Gå til innhold

Nanoteknologi VS Energi og Miljø (NTNU)


12345156

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på hva som er de største forskjellene på disse to masterstudiene ved NTNU, både faglig og sosialt, og hvilke kvaliteter en bør ha for de forskjellige.

 

Jeg er veldig glad og flinkest i matte og kjemi, fysikk er interessant, men er ikke så flink og biologi er greit, men vil ikke jobbe med det spesifikt.

 

Går allerede på NTNU og prøver å finne ut hvilket sivingstudie jeg vil ta neste år:)

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Lurte på hva som er de største forskjellene på disse to masterstudiene ved NTNU, både faglig og sosialt, og hvilke kvaliteter en bør ha for de forskjellige.

 

Jeg er veldig glad og flinkest i matte og kjemi, fysikk er interessant, men er ikke så flink og biologi er greit, men vil ikke jobbe med det spesifikt.

 

Går allerede på NTNU og prøver å finne ut hvilket sivingstudie jeg vil ta neste år:)

 

Takk på forhånd!

Hei,

Kort fortalt er den store forskjellen at nano er en veldig liten linje (~30 pr kull) med forskning og realfag som stikkord, mens energi og miljø er en større linje (med omlag 100 stk) hvor fokuset er energiteknologi. 

 

Jeg vil si begge linjene virker svært gode mtp. muligheter etter endt studie. Nano er svært generelt og har elementer av fysikk, kjemi og noe biologi. Jeg tør tippe at linjen har nest mest kjemi av alle siv.ing.-studier. Det er ikke så altfor mange bedrifter som driver med nanoteknologi direkte, men jeg har inntrykk av at de som uteksamineres derifra har gode muligheter i forskning og næringslivet 'generelt' fordi de er flinke og har bred bakgrunn. Energi og miljø handler om energiplanlegging, sterkstrøm og litt termiske prosesser. Linja retter seg mer inn mot en spesifikk bransje, men elkraft-teknologi er veldig viktig overalt utenfor kraftselskaper også, bl.a. på CERN og i industrien. 

 

På nanoteknologi er inntrykket mitt at folk er ganske ambisiøse og noen er svært dyktige, mens et par kanskje er der litt på slump (søkt seg inn fordi de kunne). Miljøet er mindre, og jeg tror alle blir sett i større grad enn på større linjer. Energi og miljø har en aktiv linjeforening og et større spekter av folk.

 

De kvalitetene du må ha for begge er interesse. Tenk litt på om du vil ha mange forskjellige grunnleggende fysikk, kjemi og biologifag med fokus på forskning, eller om du vil lære om kretser, termiske prosesser og energiteknologi. Begge deler er like viktig men på flere områder forskjellig selv om mange av emnene likner eller er felles  :)

Endret av blurr
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Lurte på hva som er de største forskjellene på disse to masterstudiene ved NTNU, både faglig og sosialt, og hvilke kvaliteter en bør ha for de forskjellige.

 

Jeg er veldig glad og flinkest i matte og kjemi, fysikk er interessant, men er ikke så flink og biologi er greit, men vil ikke jobbe med det spesifikt.

 

Går allerede på NTNU og prøver å finne ut hvilket sivingstudie jeg vil ta neste år:)

 

Takk på forhånd!

Hei,

Kort fortalt er den store forskjellen at nano er en veldig liten linje (~30 pr kull) med forskning og realfag som stikkord, mens energi og miljø er en større linje (med omlag 100 stk) hvor fokuset er energiteknologi.

 

Jeg vil si begge linjene virker svært gode mtp. muligheter etter endt studie. Nano er svært generelt og har elementer av fysikk, kjemi og noe biologi. Jeg tør tippe at linjen har nest mest kjemi av alle siv.ing.-studier. Det er ikke så altfor mange bedrifter som driver med nanoteknologi direkte, men jeg har inntrykk av at de som uteksamineres derifra har gode muligheter i forskning og næringslivet 'generelt' fordi de er flinke og har bred bakgrunn. Energi og miljø handler om energiplanlegging, sterkstrøm og litt termiske prosesser. Linja retter seg mer inn mot en spesifikk bransje, men elkraft-teknologi er veldig viktig overalt utenfor kraftselskaper også, bl.a. på CERN og i industrien.

