Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gå frem når man har kjøpt bruktbil?


NatroN

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Et familiemedlem kjøpte nylig bruktbil m/gjennværende garanti.

Etter kort tid knakk hele sladrespeilet i kupeen under justering, og forhandler nekter selvfølgelig for at dette kan være produksjonsfeil og tilbyr kun reparasjon for fullpris. De påstår at de har bildebevis for at speilet har vært demontert tidligere, men nekter å oversende dette ved forespørsel. De påstår i samme setning at rammen ikke er festet der den originalt skal stå, men samtidig at den ikke kan flyttes da den er integrert i frontruten... 

 

Tidligere eiere er kontaktet og bekrefter at det aldri har vært noe problem med speilet (skriftlig). 

 

Vurderer å ta bilen til et annet merkeverksted for å få en "second opinion".

 

Spørsmålet mitt er da: Forhandler nekter å dekke feilen på garanti. Kan vi da reklamere ovenfor forhandler, eller må vi reklamere ovenfor tidligere eier? 

 

Hva er best fremgangsmåte her?

 

Ergelig å måtte ut med over 15 000 for en speil som knakk under normal justering.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at det smarteste her er å kjøre dette som en reklamasjonssak. Så må selger sannsynliggjøre at det er kjøper som har gjort noe feil. Bildebevis, men som de nekter å vise høres ikke så lovende ut for selger sin side. Skader heller ikke som du sier å dra til et annet merkeverksted, kan jo være at de tar det som en garantisak :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det smarteste her er å kjøre dette som en reklamasjonssak. Så må selger sannsynliggjøre at det er kjøper som har gjort noe feil. Bildebevis, men som de nekter å vise høres ikke så lovende ut for selger sin side. Skader heller ikke som du sier å dra til et annet merkeverksted, kan jo være at de tar det som en garantisak :)

Takk for tilbakemelding.

 

Kan jeg, lovlig sett, reklamere mot en selger jeg faktisk ikke har kjøpt bilen av? (Da vi er fjerde ledd: Forhandler, kjøper, kjøper, oss)

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker at det smarteste her er å kjøre dette som en reklamasjonssak. Så må selger sannsynliggjøre at det er kjøper som har gjort noe feil. Bildebevis, men som de nekter å vise høres ikke så lovende ut for selger sin side. Skader heller ikke som du sier å dra til et annet merkeverksted, kan jo være at de tar det som en garantisak :)

Takk for tilbakemelding.

 

Kan jeg, lovlig sett, reklamere mot en selger jeg faktisk ikke har kjøpt bilen av? (Da vi er fjerde ledd: Forhandler, kjøper, kjøper, oss)

 

Ja, du kan reklamere bakover så mange ledd du ønsker/så mange ledd det er relevant - altså, hvis eier nr 2 av 4 knekker forstillinga kan du ikke reklamere til eier 1, men til 2, 3 og 4. En feil som må antas å være produksjonsfeil kan du ta helt bak.

 

..hvis de sier festet sitter på feil plass på frontruta, er det ikke rimelig å anta at det har vært et frontrutebytte hvor dette har skjedd? Sjekk uansett hva delen koster fra tyskland/ebay(normalt en brøkdel av forhandlerpris) og hør hva Hurtigruta eller Ryds skal ha for å bytte den om du ikke kommer noen vei med forhandler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...