Gå til innhold

Mulig å ta frie emner ved en annen institusjon/universitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Det er vanlig at man må ha karakteren C eller bedre for å få eksternt avlagte eksamener innpasset i en grad. Så du bør belage deg på å gjøre en god innsats. Dersom du planlegger å ta emner som ikke bare er for valgfagsemesteret ditt, emner som altså skal "byttes ut" med emner i normalprogresjonen din, må du begrunne hvorfor du mener emnene kan anses som ekvivalent. På UiB gikk det an å skrive saklige brev om slikt, men jeg forstår nå at det er utarbeidet skjemaer for innpassing. Det er det sikkert på UiO og. Ingenting skjer automatisk, så du må altså søke om å få emner innpasset når du har tatt eksamen.

Jeg fikk eksterne emner innpasset i min grad, men fikk ikke gjennomslag for alle søknadene mine. Var jeg deg, ville jeg konsolidert med en studierådgiver som kunne ta en titt på emnene du har valgt deg ut, og få hørt om hvor gode muligheter du har for å få dem innpasset dersom du tar dem. Lykke til med utdanningen!

Lenke til kommentar

Det er vanlig at man må ha karakteren C eller bedre for å få eksternt avlagte eksamener innpasset i en grad. Så du bør belage deg på å gjøre en god innsats. Dersom du planlegger å ta emner som ikke bare er for valgfagsemesteret ditt, emner som altså skal "byttes ut" med emner i normalprogresjonen din, må du begrunne hvorfor du mener emnene kan anses som ekvivalent. På UiB gikk det an å skrive saklige brev om slikt, men jeg forstår nå at det er utarbeidet skjemaer for innpassing. Det er det sikkert på UiO og. Ingenting skjer automatisk, så du må altså søke om å få emner innpasset når du har tatt eksamen.

 

Jeg fikk eksterne emner innpasset i min grad, men fikk ikke gjennomslag for alle søknadene mine. Var jeg deg, ville jeg konsolidert med en studierådgiver som kunne ta en titt på emnene du har valgt deg ut, og få hørt om hvor gode muligheter du har for å få dem innpasset dersom du tar dem. Lykke til med utdanningen!

Dette er direkte feil. Universitets- og høyskoleloven § 3-5 punkt 1 sier:

"Universiteter og høyskoler som tilbyr akkrediterte studier etter denne lov, skal godskrive beståtte emner, fag, eksamener eller prøver fra andre universiteter og høyskoler som tilbyr akkrediterte studier med samme antall studiepoeng i den utstrekning de oppfyller de faglige krav for en bestemt eksamen, grad eller utdanning ved institusjonen."

Det er ikke adgang til å sette noe karakterkrav på slik innpassing. Dersom du har opplevd noe slikt, har skolen omgått gjeldende lovverk. Dersom de skal nekte deg å få noe innpasset, må det være basert på det faglige innholdet i faget du har tatt eksternt, ikke resultatet på dine eksamen.

Hilsen en som jobber studieadministrativt i UH-sektoren. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...