Gå til innhold

Bygge ny gaming-PC (oppgradere)


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Jeg bygde en gaming PC til 20k for 2,5 år siden, men trenger en oppgradering nå.

 

Tenkte å bytte hovedkort, ram, skjermkort, ssd disk, og kanskje prosessor? 

 

Noen som har forslag?

 

Dette er PC'en jeg har i dag:

Hovedkort: ASUS P6X58D PREMIUM X58 S-1366 ATX 

Kabinett: CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK

Prossessor: INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 

Kjøling: CORSAIR HYDRO SERIES H50 LIQUID COOLING

Skjermkort: XFX RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

Strømfosyning: CORSAIR HX 850W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V

RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 1600MHZ (4X2GB)

Lagring OS: INTEL X25-M 2,5# 80GB SSD SATA/300 MLC 34NM 3x500GB WESTERN DIGITAL 3.5"

Harddisk 1x2TB WESTERN DIGITAL 3.5" Harddisk

CD/DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

Monitorer: 2 x SAMSUNG SYNCMASTER 2443BW 24# WIDE TFT 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste først; Jeg tenker at ny skjerm i dag innebærer noe med minimum 75 Hz, helst 144 som du sier. Og aller helst 32" eller større og med 2560x  eller 3440x i ultrawide format. Da er du i så fall så høyt i pris at du burde vurdere skjerm i neste runde. Hos prisjakt kan du søke for å finne det du er ute etter, men les tester før du kjøper noe. Og les i denne tråden for ultrawide 3440x skjermer

Lenke til kommentar

Det siste først; Jeg tenker at ny skjerm i dag innebærer noe med minimum 75 Hz, helst 144 som du sier. Og aller helst 32" eller større og med 2560x  eller 3440x i ultrawide format. Da er du i så fall så høyt i pris at du burde vurdere skjerm i neste runde. Hos prisjakt kan du søke for å finne det du er ute etter, men les tester før du kjøper noe. Og les i denne tråden for ultrawide 3440x skjermer

 

Ja, skjermoppgradering kommer i neste runde.

 

Innspill til hardware mottas med takk  :w00t:

Lenke til kommentar

Det ligger mange tråder under "hjelp til kjøp og salg" med likt tema som denne. Les deg opp på komponenter der, noen deler sies være bedre enn og noen er ikke kompatible. I denne listen finner du komponenter som er rimelig balansert mot hverandre og som viser realistiske priser.

 

Med utgangspunkt i det er det muligheter for justeringer, feks hvis du vil spare litt. Hovedkort kan velges en rimeligere utgave (-200) så lenge du ser at antall tilkoplinger og typer holder til ditt bruk. CPUen er vel den mest attraktive i forhold til mainstream gaming og kraftig nok til å holde i mange år. Kan byttes ut med dyrere eller billigere. 16 GB minne er normalt i denne prisklassen, du kan spare et par hundre på å velge ikke fullt så raskt minne - men det ville ikke jeg gjort.

 

SSD mener jeg bør ha ca 500 GB, hvis du ikke trenger så mye sparer du 500 på halvere størrelsen. Eller gå for M.2 250 GB og spar 200 kr. 

 

Når det gjelder grafikkort kan du velge litt svakere kort til et par hundre lapper, GTX 1070 istedet for 1070ti - eller spare rundt 2000 ved å velge GTX 1060.

 

Med utgangspunkt i listen på prisjakt kan du komme i havn for rundt 10500 og får en veldig ok gaming PC, eller det lille ekstra for i underkant av 13000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bygde en gaming PC til 20k for 2,5 år siden, men trenger en oppgradering nå.

 

Den kan umulig ha kostet 20.000,- for 2.5 (to og et halvt) år siden. CPU og HK (sokkelen) sluttet butikkene å selge for ca. 5 år siden.

 

Du er nødt til å skifte HK, RAM og CPU sammen. Du vil få mer ytelse for pengene hvis du kjøper ferdigmaskin på tilbud, noe det er nye av hver uke. F.eks. denne (som er litt mer enn budsjettet :p ) https://www.komplett.no/product/11133/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i160-gtx1070ti#

Men det går nok å få tak ca'ish lik som den enda billigere.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg bygde en gaming PC til 20k for 2,5 år siden, men trenger en oppgradering nå.

 

Den kan umulig ha kostet 20.000,- for 2.5 (to og et halvt) år siden. CPU og HK (sokkelen) sluttet butikkene å selge for ca. 5 år siden.

 

Du er nødt til å skifte HK, RAM og CPU sammen. Du vil få mer ytelse for pengene hvis du kjøper ferdigmaskin på tilbud, noe det er nye av hver uke. F.eks. denne (som er litt mer enn budsjettet :p ) https://www.komplett.no/product/11133/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i160-gtx1070ti#

Men det går nok å få tak ca'ish lik som den enda billigere.

 

Var det jeg også tenkte, og det grafikkortet er vel også nærmere 7 år gammelt. 

 

Og hvis alt er så gammelt så bør vel strømforsying, ram, cpu, hovedkort, gpu og gjerne kabinett byttes.

 

I7 7700 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4020335

Asus B250 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4097557

1070 Msi gaming https://www.prisjakt.no/product.php?p=3730447

16GB ddr 2400 mhz https://www.prisjakt.no/product.php?p=3614983

Gold rated 600 watt psu. feks https://www.prisjakt.no/product.php?p=3199201

 

Gjerne også da en kjøler til cpu... og nytt kabinett for å slippe å montere ny morro i gammal morro :D

Dog 800 D er ganske så stort og ser ut til å ha vært kostbart, men du bestemmer jo selv.

