Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppgradert til ryzen 7, x370 gaming og RX580, problemer med startup.


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg har nå oppgradert min desktop, og sliter litt etter å ha fått på plass alle komponenter. 

Delene jeg har kjøpt: 

Asus Radeon RX 580 8GB ROG Strix Top Gaming
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB
MSI X370 Gaming Pro Carbon AM4
AMD Ryzen 7 1700X 

Jeg har en Cooler Master G750M, 750W PSU som drifter dette. 

Jeg glemte å bestille cpu kjøler, men en Noctua og thermal paste er bestilt nå nettopp, så jeg regner med den er her om noen dager. 

Etter å ha holdt på litt fikk jeg endelig alt på plass, og den slo seg på. Jeg trykker F1 og havner da i BIOS, jeg fikk ikke sett så mye der inne, for jeg så at CPU temp steg til 75 grader høvelig fort og så slo pcen seg bare av. 

Jeg ventet litt og prøvde om igjen, da havnet jeg på ett skjermbilde med en del tastevalg, som f.eks å gå til bios med en F knapp, tror det var f11 kanskje. Ingenting skjer når jeg trykker noen av tastevalgene, og ila. 30 sec - 1 minutt slår den seg bare av. 

Nå har ikke jeg mye peiling på data, men kan det ha noe med at det ikke er CPU kjøler på plass? 
Er Cooler Master G750w PSU for lite guffe? 

Mulig det er en fatal koblingsfeil? 

Det skal også sies at jeg ikke får slått på dataen med vanlig power knapp, jeg må bruke reset knappen ved siden av for å slå den på, så her er det jo en koblingsfeil, men kan dette ha innvirkning på at den bare slår seg av etter en liten stund? 

Takker på forhånd for svar : ) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo legge til, under første oppstart så jeg at temp på cpu steg fra under 50c til 75c på 20-30 sec, da den traff 75c slo den seg av.

Jeg kjente med fingeren på cpuen, og jaggu brannt jeg meg godt. 

 

Men der igjen skumleste jeg noe om at det vises 20c for mye på 1700x og modellene over?  

 

Skjermkort, hovedkort, rambrikker, mus og tastatur lyser opp ved oppstart, samt vifta bakpå snurrer igang. 


Edit: Jeg ser nå at det sannsynligvis er mangelen på cpu kjøler som gjør at den slår seg av. Da er spørsmålet, er cpuen roasted og ubrukelig, eller slår den seg av før skader har skjedd? Geez 

Endret av Tomsneeds
Lenke til kommentar

Du kan ikke fyre opp prosessorer uten kjøleblokk.

Hovedkort skal slå av strøm til cpu men om det er for rask temperaturstigning kan cpu uansett ta skade av det.

Pass på at du har rett antall og riktig plassert avstandsstykker mellom hovedkort og bunnen av kabinettet.

At on-knapp ikke funker er enten feilkobling eller at polaritet til bryteren kanskje må snus om på hvis er retningsbasert knapp i kabinettet (dioder i bryterkrets)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke fyre opp prosessorer uten kjøleblokk.

Hovedkort skal slå av strøm til cpu men om det er for rask temperaturstigning kan cpu uansett ta skade av det.

Pass på at du har rett antall og riktig plassert avstandsstykker mellom hovedkort og bunnen av kabinettet.

At on-knapp ikke funker er enten feilkobling eller at polaritet til bryteren kanskje må snus om på hvis er retningsbasert knapp i kabinettet (dioder i bryterkrets)

Arright! Ja jeg plundra litt med ledning som settes på noen pins på undersiden av bryterne, sikkert her jeg har flausa litt, da den kan settes på begge veier. 

Avstandsstykkene ser ut til å passe ganske perfekt med hovedkortet, hadde ganske nøyaktig samme dimensjoner som mitt gamle msi hovedkort hadde. Passet også på at alle var jevnt strammet. Får vente i spenning på kjøler da, og håper at ikke noe er "fried". 

 

Takker for kort, men utfyllende svar : ) 

Lenke til kommentar

Cooler Master G750w PSU skal være god nok, men vil ikke anbefale den til overklokking i så fall, hadde heller vurdert EVGA SuperNOVA 750 G2 da den er bedre eller kraftigere.

 

Du har vel stock kjøler regner jeg med er viften koblet til?

Vertfall risiker du degradering av cpu at den ikke er god til overklokking.

Men er du heldig skal det mere til cpuen degraderes.

 

Har du fjernet plasten på kjøleren eller hatt riktig menge kjølepasta?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Cooler Master G750w PSU skal være god nok, men vil ikke anbefale den til overklokking i så fall, hadde heller vurdert EVGA SuperNOVA 750 G2 da den er bedre eller kraftigere.

 

Du har vel stock kjøler regner jeg med er viften koblet til?

Vertfall risiker du degradering av cpu at den ikke er god til overklokking.

Men er du heldig skal det mere til cpuen degraderes.

 

Har du fjernet plasten på kjøleren eller hatt riktig menge kjølepasta?

 

Heisann. Problemet er at ryzen 7 1700x ikke kommer med kjøler i det hele tatt. Jeg tenkte å bare bruke kjøleren jeg hadde fra før, men den passer jo selvfølgelig ikke (AM4 setup jeg har oppgradert til, hadde intel før). 

 

Geniet som jeg er, trodde jeg det skulle gå bra å gå igjennom bios og installere drivere, helt uten kjøler på cpuen. Etter extensive research ser jeg jo at det ikke funker veldig bra. : D 

 

Så jeg får bare nøye meg med konsollen og macbooken til kjøleren havner på postkontoret. 

 

Har ingen snøring på data, så noe overclock osv osv blir det nok minimalt av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...