Gå til innhold

Verdt å ta master i statistikk/matematikk?


Gjest medlem-400411

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-400411

Noen som vet hvordan det er med jobbmuligheter for folk som har en mastergrad i statistikk eller matematikk? Er det sånn at det kun er de flinkeste som går ut fra de studiene som får seg jobb, eller er det greit å få jobb etter endte studier med gjennomsnittlige karakterer med en mastergrad i de retningene?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har muligheten til å ta frie emner i studieprogrammet mitt videre, og jeg vurderer om det er verdt å ta nok studiepoeng innen matematiske fag, for å kunne komme inn på en master i statistikk eller matematikk.  

Endret av medlem-400411
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å bruke graden din til? Vil du ta doktorgrad? Hvis målet ditt er jobb utenfor akademia, hvilken type jobb? Det er vanskelig å gi et ordentlig svar på spørsmålet ditt uten å vite hva du har lyst til å gjøre i livet. Svarene fra Dokinator bommer dessverre på nesten alle punkter.

Lenke til kommentar

Som student innen disse fagfeltene kan jeg ikke si meg fullstendig uenig med Dokinator, spesielt ikke på følgende punkt:

 

 

 

Hvis du lurer på jobbmuligheter så er de gode hvis du vil bli data scientist, men da må du nokk like statestikk og matte mer enn at du bare vurderer å ta det som valgfag, for det kan fort bli tungt( Hvis du liker det, så blir det ikke noe problem).

 

 

Men derimot:

 

 

 

Oja, og du vil i hvertfall trenge B

 

Er en overdrivelse. Det er selvsagt mulig å få jobb med et snitt som ikke er på B/A, men de virkelig gode jobbene går som regel til de som har best karakterer. De fleste jeg kjenner til som har fått jobb som f.eks Quant har vært på et helt annet nivå enn gjennomsnittsstudenten. Men om det er noen trøst, så er vanligvis snittet på masterfagene noe høyere enn på bachelornivå, siden de dårligste som regel har falt av lenge før den tid.

 

Forøvrig er en bachelor i seg selv ikke særlig mye verdt. Master er minimum. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor diskusjonen begynte å handle om å bli data scientist eller quant. De aller fleste matematikk- og statistikkstudenter ender ikke opp som quant eller data scientist, og jeg ser ingen tegn på at trådstarter ønsker det. Hvis han gjør det må han si ifra.

 

Jeg har selv en master i statistikk og jobber som data science-konsulent til daglig, men det var få i klassen min som gikk samme retning som meg. De fleste som studerer statistikk ender naturlig nok opp med ordinære statistikkjobber. Mange endte også opp med å jobbe som programvareutvikler eller som management-konsulent. Hva slags karakterer du kan regne med å måtte trenge avhenger fullstendig av hva slags jobb du kunne tenke deg – for å bli management-konsulent vil du trenge gode karakterer (og en imponerende CV), mens for ordinære statistikkjobber eller utviklerjobber (være det i konsulentfirmaer eller produktselskaper) er arbeidsmarkedet såpass bra for tiden (og har vært det lenge) at karakterer rett og slett ikke har noe å si så lenge du har en mastergrad og en CV med relevant erfaring på. Hvis det viser seg at trådstarter faktisk er interessert i å bli data scientist kan jeg si at jeg ikke hadde veldig imponerende karakterer (snittkarakter rundt B men et par D-er og E-er på vitnemålet), og jeg har ikke inntrykk av at de par andre fra klassen min som endte opp i en lignende stilling hadde det heller.

 

Kort oppsummert er mastergrad, som Marcus sier, helt nødvendig for å ikke kraftig begrense karrieremulighetene. Utover det vil jeg påstå at CV er langt viktigere enn karakterer så lenge du ikke vil ha jobb i et par særlig karakterkåte bransjer.

Endret av operg
Lenke til kommentar
Gjest medlem-400411

Det stemmer det at jeg ønsker å finne ut av mulighetene som er der ute. Holder på med et økonomistudie hvor jeg i tillegg tar ekstra enkeltemner innenfor IT og programmering (Java). Har som sagt muligheten til å ta flere valgemner neste semester hvor jeg kan fylle på med matematikk/statistikkfag eller flere IT-fag for å kunne komme inn på ønsket masterprogram. Data science høres faktisk veldig interessant ut. Tror dere jeg vil være attraktiv med en bakgrunn innenfor økonomi og IT, i kombinasjon med en master i enten statistikk eller IT? Hva tenker dere jeg stiller sterkest med? 

Endret av medlem-400411
Lenke til kommentar

Ville droppet master.

 

Grad inne både økonomi og IT gjør at du stiller svært sterkt i arbeidslivet. Det å kombinere IT og økonomi er veldig bra og gir mange jobbmuligheter. Selv tenker jeg å ta IT etter økonomi-utdannelsen min må til høsten.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ville droppet master.

 

Grad inne både økonomi og IT gjør at du stiller svært sterkt i arbeidslivet. Det å kombinere IT og økonomi er veldig bra og gir mange jobbmuligheter. Selv tenker jeg å ta IT etter økonomi-utdannelsen min må til høsten.

Kan du fortelle meg litt mer spesifikkt hvilke stillinger man stiller sterkere til? Jeg er enig i at etterspørselen er der, men jeg veit ikke til hvilken type stillinger foruten DS eller programmering stillinger. Tror det hadde hjulpet trådstarter mer for å være ærlig. 

Og hva er det du tar i økonomifaget nå, og hvilke fag tenker du å gå videre med innom it? Hva er end goalen din?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...