Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan denne tvisten løses?


disgrace

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 33år som har et hus som jeg ønsker å ta opp et oppussingslån på.

På grunn av lovendringene fra finansdepartementet 01.01-2017 så kan man maks ha lån på 5x sin inntekt.

Jeg går på AAP mens jeg videreutdannes, og har en skattefri inntekt i tillegg på 25 200kr/mnd.

Min kjæreste har nettop flyttet inn og hun vil at jeg skal få lånet slik at det blir pusset opp i hovedetasjen.

Med hennes inntekt og min inntekt vil vi kunne få lånet, men vi er usikre på hvordan dette skal skrives for at hun ikke skal sitte på et lån ved et eventuelt samlivsbrudd. 

Jeg klarer fint å betjene lånene alene, men pga lovendringen så ser de ikke lenger på verdien av eiendeler.

 

Trenger sårt hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten så vil vel banken at hun skal stå som medlånetager på hele lånet, eller så blir det vel hennes inntekt som står for et oppussingslån.

Slik forstår i allefall jeg det.

Huset har en verdi på 4m nå, lånet det er snakk om er på ca 400 000, så da skal hun ha en pantobligasjon på huset 10% ?

Så dersom lånet ikke blir betjent så må jeg sørge for at lånet blir betjent eller må jeg selge huset?

 

Jeg trenger bare noen som kan stille for sin inntekt, lånet blir betjent uansett. 

Dessuten har banken klausul om at de lånetagerene som skal ta opp lån på huset skal bo i samme husstand. 

Finner ikke noe om dette i Finansdepartementet sine krav, så det kan godt være det er lokalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...