 

På nanoteknologi er inntrykket mitt at folk er ganske ambisiøse og noen er svært dyktige, mens et par kanskje er der litt på slump (søkt seg inn fordi de kunne). Miljøet er mindre, og jeg tror alle blir sett i større grad enn på større linjer. Energi og miljø har en aktiv linjeforening og et større spekter av folk.

 

De kvalitetene du må ha for begge er interesse. Tenk litt på om du vil ha mange forskjellige grunnleggende fysikk, kjemi og biologifag med fokus på forskning, eller om du vil lære om kretser, termiske prosesser og energiteknologi. Begge deler er like viktig men på flere områder forskjellig selv om mange av emnene likner eller er felles :)

Tusen takk for veldig godt svar! Faglig sett så liker jeg nano (slik du beskriver det) best. Men jeg liker egentlig det meste jeg driver med, har er lite luksusproblem der. Har vurdert Emil fremfor nanoteknologi av disse grunnene:

- stor interesse for utvikling av fornybar energi (+ likte strømkapitlene best i fysikken på vgs så kan nok hende det faller i smak)

- større miljø, virker som folkene som går på Emil er mer på min bølgelengde

- ser ikke for meg at jeg skal ende opp som forsker, er altfor utadvendt og sosial av meg til å ha en jobb der man jobber så mye alene eller i små grupper

 

Men samtidig er jeg veldig mye mer interessert i nanoteknologi og forskningen som gjøres enn hva jeg er i termiske prosesser o.l.

 

Hva bør jeg prioritere? Det sosiale og hvilken jobb jeg ender opp med, eller det faglige?

Lenke til kommentar

Går selv Emil, og det er mye der som ikke handler om fornybar energi, selv om det er noe av det også. Gasskraftverk og dampkraftverk er for eksempel ting man lærer om, i tillegg til ting som miljøanalyse. Det er ikke kun en "fornybar energi" linje, men dersom interessen ligger der er det gode muligheter for å kunne fordype seg i fornybar energi og jobbe med det senere. 

 

Dersom du ikke kunne tenke deg forskning som jobb senere ville jeg nok valgt bort nano. Jeg tror det er viktigst å se på hva du vil trives best med etter studiet er ferdig (resten av livet) fremfor de årene du studerer. Tror helt sikkert du ville trivdes godt sosialt på begge linjene, og det er uansett gode muligheter for å bli kjent på tvers av studieretninger.

 

Hva går du nå forresten? Tenker du intern bytte?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei! 

Ser at tråden er ganske gammel, men kan vel hende du enda ikke har tatt valget ditt. Som nanoteknologistudent kan jeg vell både avkrefte og bekrefte mye av det som er sagt. Selv om det er sant at mange velger å gå videre på å skrive PhD, er det absolutt ikke gitt at du må jobbe med forskning etter endt studie. Mange går ut i både konsulentbransjer og direkte i industri. Noen bli tilogmed lærere. Det er altså mange valg. Det er også veldig lett å få seg jobb i etterkant av studiet. Selve studieretningen er veldig bred. og man lærer mye innen både fysikk, kjemi, bio og elektronikk, dette er vell en av grunnene til at man kan jobbe med mye forskjellig etter utdanningen. 

