Gå til innhold

Trenger nytt aksess punkt/ekstender til trådløst nett hjemme


Anbefalte innlegg

Hei,

 

vi har bredbånd fra Nextgentel med en Inteno ruter (D200?) (montert nytt i 2017). Ruter må resettes endel ganger nå etterhvert, og Nextgenten sier det er fordi det er mange enheter påkoblet. Det stemmer nok, har sonos, apple tv, smart tv, nettbrett, leieboere, mobiler, playstation, etc.

 

Ble anbefalt Airties 4920:

 

https://www.dinwifi.no/products/air4920-boligpakke

 

Det vil nok fungere, men er det noe billigere løsning med bare et nytt tilkoblingspunkt, som brukere i underetasjen kan koble seg på?

 

Jeg har en ledig kabel i ruter, som jeg kan trekke ned til kjeller etasje. På det punktet kunne jeg tenkt meg at det kunne legges inn eget passord og navn på punkt. Det er eneste kravet jeg har + at det selvsagt må fungere bra. Men det hjelper vel på at jeg kabler enheten?

 

Setter pris på råd. Har gått meg litt vill i dette med switch, mesh, ekstra ruter, ap, ekstender, forsterker, etc.. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge NGT-routeren står som router så må all trafikk gjennom den selv om du setter opp flere tilkoblingspunkter. Da er du egentlig like langt. Det som anbefales er en ny, kraftigere router og sette NGT sin som bridge (hvis mulig). Jeg bytta ut NGT sin med en Asus RT-AC68U. Dog begynner den å dra på åra så har sikkert kommet bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

vi har bredbånd fra Nextgentel med en Inteno ruter (D200?) (montert nytt i 2017). Ruter må resettes endel ganger nå etterhvert, og Nextgenten sier det er fordi det er mange enheter påkoblet. Det stemmer nok, har sonos, apple tv, smart tv, nettbrett, leieboere, mobiler, playstation, etc.

 

Ble anbefalt Airties 4920:

 

https://www.dinwifi.no/products/air4920-boligpakke

 

Det vil nok fungere, men er det noe billigere løsning med bare et nytt tilkoblingspunkt, som brukere i underetasjen kan koble seg på?

 

Jeg har en ledig kabel i ruter, som jeg kan trekke ned til kjeller etasje. På det punktet kunne jeg tenkt meg at det kunne legges inn eget passord og navn på punkt. Det er eneste kravet jeg har + at det selvsagt må fungere bra. Men det hjelper vel på at jeg kabler enheten?

 

Setter pris på råd. Har gått meg litt vill i dette med switch, mesh, ekstra ruter, ap, ekstender, forsterker, etc.. :-)

Takk for svar. Jeg tenkte hvis ca halvparten av wifi brukerene ble flyttet over til et nytt kablet aksess punkt, så ville det hjelpe på. Selv om det selvsagt blir like mange brukere, så vil det være færre wifi brukere til hovedruter?

Ruteren jeg har låser seg ikke helt, men det er gjerne 2-3 brukere som mister nett etterhvert. Support hos Nextgentel sa det var mange brukere og mye wifi støy, samt litt stort hus, derfor anbefalte de en ekstender.

 

 

Kan sjekke opp Asus ruteren. Er det noe hokuspokus og sette opp den? Det er ikke noe som er låst eller noe endringer som må gjøres fra Nextgentel? Men tror uansett at det ville være en fordel med to signalkilder i huset, siden det er stort og over flere etasjer.

Hadde Telenor sin fiberruter inntil ifjor, den hadde grei dekning over hele huset, men tror de nye leieboerene bruker mye mer nettbertt og smart tv.

 

Det er ikke dekning som er hovedproblemet virker det som, men antall brukere. Vil Asus AC68U takle flere brukere?

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

Så lenge NGT-routeren står som router så må all trafikk gjennom den selv om du setter opp flere tilkoblingspunkter. Da er du egentlig like langt. Det som anbefales er en ny, kraftigere router og sette NGT sin som bridge (hvis mulig). Jeg bytta ut NGT sin med en Asus RT-AC68U. Dog begynner den å dra på åra så har sikkert kommet bedre.

