Gå til innhold

Krav til kvittering v/ utgiftsføring


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Mener at jeg på et regnskapssemninar en gang ble fortalt at kvitteringer som skal utgiftsføres må inneholde enten kontonummer eller kortnummer. Men er litt usikker på om dette faktisk stemmer?

 

Er det forøvrig noen som vet hvorfor det på noen kvitteringer oppgis kontonummer, mens noen oppgir kortnummer, og andre ingen av delene?

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En kvittering for en vare som betales kontant vil jo aldri inneholde noen av delene, så det høres ut som et urimelig krav.

 

Edit: Det er heller ikke alle kassesystemer som har integrert bankterminal. På disse vil det heller ikke stå verken konto- eller kortnummer.

Endret av Llandari
Skrevet

Enten må du kunne vise til at den er betalt fra din bankkonto (og kontoutskrift på samme beløp betalt til selger er en STERK indikasjon, selv om ikke kortnr/kontonr står på kvittering), alternativt skal kvitteringen være (for hånd, om nødvendig) påført ditt firmanavn (og gjerne org.nr.), alternativt at kontantkvitteringen er på under 1000kr inkludert moms.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-12-01-1558/KAPITTEL_5-5#%C2%A75-5-1

Skrevet

Dette er det viktigste:

 

"Dersom mottatt salgsdokument er uriktig eller på annen måte ikke tilfredsstiller kravene i delkapittel 5-1 og § 5-3-2a, må kjøper kreve nytt salgsdokument."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...