Gå til innhold

Excel 2010, makro for kopiering av rader basert på celle med innhold?


cthbergen

Anbefalte innlegg

Heisann. Håper noen kan hjelpe meg med noen lure triks for å få til dette som jeg prøver på.

 

Jeg har en arbeidsbok som jeg bruker til å føre oversikt over ting som skjer på et team jeg har ansvar for.

I en kolonne fører jeg en bokstav som viser om saken er avsluttet, under arbeid eller på vent.

 

Finnes det en måte å få kopiert alle rader hvor det er innhold i cellene i denne kolonnen, til et samleark helt bakerst i arbeidsboken? Hele innholdet i raden må følge med, og endres innholdet må dette oppdateres på samlearket.

 

I tillegg prøver jeg å finne ut om det er en måte å få satt arkfane farge automatisk på, basert på fargen cellene i en kolonne har? Hvis alle cellene i en kolonne er grønne, skal arkfanefargen bli grønn, hvis en eller flere celler er andre farger skal arkfanefargen bli rød. På den måten har man full oversikt over ark hvor ting ikke er ferdig behandlet.

 

Noen som kan hjelpe meg med tips til disse to tingene, så hadde jeg blitt veldig glad for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behovet for 'samleark', skyldes dette at du har flere ark med samme type data, f.eks. at alle ansatte har hvert sitt ark?

 

I så fall hadde jeg endret strukturen til at alle ansattes oppgaver føres i ett og samme ark, men at det selvfølgelig er en kolonne som identifiserer den aktuelle ansatte. Når du har det på plass, så kan du heller bruke funksjonalitet som filter og pivottabell for å liste ut relevante data.

Lenke til kommentar

Behovet for 'samleark', skyldes dette at du har flere ark med samme type data, f.eks. at alle ansatte har hvert sitt ark?

 

I så fall hadde jeg endret strukturen til at alle ansattes oppgaver føres i ett og samme ark, men at det selvfølgelig er en kolonne som identifiserer den aktuelle ansatte. Når du har det på plass, så kan du heller bruke funksjonalitet som filter og pivottabell for å liste ut relevante data.

 

Hei og takk for svar.

Nei, behovet for samleark er at alle ansatte står på samme ark, arkene er delt inn i uker, samlearket skal vise oversikt for hele året, listet ut etter dato. Pivot ligger allerede i arkene, slik at det kan sorteres etter ansattnr, navn, eller andre kolonnetitler.

 

Det jeg trenger er en funksjon eller makro som kan kopiere hele rader fra uker hvor det er avvik, og legge dem i et samleark for lett oversikt, slik at jeg ikke trenger å slå opp hver uke for ha se med ett blikk hva som er ubehandlet.

 

Samme gjelder arkfanefarge, den kunne jeg tenke meg en funksjon for som automatisk farger arkfanen grønn når cellene i en spesifikk kolonne har fått avmerket at saken er behandlet. Er ikke alle cellene merket med behandlet skal arkfanen være rød.

 

Noen andre gode ideer?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

 

Behovet for 'samleark', skyldes dette at du har flere ark med samme type data, f.eks. at alle ansatte har hvert sitt ark?

 

I så fall hadde jeg endret strukturen til at alle ansattes oppgaver føres i ett og samme ark, men at det selvfølgelig er en kolonne som identifiserer den aktuelle ansatte. Når du har det på plass, så kan du heller bruke funksjonalitet som filter og pivottabell for å liste ut relevante data.

 

Hei og takk for svar.

Nei, behovet for samleark er at alle ansatte står på samme ark, arkene er delt inn i uker, samlearket skal vise oversikt for hele året, listet ut etter dato. Pivot ligger allerede i arkene, slik at det kan sorteres etter ansattnr, navn, eller andre kolonnetitler.

 

Det jeg trenger er en funksjon eller makro som kan kopiere hele rader fra uker hvor det er avvik, og legge dem i et samleark for lett oversikt, slik at jeg ikke trenger å slå opp hver uke for ha se med ett blikk hva som er ubehandlet.