Når det kommer til det sosiale tror jeg heller ikke du hadde blitt skuffet. En av fordelene med en liten linje er at man fort blir kjent med alle, både på sitt eget kull og andre kull! Jeg skal ærlig innrømme at jeg også var litt skeptisk når jeg begynte på studiet, men kunne aldri tatt så feil! Det er mange forskjellige typer for å si det slik, og noe å gjøre for enhver. Det jeg kan bekrefte er at de fleste er veldig ambisiøse, men det går sjeldent utover det sosiale ;)

Det jeg tror du burde se på når du skal velge, er fagene. Både det sosiale og jobbmulighetene er nok veldig bra på begge linjene! Sjekk ut fagplan og linjeforeningen til de respektive linjene(Timini.no og emilweb.no) så tror jeg det skal være greit å ta et valg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! 

 

Ser at tråden er ganske gammel, men kan vel hende du enda ikke har tatt valget ditt. Som nanoteknologistudent kan jeg vell både avkrefte og bekrefte mye av det som er sagt. Selv om det er sant at mange velger å gå videre på å skrive PhD, er det absolutt ikke gitt at du må jobbe med forskning etter endt studie. Mange går ut i både konsulentbransjer og direkte i industri. Noen bli tilogmed lærere. Det er altså mange valg. Det er også veldig lett å få seg jobb i etterkant av studiet. Selve studieretningen er veldig bred. og man lærer mye innen både fysikk, kjemi, bio og elektronikk, dette er vell en av grunnene til at man kan jobbe med mye forskjellig etter utdanningen. 

 

Når det kommer til det sosiale tror jeg heller ikke du hadde blitt skuffet. En av fordelene med en liten linje er at man fort blir kjent med alle, både på sitt eget kull og andre kull! Jeg skal ærlig innrømme at jeg også var litt skeptisk når jeg begynte på studiet, men kunne aldri tatt så feil! Det er mange forskjellige typer for å si det slik, og noe å gjøre for enhver. Det jeg kan bekrefte er at de fleste er veldig ambisiøse, men det går sjeldent utover det sosiale ;)

 

Det jeg tror du burde se på når du skal velge, er fagene. Både det sosiale og jobbmulighetene er nok veldig bra på begge linjene! Sjekk ut fagplan og linjeforeningen til de respektive linjene(Timini.no og emilweb.no) så tror jeg det skal være greit å ta et valg! 

Velkommen til dette forumet! 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser at tråden er ganske gammel, men kan vel hende du enda ikke har tatt valget ditt. Som nanoteknologistudent kan jeg vell både avkrefte og bekrefte mye av det som er sagt. Selv om det er sant at mange velger å gå videre på å skrive PhD, er det absolutt ikke gitt at du må jobbe med forskning etter endt studie. Mange går ut i både konsulentbransjer og direkte i industri. Noen bli tilogmed lærere. Det er altså mange valg. Det er også veldig lett å få seg jobb i etterkant av studiet. Selve studieretningen er veldig bred. og man lærer mye innen både fysikk, kjemi, bio og elektronikk, dette er vell en av grunnene til at man kan jobbe med mye forskjellig etter utdanningen.

 

Når det kommer til det sosiale tror jeg heller ikke du hadde blitt skuffet. En av fordelene med en liten linje er at man fort blir kjent med alle, både på sitt eget kull og andre kull! Jeg skal ærlig innrømme at jeg også var litt skeptisk når jeg begynte på studiet, men kunne aldri tatt så feil! Det er mange forskjellige typer for å si det slik, og noe å gjøre for enhver. Det jeg kan bekrefte er at de fleste er veldig ambisiøse, men det går sjeldent utover det sosiale ;)

 

Det jeg tror du burde se på når du skal velge, er fagene. Både det sosiale og jobbmulighetene er nok veldig bra på begge linjene! Sjekk ut fagplan og linjeforeningen til de respektive linjene(Timini.no og emilweb.no) så tror jeg det skal være greit å ta et valg!

Tusen takk skal du ha! Ser at jeg ikke har svart alle, men setter stor pris på svar! Ser ut som at det blir nanoteknologi after all, vokst mye fra da jeg skrev denne posten og har innsett at jeg har hatt litt feil fokus når jeg skal bestemme studie ? takker for alle svar, bare å fortsette å skrive, veldig interessert i å høre mer om nano.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...