Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

isotretinoin og kviser


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv hatt denne kuren for noen år siden. Mine tips til de nye:

1. Fuktighetskrem, bruk det.

2. Vaselin smøres i neseborene så du slipper å blø neseblod hver gang du snufser.

3. Lypsyl, gå på apoteket og kjøp noe skikkelig sterkt, og kjøp mange. Du kommer til å trenge det.

4. Unngå soling, både under kuren og i hvertfall 6 måneder etter. Huden er svært sårbar når du går på iso og lenge etter på. Må du ut i sola, så for all del bruk solkrem med høy faktor.

 

Resultatet mitt ble ganske bra, og har omtrent ikke hatt en eneste kvise siden jeg gikk på iso. Knaska 600 piller fra november til mai. 



Anonymous poster hash: bd5ea...e83
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! En uke gjennomført. Noen nye kviser, samt litt rød og tørre lepper. Ingen andre bivirkninger enda. En uke til 40mg så er det 60mg og etter hvert 80 :) Må bytte sol og alkohol litt av sommeren mot å bli kvisefri, men dette er en liten pris å betale. Hvor lang tid pleier det å ta før man får dekket fra helfo?



Anonymous poster hash: dc233...abb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg var innom tråden tidligere og tenkte jeg kunne hjelpe deg litt..

Jeg er 22 selv og gikk på isotretinoin fra januar til juni tror jeg da jeg var 17. Jeg begynte først med en hver dag, så en dag en og neste dag to tabletter og tilslutt gikk jeg på 2 hver dag. Huden blir pretty much voldtatt av denne medisinen, men så er det jo siste alternativ og det sterkeste man kan få av hudleger i Norge. Har prøvd basiron og det «tullet» fra apoteket der og clearasil og etterhvert reseptbelagte midler, ingenting hjalp før jeg traff isotret. Det var en hard kost for huden. De første 3-4 ukene ble jeg så sjokkert fordi JEG, fikk dritmye kviser og bare... nei dette fungerer dårlig ass. Men etterhvert ga det seg, jeg flasset i ansiktet og brukte en ansiktskrem uten fett fra apoteket cirka 5 ganger om dagen, gikk jeg ut i kulda så flassa det ganske mye uansett. Hadde ikke noe stort problem med nesebor og lepper, men om noen klødde meg på ryggen så ble det dype røde merker, så nesten ut som piskeslag. Det var en hestekur for å si det spnn men 90% blir jo kvitt alt av kviser. Idag kan jeg kanskje få en eller to i uken maks, men man tenker bare ikke over det, før så hemmet de meg. Jeg legger ved ett før og etterbilde. Det første er tatt da jeg begynte på isotretinoin og tilfeldigvis så hadde jeg lite kviser der i forold til hva jeg pleide, kunne få på ryggen, nakken, halsen og overalt i ansiktet.. bilde nr to er tatt sommeren året etterpå. Er ekstremt fornøyd med hva det gjorde og selv om det var litt strev da det stod på var det akkurat verdt det idag. Jeg tok bare en kur. Så hvis du lurer på noe er det bare å spørre :) masse lykke til til deg og jeg krysser fingra for at du blir kvisefri og happy!

 

https://imgur.com/a/otQxo

Anonymous poster hash: 13614...2a3

post-226106-0-63401700-1519081353_thumb.jpeg

Endret av Uderzo
Redigerte inn URL til bilde for anonym bruker.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen! :) Snart 2 måneder på, skal si tiden flyr. Får noen kviser innimellom enda, men regner med dette gir seg etterhvert, ha også fått litt arr som jeg håper bedres med tiden. Noen som har erfaring med co2 laser eller andre arrbehandlinger? Merker ikke så mye annet enn tørr hud og litt rødlig utslett?? på hendene og armene. 



Anonymous poster hash: dc233...abb
Lenke til kommentar

Sliter selv med arr, men har ikke tatt steget over til å gjøre noe med det enda. Vet at det må gå minst ett år fra iso til du begynner behandling for arr, for det var noe av det siste hudlegen sa til meg da jeg fikk resept på den siste pakka med iso.

 

Rødt utslett hadde jeg og, på overflaten av handa og rundt triceps.



Anonymous poster hash: bd5ea...e83
Lenke til kommentar

 

Sliter selv med arr, men har ikke tatt steget over til å gjøre noe med det enda. Vet at det må gå minst ett år fra iso til du begynner behandling for arr, for det var noe av det siste hudlegen sa til meg da jeg fikk resept på den siste pakka med iso.

 

Rødt utslett hadde jeg og, på overflaten av handa og rundt triceps.

 

Anonymous poster hash: bd5ea...e83

 

6 måneder fikk jeg beskjed om 

 

Anonymous poster hash: dc233...abb

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen. Er i gang med 3 måned nå. Har fortsatt noen kviser enda, men disse er på vei bort heldigvis. Hadde et STORT utbrudd for litt siden, men som gikk bort fort. Snakker kviser over hele ansiktet+ halsen. Huden min er mye mye bedre enn noen gang. Elsker iso. Angrer ikke at jeg begynte selvom jeg har tørre lepper,hud og utslett. Dette er minimalt i forhold til å gå med kviser til jeg er 30+. Til alle som er i tvil om å bruke iso, jeg var også dette før men holdningen min er helt snudd nå :) Har enda 5 måneder igjen nesten, og gleder meg til å se om 3+ måneder til hvordan huden min er da :) Planlegger laser og for arr 1 år etter endt kur, men får se. Litt arr bryr meg egentlig ikke. 



