Gå til innhold

Regnskap - Mva bokføring kjøp av tjeneste utland


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bokføre ett kjøp av tjeneste fra utland, og nå som den frivillige org'en jeg er medlem av er mva-registret blir ting litt mer komplisert for min del. Vi bruker visma eaccounting, vanligvis uten mva ville vi bare ha bokført; Kredit 1920 - Bank -> Debet 6420 Leie datasystemer.

Har prøvd å fikle litt rundt for å prøve å finne en løsning, men finner ikke helt ut av det. Ved å velge MVA kode GR Grunnlag utg. mva tjenester utland, fylles ting inn som vist i vedlegget, men postene går ikke opp. Og vi skal ikke ha inngående MVA på på kjøpet.

 

Er det noen som muligens vet hvordan det blir riktig gjort?

 

post-70363-0-89721900-1518915569_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! 

 

Ting går i hvert fall i balanse på bilaget nå (vedlegg), men nå blir det også registret fradrag på mva meldingen (post 17). Holder det å fjerne MVA koden på 2711, slik at det ikke dukker opp på MVA meldingen, eller må det brukes en annen konto for å balansere?

post-70363-0-96958900-1519012479_thumb.jpg

Endret av Rednort
Lenke til kommentar

Den skal komme på mva meldingen - det er hele poenget med den nye ordningen.

 

Når du har fradrag (dvs er mva registrert) kommer det en lik sum både på inngående og utgående mva slik at sluttsummen blir 0,- å betale.

 

Mulig jeg var litt uklar i ordleggingen, men vi har 0% i fradrag, så vi skal betale full mva på det. Noe som ikke blir tilfelle slik det blir bokført nå? 

Lenke til kommentar

Ah ja, supert, takk!

Da tror jeg at jeg begynner å forstå. 

 

Å da er det samme opplegg når varer kjøpes fra utland?

Først vanlig billag uten MVA, når varen kjøpes.

Også når tolldeklarasjonen kommer, opprette bilag med K2761 med følgende mot konto og utgående MVA. Også ta den utgående MVA'en å legge til den aktuelle kontoen, f.eks D6545. I stedet for inngående MVA kontoen.

Eller bommer jeg helt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...