Gå til innhold

Defekt panel: Samsung JS9505 78"


Anbefalte innlegg

Etter en lengre dialog mellom Samsung Norge; service verksted og fabrikken i Korea konkluderte de nettopp at skjermen min må bytte panel (det er en ca 10 pixels som ikke er død, men ser ut som en kraftig skygge oppe i venstre hjørne). Problemet er at panel ikke eksisterer på delelager, så Samsung krediterer kjøpet mot butikk og butikk krediterer kjøpet mot meg (og jeg får penger på konto). 

 

Problemet er at de ikke eksisterer noe alternativ til denne TVen. Alle nye LCD TVer jeg har klart å finne er kantbelyst og ikke bakbelyst (som er krise), samt 78" eksisterer ikke lengre. Så kanskje jeg skal ta en titt på OLED 65" som en nødløsning? Kom gjerne med forslag. LG 7W OLED på 77" koster 180.000, som er å strekke TV-budsjettet en smule ;) Dessuten er jeg superskeptisk til innbrenningsproblematikken på OLED, hadde plasma før og var ikke veldig begeistret for å se kanal-logo henge igjen i lang tid opp i hjørne.

 

Etter å ha bladd gjennom alle modeller som finnes for 2017/2018 så finnes det ingen alternativer (LG OLED er det nærmeste med sin 77"). Noe jeg finner utrolig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt to oled tver(philips pos9002 og lg b6v) og har aldri hatt screen burn på noen av de, så jeg tror denne innbrenningsproblematikken er ganske oppblåst.

 

Grunnen til at få produsenter selger over 65»oled, er nok at det er en relativt kostbar affære å lage større oled paneler. Det er nok få som kjøper de, siden de koster så vanvittig mye.

 

Hvilken tv du skal kjøpe avhenger i stor grad egentlig av hva du er ute etter.

Hvis du må ha over 65»størrelse er lcd definitivt det beste valget, da de har en mye mer vennlig prislapp enn oled.

 

Oled har derimot det beste bildet, og null bakgrunnsbelysning som igjen eliminerer baklysproblematikken. I tillegg har oled tilnærmet perfekt innsynsvinkel, som jeg merket spesielt godt i overgangen fra lcd til oled.

Oled har dessverre også i likhet med lcd noen baksider som vertical banding og tint, som varierer mye fra modell til modell.

 

Alt i alt kommer ikke jeg til å gå tilbake til lcd, da bildekvaliteten til oled er helt fantastisk.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Vertical banding er så godt som borte på 2017-modellene til LG, tint er også kraftig redusert. Selv bildeflyten har blitt akseptabel.

Jeg heller veldig mot LG OLED, basert på manglende alternativer (alle Samsung 2017 modeller er nå sidebelyst; som er forferdelig). 

 

Men reviews påstår at alle LG-modeller C7, E7, G7 og W7 har identisk panel og prosessor. Betyr det at bildekvaliteten er identisk på alle disse? Jeg synes jo det er rart de kan kreve 3* pris for bedre lyd og penere design. Bruker ikke lyden i TV uansett, og selv om veggefeste for W7 er nydelig (bare magnet), så koster den veiledende nesten 70.000, mens C7 kan man få ned under 25.000 for 65".

 

En annen positiv ting med OLED er vekten (65" W7 veier litt over 12KG); man trenger ikke leie inn flyttebyrå for å få montert den på veggen. Selv om jeg egentlig kunne tenkt meg LG W7 77" - så blir det galskap å bruke slike summer på en TV.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Bakbelyst og direct LED: https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/sony-75-4k-uhd-led-tv-kd75xe9005baep/p-520111/

 

Kampanje nå, ordnærpris 50k.

 

 

Jeg har denne og storfornøyd!

 

og bruker man DNB mastercard nå på fredag  får man den for  26666 kr !!!

 

Riktig.

 

Supertilbud fra DNB er gyldig fom imorgen og tom søndag.

 

Så dette er da et utrolig godt kjøp!

 

 

Jeg kjøpte den på black friday til 25k med 5% Bori rabatt oppå der igjen.

Får ikke bedre tv i den størrelsen for pengene.

Lenke til kommentar

Dessverre så er vertical banding og tint ofte mye værre på 2017 panelene enn de var på 2016 panelene.

Har selv returnert to 2017 oled modeller grunnet ekstrem banding og tint før jeg fikk en som var ok(fremdeles ikke perfekt).

Så panel lotteriet er fremdeles i beste velgående ^^,

 

Bildekvaliteten er identisk på dagens lg modeller ja, så i realiteten er det kun design og bedre lydløsninger som utgjør prisforskjellen.

Om du skal ha lg er det derfor best å velge den billigste egentlig, og kjøpe en lydløsning utenom(som vil være myyye bedre uansett).

 

Anbefaler at du heller velger Sony eller philips, da begge har en mye bedre bildeprosessor som håndterer bilde og bevegelse mye bedre enn lg idag. Lg har laget en ny prosessor, men den kommer først i 2018 modellene senere.