Endret av Mickey_OT
Lenke til kommentar

"snip"

Du vil få mer ytelse for pengene hvis du kjøper ferdigmaskin på tilbud

 

 

Nei, det stemmer ikke i dette tilfellet. Hvis du hadde lest innlegget mitt ville du fått svaret ved å gå inn på handlelisten fra prisjakt - les en gang til ;) 

 

TS trenger ikke alle delene en ferdigpakke gir. Så å betale 15000,- for flere deler enn det han trenger kontra betale 12600,- for samme ytelse stemmer ikke i mitt hode. Men pakken fra komplett er ikke ille, til ferdigpakke å være.

 

Med en bedre kjøler (feks en Noctua 14/15 av noe slag) er det også godt rom for overklokking om ønskelig.

Lenke til kommentar

"snip"

 

 

Forslagene er ikke direkte dårlige, men du kan nok prisoptimere en smule før jeg ville sagt go. For eksempel er GTX 1070 til 4990 en del svakere enn GTX 1070 Ti, som du finner nede i 4590. Google er din venn ;)

 

Mange anbefaler 3200/3000 MHz minne kontra 2400 MHz, og BF er vel et av spillene som skinner med raskere minne. 

 

Core i7 7700 yter ikke dårlig men core i5 8600k tangerer og er bedre i snitt. Les litt på Tek.no sin test, eller google. I tillegg til å være siste generasjon har den 6 ekte kjerner kontra i7 7700 sine fire (+hyperthreading)

 

Og i første omgang ville jeg ikke sagt at ny PSU er påkrevd, den var solid da den var ny og burde være god nok enda. Til tross for degradering over tid.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Hei hei.

 

Jeg bygde en gaming PC til 20k for 2,5 år siden, men trenger en oppgradering nå.

Prossessor: INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 

Skjermkort: XFX RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

 

offtopic men jeg kjøpte en slik maskin for typ 8 år siden, håper ikke du kjøpte dette for 20 k for 2,5 år siden :p 

Lenke til kommentar

 

"snip"

Du vil få mer ytelse for pengene hvis du kjøper ferdigmaskin på tilbud

Nei, det stemmer ikke i dette tilfellet. Hvis du hadde lest innlegget mitt ville du fått svaret ved å gå inn på handlelisten fra prisjakt - les en gang til ;)

 

TS trenger ikke alle delene en ferdigpakke gir. Så å betale 15000,- for flere deler enn det han trenger kontra betale 12600,- for samme ytelse stemmer ikke i mitt hode. Men pakken fra komplett er ikke ille, til ferdigpakke å være.

 

Jeg vil si at en helt ny PC er det beste, liten vits å ta vare på noen av delene hvis de er 5+ år gamle, og det var selvfølgelig det som var utgangspunktet for kommentaren. Nå var ikke maskinen jeg linket til det beste tilbudet og dermed ikke mest ytelse pr. krone som er mulig å få, det var et eksempel på en maskin som er billigere som ferdigpakke.

 

Generellt sett så er det like greit å gå for en ferdig maskin i dag så sant man ikke har spesielle behov. Det blir også enklere hvis det skjer noe da man kan levere inn hele saken, noe mange liker.

 

Jeg bygger selv, men det er ikke fordi det er billigst :wee:

Lenke til kommentar

Gutter! Trådstarter spør om råd angående oppgradering, og dere henger dere opp i prisen han sier på det forrige oppsettet? Hva har det med saken å gjøre? Egentlig  fullstendig OT  ;) (det jeg sier mellom linjene er at dere nesten forsøpler tråden  ;) )

 ontopic: 

 

Jeg er ikke enig i det du sier Soseks:

deler som er fem år gamle pluss kan fungere godt i mange år enda og det er ikke automatikk i at man _må_ skifte alt. En PSU er ikke noe problem når de har en viss kvalitet slik som HX850 i sin tid hadde. Her er en link til en test hvor HX850 er på testbenken En av de beste, og som Nizzen sier; "Buy cheap buy twice" :) Bortsett fra evt ikke like avanserte strømstyringsfunksjoner som en helt ny strømforsyning har jeg ikke noen innvendinger mot å bruke den videre. Jeg bruker selv tre Intel 25-M 80GB; de framstår som uslitelige sammenlignet med diverse seagate og WD green opp gjennom årene

 

 

Sitat Soseks:

 

"Du vil få mer ytelse for pengene hvis du kjøper ferdigmaskin på tilbud, noe det er nye av hver uke. F.eks. denne (som er litt mer enn budsjette :p ) "

 

"Nå var ikke maskinen jeg linket til det beste tilbudet og dermed ikke mest ytelse pr. krone som er mulig å få, det var et eksempel på en maskin som er billigere som ferdigpakke."

 

 

 

For å si det rett ut, du bommer her.  Når TS kan spare over to tusen på å skifte deler selv og få høyere ytelse ser jeg ikke meningen i utsagnet ditt. Han kan til og med skvise ned på noen komponenter og øke CPU eller GPU innenfor budsjett, og ihvertfall innenfor de femten tusen du ga råd om

 

Betroz; gi gjerne en link til en av de gode pakkene dine så TS kan se andre komponent anbefalinger

 

edit: layout + moderering

Endret av torfinns
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...