Gå til innhold

Ny pentium 4


Anbefalte innlegg

Holder på å sette sammen en ny P4 og er relativt uerfaren, så jeg hadde satt pris på litt tilbakemelding fra dere som kan dette. Jeg har ingen planer om å klokke maskina, og den skal kun brukes til musikk/studio. Støy er en viktig faktor. Lydkort kommer utenom.

 

 

Vurderer følgende komponenter:

 

 

- Microplex.no -

 

 

CPU vifte: 295,-

* MIST CPU-kjøler, "Black Silence", Socket 478

 

PSU: 695,-

* W0015R Thermaltake, 360W, ATX12V, Sort

 

Kabinett: 995,-

* NC2193 NoiseControl Miditower, støydempet

 

 

- Fra MPX.no -

 

 

CPU: 1.670,-

* Intel Pentium 4 - 2.6Ghz Socket PGA478 - PC800, 512KB cache, Boxed inkl. vifte

 

Hovedkort: 1.612,-

* Asus P4C800 Socket478/800Mhz P4 - I875P,S-ATA/RAID,ATX,DualDDR,GLAN

 

Harddisk 1: 2.584,-

* Western Digital 74GB Raptor S-ATA - 10.000RPM, 4.5ms, 8MB cache, 150Mbps

 

Harddisk 2: 895,-

* Seagate 80GB Barracuda IV IDE Harddisk - 7200RPM, 9ms, 2MB cache, Ultra ATA/100

 

Skjermkort: 1.689,-

* Sapphire Radeon9600AtlantisPROUltimateED - 8X AGP,128MB,Dual VGA,DVI,TV-Out,Retail

 

Minne: 1.612,-

* TwinMOS 1024MB DDR PC3200 - 512MB x 2, 184pins, 400Mhz, CL2.5

 

Mus: 124,-

* Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black PS/2 & USB, bulk

 

Tastatur: 136,-

* Logitech OEM DeluxeAccess Keyboard Black (Norsk) Tastatur PS-2, Bulk

 

Floppy: 99,-

* Sony Diskettstasjon 3.5" 1.44MB SORT

 

 

 

SUM: 12.406,- + frakt, lydkort og skjermer.

 

 

Spørsmål:

 

 

* Har skjermkortet 2 VGA utganger? Har en annen P4 med et Matrox dual head kort som jeg er godt fornøyd med, men kunne tenkt meg noe med litt 3D ytelse på denne, i tilfelle jeg får lyst til å spille litt. Men 2 x VGA er det viktigste.

 

 

* Er valget av minne ok? Er det noe med at TwinMOS kan få problemer i et DualDDR system?

 

 

* Vil jeg behøve å montere ekstra vifter i kabinettet for å holde temperaturen nede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig greit ut!

  • Det er en VGA og en DVI-i på kortet. Du får kjøpt DVI til VGA konverter..
  • TwinMOS er helt kurrant! 1GB er bra(=
  • Støydempede kabinetter holder ofte litt ekstra godt på varmen, så jeg anbefaler deg et par 12db vifter som suger inn og blåser ut luft.
  • Hadde kjøpt litt større hdd som backup. 80GB går fort fort fort vekk! 160GB koster nesten det samme.
  • Når du først handler på microplex, så har de mange duppeditter for støydemping. Bla. hdd kjøler/demper, gummistrikker til å ha mellom vifte og kabinett osv osv.. Titt litt rundt på siden deres!

Lenke til kommentar

Hei,

 

Skjermkort har 2 utganger DVI og VGA. Det går fint å koble 2 skjermer hvis du har DVI/VGA konverter, eller hvis du har en CRT og en LCD skjerm.

Jeg har DVI/VGA konverter som jeg ikke har bruk for.

 

Ikke kjøp TwinMOS PC3200, har den selv og er lite fornøyd med den. Krever veldig høye timings for å virke stabilt. Klarer ikke 182MHz ved 6-2-2-2. Må kjøre 7-3-3-2.

 

Har også TwinMOS m/Winbond og den klarer 4-2-2-2 ved 191MHz.

 

Kjøp TwinMOS PC3200 m/Winbond, du.

 

Staljin

Lenke til kommentar
Ikke kjøp TwinMOS PC3200, har den selv og er lite fornøyd med den. Krever veldig høye timings for å virke stabilt. Klarer ikke 182MHz ved 6-2-2-2. Må kjøre 7-3-3-2.

Har også TwinMOS m/Winbond og den klarer 4-2-2-2 ved 191MHz.

Da har du vært veldig uheldig.. Selv går de på 200mhz på 2-3-2-2.0 på 2.6V

De klarer også 220mhz ,men husker ikke timingsene.. Dette var i et normalt Nf7kort.

 

Har også noen BH5 brikker ,men har ikke fått testet dem skikkelig enda.. =(

Lenke til kommentar

Hvorfor bare en 80gb harddisk? Kjøpte det selv i den tro at jeg kommer da aldri i veden å lagre så mye dritt på pc\en at jeg trenger noe mer, nå har det gått fire måneder siden pc'en var ny og jeg har akkurat bestilt en Seagate Barracuda 160gb. En meget god harddisk som du burde kjøpe.

 

Bytt ut den 80gb hd'en med en 160gb.

Er bare noen skarve hundelapper forskjell.

Lenke til kommentar

Når det gjelder den WD Raptor-disken: Jeg antar at du har kjøpt den for at du skal kjøre OS på den. Da trenger du ikke mer enn 36,7 GB versjonen. Holder i massevis. Min OS-disk (SCSI) er heller ikke større enn det, og det holder i massevis. Har plass til både winxp og et ekstra OS med god margin. Bruk heller pengene du sparer på en ekstra lagringsdisk.

 

EDIT: Og som det er sagt før: 80GB er alt for lite i dag.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Du trenger ikke boxed cpu når du allikevel skal kjøpe cpu-kjøler.

Hvor får man kjøpt CPU som ikke er boxed?

 

Når man skal bruke separat CPU kjøler, må jeg kjøpe noe ekstra ting for å feste den - er kjøleplasta/lim nødvendig?

Ser ut til at jeg bare er litt gammeldags :ermm: Det er jo bare boxed å få nå.

 

I følge microplex egne produktsider følger det med kjølepasta fra Arctic silver. Bør være godt nok.

Lenke til kommentar

Takk for innspill så langt.

 

 

Når det gjelder harddisk valget som flere nevner: jeg skal bruke Raptor disken kun til audio filer, og Seagate'en kun til OS og et annet program. Valgte 80 gig Seagaten fordi jeg har lest at den skal være stillere enn nyere Seagate disker (stemmer dette?). Vet at harddisker generelt fylles fort opp, men akkurat denne maskina skal kun brukes til jobb, så den kommer neppe til å fylles opp med ting og tang.

 

 

Hvordan er støynivået på Raptor disken forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...