Gå til innhold

Maritime Fag


Anbefalte innlegg

Hei :)


 


jeg går maritime fag på en skole og jeg er veldig usikker. Vet dette er opp til hver enkelt men spørr fortsatt


jeg er usikker på om jeg kommer Til å like og jobbe på båt. Jeg føler jeg er den personen som vil komme hjem fra jobb hver dag og leve normalt hjemme. Går på skole 2 timer hjemmefra så er bare hjemme i helgene


jeg synes det virker gøy, men de fleste dagene synes jeg det bare er kjedelig og jeg klarer ikke å slutte å tenke på det. Isolert i 4 uker med minimalt med Internett osv.


Er veldig usikker og føler jeg kanskje valgt feil, men er vell litt sent å gjøre noe med det nå...


kan noen fortelle hvordan det er på båt og hvordan en jobb dag er?


hvordan er det å jobbe 4/4 med tanke på familie osv?


hvordan er jobbmulighetene etter å ha fått matros fagbrev eller etter å ha vært styrman?


 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei :)

 

jeg går maritime fag på en skole og jeg er veldig usikker. Vet dette er opp til hver enkelt men spørr fortsatt

jeg er usikker på om jeg kommer Til å like og jobbe på båt. Jeg føler jeg er den personen som vil komme hjem fra jobb hver dag og leve normalt hjemme. Går på skole 2 timer hjemmefra så er bare hjemme i helgene

jeg synes det virker gøy, men de fleste dagene synes jeg det bare er kjedelig og jeg klarer ikke å slutte å tenke på det. Isolert i 4 uker med minimalt med Internett osv.

Er veldig usikker og føler jeg kanskje valgt feil, men er vell litt sent å gjøre noe med det nå...

kan noen fortelle hvordan det er på båt og hvordan en jobb dag er?

hvordan er det å jobbe 4/4 med tanke på familie osv?

hvordan er jobbmulighetene etter å ha fått matros fagbrev eller etter å ha vært styrman?

 

Hvis du kjenner på dette nå vil jeg faktisk anbefale at du ikke går ut som lærling, men heller søker deg over til et annet programfag VG2 eller hopper på påbygging til generell studiekompetanse.

 

Har selv fagbrev som matros og sluttet fordi turnusen ikke passet meg. Det er ikke dermed sagt at du ikke vil trives med å jobbe f.eks. 4 uker på/av, men jeg kjente også på de følelsene du sitter med nå da jeg gikk maritime fag (etter praksisperioden), men valgte likevel å fortsette. Dette angrer jeg på nå da fagbrevet egentlig har liten verdi utenfor jobben som matros, og det var på sett og vis bortkastede år. 

 

Selve fagbrevet som matros vil også være mer eller mindre bortkastet for arbeid på sjøen senere dersom kursbevisene dine har utgått. Dette gjelder meg f.eks. som har tatt en pause fra sjølivet og nå må ordne med alle nødvendige kurs fra egen lomme dersom jeg skulle ønske meg ut på sjøen igjen. 

 

For å svare mer på dine spørsmål:

 

Jobbmulighetene akkurat nå er rett og slett dårlige etter oljekrisen osv, har flere kamerater som har gått teknisk fagskole og ikke fått kadettplass, og de som har fått kadettplass har gjennomført denne tiden og deretter ikke fått fast jobb. 

 

Hverdagen som matros vil variere litt alt etter hvor du jobber, men jeg var offshore og kan dele erfaringer derfra. Det blir mye maling, rustpikking og vasking. Mye. Men også andre oppgaver som er litt mer kjekke selvfølgelig, som kjøring av kran, lasting/lossing og generell jobbing på dekk når man ligger under riggen. 

 

Vedlikeholdsoppgaver er egentlig kjernen som matros, man har en vedlikeholdsplan man skal følge måned for måned, med smøring av alle vinsjer, kraner, dører, osv. Husker jeg hadde mange fine øyeblikk på sjøen når vi jobbet under riggene og mobiliserte/demobiliserte før og etter oppdrag, men husker også at jeg ofte tenkte at det var en dritjobb, rett og slett fordi man som matros, og spesielt matroslærling, må ta seg av de fleste dritjobbene. 

 

Turnusen 4/4 funker egentlig helt fint med familie vil jeg si, er jo kjempemange som er gifte og har barn og får det til å fungere, men om dette passer for deg er noe du selv må finne ut :)

 

Bare å stille spørsmål om du lurer på noe

Endret av OleVegar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusentakk for et veldig utfyllende svar!

 

Får snakke med foreldrene mine. De har lagt ut en del penger dette skoleåret haha... så vet ikke hvordan dem vil reagere

 

Men kan jeg spørre hvilken vei du gikk etter du sluttet som matros og hva du holder på med nå?

Skjønner det kan være vanskelig, mye press fra alle kanter, spesielt hvis foreldrene dine har lagt ut mye penger osv, men det lureste du kan gjøre er å følge hjertet :)

 

Jeg valgte å ta påbygging til generell studiekompetanse etter fagbrevet og studerer nå fysioterapi :)

Lenke til kommentar

 

Tusentakk for et veldig utfyllende svar!

 

Får snakke med foreldrene mine. De har lagt ut en del penger dette skoleåret haha... så vet ikke hvordan dem vil reagere

 

Men kan jeg spørre hvilken vei du gikk etter du sluttet som matros og hva du holder på med nå?

Skjønner det kan være vanskelig, mye press fra alle kanter, spesielt hvis foreldrene dine har lagt ut mye penger osv, men det lureste du kan gjøre er å følge hjertet :)

 

Jeg valgte å ta påbygging til generell studiekompetanse etter fagbrevet og studerer nå fysioterapi :)

Ja, det er mye press fra mange kanter.... usikker på hva jeg skal gjøre til neste år også. Får prøve å fullføre året

 

Men tusentakk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...