Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TCP/IP innstillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettop fått meg Bluecom 2mbit linje :devil:

Og lurer derfor på om det har noe for seg å fylle ut TCP/IP innstillingene manuelt?

Med det mener jeg altså følgende: skal jeg fylle ut ipadresse, subnet mask, default gateway og preferred dns server manuelt eller er det like greit å la windows gjøre det automatisk?

Vil det ha noe å si på om jeg setter inn de riktige verdiene manuelt eller om jeg pare setter på detect settings atomaticlly?

På forhånd takk :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har nettop fått meg Bluecom 2mbit linje :devil:

Og lurer derfor på om det har noe for seg å fylle ut TCP/IP innstillingene manuelt?

Det skal kun gjøres når du har fast IP, ellers skal alt stå på automatisk.

Skrevet

Netverkskortet mitt får jo fast ip fra DHCP fra routeren da men jeg får jo dynamisk ip av Bluecom.

Trodde det var detverkskortets ip som skulle tastes inn der jeg :cry:

Stemmer ikke dette?

Skrevet

Netverkskortet mitt får jo fast ip fra DHCP fra routeren da men jeg får jo dynamisk ip av Bluecom.

Trodde det var detverkskortets ip som skulle tastes inn der jeg :cry:

Stemmer ikke dette?

dersom du får internett gjennom ruter, skal du skrive din lokale ip adresse og ikke den mot internett her ja

Skrevet
dersom du får internett gjennom ruter, skal du skrive din lokale ip adresse og ikke den mot internett her ja

Men vil jeg "tjene" noe på dette eller er det like greit å kjøre på automatiske innstillinger i windows?

Skrevet

Men vil jeg "tjene" noe på dette eller er det like greit å kjøre på automatiske innstillinger i windows?

Nei, det spiller ingen rolle for hastigheten.

Skrevet

Det eneste du kan "tjene" er ett sekund eller to under oppstarten.

Med statiske adreser bruker ikke pc'n noe tid på å kontakte DHCP serveren for å få tildelt ip-adresse, dns osv osv osv.

Skrevet
Vil det ha noe å si på om jeg setter inn de riktige verdiene manuelt eller om jeg pare setter på detect settings atomaticlly?

Når Windows først får innstillingene spiller det ingen rolle om de er satt automatisk eller manuelt.

Egentlig, den eneste grunnen til å sette ip manuelt er dersom man ikke har noen DHCP server tilgjengelig (eller den er feil/mangelfull konfigurert) og man sitter på noe annet enn et lukket LAN...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...