 

Samme gjelder arkfanefarge, den kunne jeg tenke meg en funksjon for som automatisk farger arkfanen grønn når cellene i en spesifikk kolonne har fått avmerket at saken er behandlet. Er ikke alle cellene merket med behandlet skal arkfanen være rød.

 

Noen andre gode ideer?

 

På forhånd takk.

 

 

Vil dette hjelpe deg?:

https://fiveminutelessons.com/learn-microsoft-excel/use-index-lookup-multiple-values-list

Bytt ut H240 med det som er "utvalgskriteriet" ditt.

Resultatradene kan du vel ha i et annet ark hvis nødvendig.

(Mulig du må gjenta koden for hvert ark du skal hente data fra)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

 

Behovet for 'samleark', skyldes dette at du har flere ark med samme type data, f.eks. at alle ansatte har hvert sitt ark?

 

I så fall hadde jeg endret strukturen til at alle ansattes oppgaver føres i ett og samme ark, men at det selvfølgelig er en kolonne som identifiserer den aktuelle ansatte. Når du har det på plass, så kan du heller bruke funksjonalitet som filter og pivottabell for å liste ut relevante data.

 

Hei og takk for svar.

Nei, behovet for samleark er at alle ansatte står på samme ark, arkene er delt inn i uker, samlearket skal vise oversikt for hele året, listet ut etter dato. Pivot ligger allerede i arkene, slik at det kan sorteres etter ansattnr, navn, eller andre kolonnetitler.

 

Det jeg trenger er en funksjon eller makro som kan kopiere hele rader fra uker hvor det er avvik, og legge dem i et samleark for lett oversikt, slik at jeg ikke trenger å slå opp hver uke for ha se med ett blikk hva som er ubehandlet.

 

Samme gjelder arkfanefarge, den kunne jeg tenke meg en funksjon for som automatisk farger arkfanen grønn når cellene i en spesifikk kolonne har fått avmerket at saken er behandlet. Er ikke alle cellene merket med behandlet skal arkfanen være rød.

 

Noen andre gode ideer?

 

På forhånd takk.

 

 

Vil dette hjelpe deg?:

https://fiveminutelessons.com/learn-microsoft-excel/use-index-lookup-multiple-values-list

Bytt ut H240 med det som er "utvalgskriteriet" ditt.

Resultatradene kan du vel ha i et annet ark hvis nødvendig.

(Mulig du må gjenta koden for hvert ark du skal hente data fra)

 

 

Testet det ut, og dette var kult!

 

Foreløpig klarte jeg å hente bestemte rader ut fra forskjellige ark til forskjellige tabeller med en "lookup verdi"

(Lagde flere "undertabelelr" på en ny side, som hentet ut fra hvert sitt ark)

 

Så kan man evt. lage logikk for å slå dette sammen. (Får se om jeg får tid til å teste dette)

Lenke til kommentar

 

Behovet for 'samleark', skyldes dette at du har flere ark med samme type data, f.eks. at alle ansatte har hvert sitt ark?

 

Nei, behovet for samleark er at alle ansatte står på samme ark, arkene er delt inn i uker, samlearket skal vise oversikt for hele året, listet ut etter dato.

 

 

Du starter med 'nei', men etterpå utdyper du 'ja'?

 

Hvilken variabel (f.eks. ansatte, uke/måned, varegruppe, arbeidsstatus etc.) som styrer oppdelingen i ark er ganske likegyldig. Det er åpenbart samme type data i alle "uke-ark", og spørmålet er fremdeles hvorfor du ikke kan ha alt i én stor tabell?

 

Det høres ganske meningsløst ut å ha 52 ark, alle med hver sin pivottabell, og på toppen få en masse styr med å lage en samleside. Hadde det ikke vært enklere med én tabell og én pivot?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...