Så på denne testen:

https://www.dinside.no/data/super-rutere-pa-testbenken/65283885

 

Dyre rutere, så blir ikke noe billigere enn Airties Mesh nettverk. Men er det sjans for at en av disse ruterene takler flere brukere enn Nextgentel sin ruter?

Lenke til kommentar

Kjem ann på om det er den trådlause delen (ap) eller routern i boksen fra NGT som tar kvelden det. 

 

Edit: 

 

Når du må resette routern når det ikkje fungerer meir, fungerer det da med kabel ? Om det fungerer med kabel er det wireless delen av routern som stopper. Da vil det hjelpe med ein anna accesspoint / mesh løysing. 

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Hei Tom!

 

Dg200 støtter "dual-band" det vil si at 2.4ghz og 5ghz sendes samtidig (så overføres dataen på båndet den fpr best signal fra). Dette skiller seg ut fra en del rutere, og siden du benytter Sonos og Chromecast vil jeg anbefale at du "splitter" nettverket i et med 2.4ghz og et med 5ghz. Enheter som trenger å kommunisere med andre enheter på nettverket vil ha problemer med dual-band.

 

Dg200 kan, teoretisk sett, behandle opptil 16 enheter samtidig. Dette er avhengig av at alle enhetene har god kontakt mot ruteren. Har en av enhetene dårlig g kontakt (bennytter B/G standard) vil dette forsinke nettverket for alle enhetene trådløst.

 

Du kan sette opp et eget aksesesspunkt ved en ruter. Da slipper du gjerne dette problemet, men det kan medføre ip-konflikt mellom ruteren til tider da hver av de har en egen DHCP server som tildeler IP. I tillegg kan wi-fi nettverkene forstyrre hverandre, men om du ikke har mange andre nabonettverk skal SmartRuter løse dette. Bare be NGT installere dette, om det ikke allerede er lagt inn.

 

Egen ruter koblet til vil være en grei løsning, og rimeligere enn et Mesh-opplegg. Et mhesh-opplegg ville forøvrig ikke hatt potensielle problemer med ip-konflikt, men i praksis er dette noe som sjelden skjer og som ruteren skal rette opp i av seg selv. Du kan eventuelt sette opo manuell ip tildeling og endre ruterenes range til å være forskjellig. Det reduserer sjansen for en slik konflikt. Dette er forøvrig utenfor NGT support og må legges opp innpå en eventuell egen ruter.

 

Mvh NGT-ansatt

Lenke til kommentar

Hva med andre brukere av 2.4 GHz båndet? Bluetooth, naboer, handsfree sett, trådløse hodetelefoner o.l?

Hva med de som strømmer til mob, brett og pc, som glemmer å"slå av strømmingen"?

Hva med AppleTv og ChromeCast som står og strømmer uten at noen ser på?

Hva slags hus bor du i, trehus, betong (med eller uten armering), stein, metall?

Hva med støykilder?

Går trikk, tog i nærheten?

Sveiseverksted?

Mikrobølgeovn?

 

Hvis du kjenner noen med en spektrums-analysator, inviter vedkommende på middag!

 

edit:

Finnes "støykontrollen" fortsatt? Hvis Ja, kommer de fremdeles på husbesøk - gratis?

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for svar.

Har koblet til en telenor fiber ruter og lar leieboere bruke den. Det fungerer utmerket for leieboere. Men har samme problem med at brukere ikke kommer seg på nett, av og til over kort tid av og til over flere dager, når det gjelder Nextgentl Inteno DG200 ruteren. Har fått ny (samme type ruter) fra Nextgentl, men samme problem.

Jeg har ikke fått prøvd de siste tipsene som er kommet, skal se på det til uken. Vurderer å kjøpe en ny ruter, for å se om den takler flere brukere bedre. Ser Asus RT-AC68U er på lager i nærheten av der jeg bor til en grei pris. Kanskje verdt å prøve.

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...