Anonymous poster hash: dc233...abb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skjer etter kuren? forholder man seg kvisefri? må man gå til hudlege for å få dette, eller holder legen?

 

Hilsen en som er dritlei av å ha hatt et kvisetryne i snart 10 år. (kanskje det gir seg når jeg bikker 20.....)

 

Anonymous poster hash: 7aa43...9bb

 

Jeg har hatt kviser fra jeg var 12, er 22 nå og har bare blitt verre med årene egentlig. Kvisene var før små og gule, fikk etterhvert dype og store kviser som ble lenge. Man blir kvisefri etter kuren ja, kanskje 1 eller 2 i halvåret snakket legen om. Du kan få hos legen tror jeg. Men jeg ble henvist til hudlege av legen min, hvor ventetiden var 6 måneder+, noe jeg ikke orket å vente på da nok var nok. Endte med å gå privat i oslo. Kostet meg 2000kr for konsultasjon og blodprøver osv. som var verdt hver eneste krone. Jeg må gå 8 måneder kanskje et år, noe jeg ikke syns er negativt. Bivirkningene er ikke noe i forhold til kviser, tro meg. Gikk på antibiotika 3 ganger tiden før  iso og, hjalp aldri meg noe. Gikk så lenge som 8 måneder i noen tilfeller+ masse kremer. Nå bruker jeg kun fuktighetskrem og huden min er finere enn noen gang :) er helt utrolig å se i speilet nå. Ville ikke ventet lenge om jeg var deg, bedre å bli ferdig med iso kur med en gang, om du er kandidat for dette da :) 

 

Anonymous poster hash: dc233...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skjer etter kuren? forholder man seg kvisefri? må man gå til hudlege for å få dette, eller holder legen?

 

Hilsen en som er dritlei av å ha hatt et kvisetryne i snart 10 år. (kanskje det gir seg når jeg bikker 20.....)

 

Anonymous poster hash: 7aa43...9bb

 

 

Jeg tok kur for 7 år siden og har ikke hatt noen problemer siden kuren var ferdig.

 

Gå til fastlege som vil gi deg ubrukelige ting før de videresender deg til hudlege.

 

Anonymous poster hash: 44272...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok selv iso mot kviser etter mange behandliger hos fastlege+ apotek som ikke hjalp en dritt. Hadde masse, da mener jeg masse kviser på rygg, ansikt og bryst. Snakker store betente byller. Gikk på iso i rundt 1,5år og dette hjalp, ikke hatt en kvise etterpå. Fun fact til slutt. Regnet til sammen på at jeg brukte i underkant a 10 000kr på basiron, antibiotika, vitamin a syrer, ansiktsvask++++ fra jeg var 10 til 25. Vurderer nesten den dag i dag å melde inn fastlegen min på grunn av at han lot det gå så langt.  Den gamle hudlegen her på bygda var også restriktiv på iso, men skrev ut antibiotika piller og kremer over en lav sko isede. Når jeg flyttet til oslo dro jeg til  en privat hudlege  som satte meg på iso med en gang, han syns det var ille når jeg var der selvom om jeg hadde vært mye verre når jeg var 20. Jeg anbefaler helt klart å gå privat, da offentlige leger ikke tar deg på alvor. Gjør det fort og, dritt å sitte igjen med arr. 



Anonymous poster hash: dc233...abb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skjer etter kuren? forholder man seg kvisefri? må man gå til hudlege for å få dette, eller holder legen?

 

Hilsen en som er dritlei av å ha hatt et kvisetryne i snart 10 år. (kanskje det gir seg når jeg bikker 20.....)

 

Anonymous poster hash: 7aa43...9bb

 

 

det er ikke alle som blir helt kvisefri av kuren. Jeg sliter med milde til moderat kviser og jeg får bare i ansiktet på kinnene. jeg bruker dette produktet: www.acne.org og så smører jeg på kinnene etter jeg har dusjet og er 99% fri for kviser. Du trenger egentlig ikke noe mer enn bare benzoy peroxiden fra den siden hvis du ikke har tørr og ømfintlig hud.

Lenke til kommentar

 

 

Hva skjer etter kuren? forholder man seg kvisefri? må man gå til hudlege for å få dette, eller holder legen?

 

Hilsen en som er dritlei av å ha hatt et kvisetryne i snart 10 år. (kanskje det gir seg når jeg bikker 20.....)

 

Anonymous poster hash: 7aa43...9bb

 

 

det er ikke alle som blir helt kvisefri av kuren. Jeg sliter med milde til moderat kviser og jeg får bare i ansiktet på kinnene. jeg bruker dette produktet: www.acne.org og så smører jeg på kinnene etter jeg har dusjet og er 99% fri for kviser. Du trenger egentlig ikke noe mer enn bare benzoy peroxiden fra den siden hvis du ikke har tørr og ømfintlig hud.

 

Du har tatt iso kur eller? Jeg har sett meg veldig lei at folk anbefaler tree oil og benzoyl peroxide vasker osv til folk som trenger mer hjelp for kvisene sine. Benzoyl peroxide gir langt i fra en løsning til folk som sliter med akne. 

 

Anonymous poster hash: dc233...abb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...