskjellige prisene på Databutikken, PS-Data og Flexi-Data! Slik ser det ut..

 

Disse delene har jeg valgt ut!

 

LG Flatron 1280*1024 @ 100Hz USB hub

 

APACER Memory 256MB PC-266 DDR

 

Papst 8412NGML 80x80x25 26.5cfm 2050rpm +/- 10% 19dBA

 

Taisol CGK760092 copperbase cpu-cooler SocketA (max 1.67GHz)

 

CREATIVE VGA-Card Geforce 4 TI4400 128MB DDR AGP TV-Out Retail

 

Fast Ethernet PCI 10/100Mbit TPO

 

CREATIVE Soundcard Audigy Player PCI Retail,

 

CREATIVE Speaker Inspire 5300 5+1 Retail ,

 

PLEXTOR CD-RW 24X/10X/40X ATAPI Internal Retail,

 

SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X ATAPI Internal Retail,

 

Chieftec DA-01SL-D Dragon FullTower Silver 340W ATX

 

ASUS Mainboard Socket-A VIA KT266A ATX Audio AGPPro 3xDDR, A7V266-E

 

WD Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM ATA/100

 

AMD CPU Athlon XP 1700 1.46GHz Socket A 266FSB Tray,

 

-----------------------------------------------------------------------

 

Databutikken: 18400,- +/-

 

PS-Data : 18930,- +/-

 

Flexi-Data : 18810,- +/-

 

Er det verdt bestille fra enten PS-DATA eller

FLEXI-DATA for å spare de 4-500,- ? Hvis, hvilke av de? Jeg vil gjerne at dere gir noen gode argumenter for hvorfor/ikke jeg bør bruke den webshopen! Takk..

 

_________________

Mvh.

Simen Bakke

________________________

PII 400Mhz :mad:

Voodoo2 12MB 3DFX-KORT :evil:

192 MB RAM :cry:

Diskettstasjon :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-03-07 19:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...