Endret av Enlightened
  • Liker 1
Lenke til kommentar

C8 Lg Oled kommer som en 77" mulig vi ser en under 100k pris.

C8 77" kan potensielt bli veldig bra priset; ryktet sier rundt 100k ved lansering som nevnt her, men innen 6 måneder ser vi nok under halve prisen. Ser ut som jeg prøver å drenere henting av min Samsung JS9505 (noen er veldig ivrige på å hente den og kaste den i den store resikuleringscontaineren), og kjøper meg en 65" B7 mens jeg venter på C8 77" går ned fra den stive lanseringsprisen. Har ikke brukt lyd på TV de siste 20 årene. 2018 modellene fra LG ser ut å separere mer mellom billigste og dyrere modeller; ny bildeprosessor er kun tilgjengelig på C8 og oppover; B8 vil ha den samme prosessoren som 2017 modellene.

 

Så er selvsagt det store spørsmålet, hvor mange 65" B7 må jeg gjennom før jeg finner en med ok panel?  :ph34r:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

C8 Lg Oled kommer som en 77" mulig vi ser en under 100k pris.

 

C8 77" kan potensielt bli veldig bra priset; ryktet sier rundt 100k ved lansering som nevnt her, men innen 6 måneder ser vi nok under halve prisen. Ser ut som jeg prøver å drenere henting av min Samsung JS9505 (noen er veldig ivrige på å hente den og kaste den i den store resikuleringscontaineren), og kjøper meg en 65" B7 mens jeg venter på C8 77" går ned fra den stive lanseringsprisen. Har ikke brukt lyd på TV de siste 20 årene. 2018 modellene fra LG ser ut å separere mer mellom billigste og dyrere modeller; ny bildeprosessor er kun tilgjengelig på C8 og oppover; B8 vil ha den samme prosessoren som 2017 modellene.

 

Så er selvsagt det store spørsmålet, hvor mange 65" B7 må jeg gjennom før jeg finner en med ok panel?  :ph34r:

Oled panel lotteriet har få vinnere desverre,man må akseptere noe små feil men er panelet ubrukelig er det bare å returnere å prøve en ny. Har levert noen 55" oleds til lefdal Elkjøp og exspert selv.

Lenke til kommentar

 

 

C8 Lg Oled kommer som en 77" mulig vi ser en under 100k pris.

C8 77" kan potensielt bli veldig bra priset; ryktet sier rundt 100k ved lansering som nevnt her, men innen 6 måneder ser vi nok under halve prisen. Ser ut som jeg prøver å drenere henting av min Samsung JS9505 (noen er veldig ivrige på å hente den og kaste den i den store resikuleringscontaineren), og kjøper meg en 65" B7 mens jeg venter på C8 77" går ned fra den stive lanseringsprisen. Har ikke brukt lyd på TV de siste 20 årene. 2018 modellene fra LG ser ut å separere mer mellom billigste og dyrere modeller; ny bildeprosessor er kun tilgjengelig på C8 og oppover; B8 vil ha den samme prosessoren som 2017 modellene.

 

Så er selvsagt det store spørsmålet, hvor mange 65" B7 må jeg gjennom før jeg finner en med ok panel?  :ph34r:

Oled panel lotteriet har få vinnere desverre,man må akseptere noe små feil men er panelet ubrukelig er det bare å returnere å prøve en ny. Har levert noen 55" oleds til lefdal Elkjøp og exspert selv.

 

Kjøper aldri TV på steder som ikke har 30 dagers full retur :)

 

Panel-lotteriet er også gjeldende på LCD panel, ikke bare OLED. Mystisk de ikke har bedre kvalitetssikring under produksjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da kommer Samsung å henter JS9505 78" i morgen; og Elkjøp leverer LG OLED B7 65" i morgen. Blir spennende å se hvordan verden blir med OLED.

 

Om erfaring med B7 65" er bra, så blir det C8 77" i oktober/november.

Bestilte en igår jeg også levering torsdag. Litt flaks hadde jeg tilbud 19.990,- med prioritert frakt og inn bæring verdi 650,- samt Viaplay gratis tre mnd. Dette var kl 09.10 og ca 10.00 var prisen satt opp til 22.000,- igjen :)  

Lenke til kommentar

 

attachicon.gif65-inch-16x9-vs-78-inch-16x9.png

 

Kunne aldri ha gått ned i tvstørrelse nå, å gå fra 78 til 65 " er litt forskjell 

Er i grunn enig med deg hadde ikke klart å gå ned til 55 fra 65 blir lomme tv det :dontgetit: Men en annen ting er at man venner seg til det utroligste...

 

Jepp, 65" LG OLED B7 på plass; frimerke i forhold til hva jeg hadde. Kvaliteten på skjermen ser bra ut. Videre er menyene veldig ulogiske i forhold til alt annet jeg har vært borti. Merker også at prosesseringen er inntil nå en stor svakhet på LG. (lever i håpet om at ny prosessor i 2018-modellene vil gjøre noe på den fronten).

 

Så da er det bare å bli kjent med TV'en og se om OLED-svakhetene er et problem for meg. Om alt er glede så blir det 77" C8 i løpet av året.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...