Gå til innhold

Intel CoffeLake i5k VS i7 Prosessor


Heraz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal oppgradere prosessoren min, men vil ha best value for pengene.
Ser på den nye generasjonen til INTEL (Coffelake)
Men jeg er litt usikker på om "intel core i7-8700" vært de 700,- ekstra. i forhold til "Intel Core i5-8600K"
(Merk at i5 er K verson ikke i7'n) 
vNår det kommer til performance.
 

Lurer også på om i5'n (K) Kan overklokkes til å bli like bra som i7'n?


"K" Står for at man kan overklokke? Og de uten "K" kan ikke overklokkes? :hmm:  :hmm: 


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig K betyr overklokkbar, nå er vel det slik siden broadwell mener jeg så fjernet intel mulighet å endre FSB manuelt på ikke K modeller.

 

Som du ser i spec:

intel core i7-8700

Intel Core i5-8600K

Så du vil mangle hypertreading, mener det lenge har vært slik at hypertreading cpuer ikke kan klokke like langt, men du kan være heldig\uheldig med chipen, da dyere cpu ofte har bedre transistorer, så det kan være forskjell, har du stor behov for overklokking legg litt penger i det, ellers sats på i5-8600K dekker ditt behov noen år fremover.

 

Selv ville jeg nok heller vurdert Ryzen 7 1700 fordi den kan overklokkes, men chipen er ikke så bra over rundt  4 Ghz.

Men tror i5-8600K bør du klare 4.5  Ghz, husk at intel ikke har god TIM kjølepasta digitalimpuls tilbyr å delide cpuen for 500 kr eller noe slik, da mister man vel garantien, men slik er intel, tror hvis du hadde gjort det og hatt noctua ND 15 kjøler kunne du nå 5 Ghz med en slik cpu om vinteren, litt usikker hva du klarer om sommeren.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

snipp

 

Først må du si litt om hva du skal bruke din PC til da. Om det er til spill, hvilke type spill? Hvilket skjermkort skal du ha? Bruker du ofte programmer som bruker flere CPU kjerner/tråder? Hvor mye penger kan du bruke på PC?

 

Blir enklere for oss å hjelpe deg når vi vet dette :)

 

Jeg skal bruke pc'n til Gaming "PubG" osv. Og litt video redigering.

Om jeg bruker flere cpu tråder vet jeg ikke. Har ikke så mye peiling på det.

Skjermkortet jeg bruker er "MSI Radeon R9 380 OC 2GB Armor-X"

Har allerede bestilt et nytt hovedkort til Coffelake Prosessoren. 

(Asus Prime Z370-P hovedkort)  :xmas: 

Asus Prime Z370-P hovedkort

Endret av Heraz
Lenke til kommentar

8600K er en fin CPU for PUBG, bare vær klar over at ditt skjermkort vil være en flaskehals. Du vil ikke utnytte all kraften i 8600K med det skjermkortet du har nå. Det hovedkortet du har kjøpt er sikkert bra nok for deg, men jeg vil ikke anbefale deg å overklokke CPU med det kortet. Hvis du ikke har tenkt deg å bytte ut skjermkortet med det første, så kan du faktisk like gjerne kjøpe en i5 8400 CPU...siden som jeg sa over her, ditt skjermkort er en stor flaskehals i spill.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

8600K er en fin CPU for PUBG, bare vær klar over at ditt skjermkort vil være en flaskehals. Du vil ikke utnytte all kraften i 8600K med det skjermkortet du har nå. Det hovedkortet du har kjøpt er sikkert bra nok for deg, men jeg vil ikke anbefale deg å overklokke CPU med det kortet. Hvis du ikke har tenkt deg å bytte ut skjermkortet med det første, så kan du faktisk like gjerne kjøpe en i5 8400 CPU...siden som jeg sa over her, ditt skjermkort er en stor flaskehals i spill.

Skjønner! Skal bytte skjermkortet også, men ikke helt enda. fungerer helt ok. men vil starte med prosessoren siden det er den dårligeste komponenten i min pc for øyeblikket :) (Intel Core i5-6400 Skylake)

 

Men 8600K vil fungere for videoredigering også?

 

(Siste spørsmål)

Men i teorien er det ikke så stor forskjell på i5-8600k og i7-8700 når det kommer til ghz? Siden i5 kan bli overklokket ? bare sockets (Som er for redigering) ?

 

 

Lenke til kommentar

Skjønner! Skal bytte skjermkortet også, men ikke helt enda. fungerer helt ok. men vil starte med prosessoren siden det er den dårligeste komponenten i min pc for øyeblikket :) (Intel Core i5-6400 Skylake)

 

Faktisk er ditt skjermkort en større flaskehals i spill enn din CPU. Begge deler bør byttes, og gjerne samtidig om du ønsker å se forskjell. 

 

 

Men 8600K vil fungere for videoredigering også?

 

Ja, så klart :) Ønsker du enda mer ytelse, må du gå for i7 8700K da, som har 12 CPU tråder (8600K har 6).

 

 

Men i teorien er det ikke så stor forskjell på i5-8600k og i7-8700 når det kommer til ghz? Siden i5 kan bli overklokket ? bare sockets (Som er for redigering) ?

 

Altså til videoredigering så har i7 8700 en fordel over 8600K ved standard frekvens (12 vs 6 tråder). Den forskjellen minsker litt om du overklokker 8600K. Men med det hovedkortet du har valgt er ikke optimalt for overklokking, så derfor kan i7 8700 være et bedre valg for deg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Jeg skal oppgradere prosessoren min, men vil ha best value for pengene.

Ser på den nye generasjonen til INTEL (Coffelake)

Men jeg er litt usikker på om "intel core i7-8700" vært de 700,- ekstra. i forhold til "Intel Core i5-8600K"

(Merk at i5 er K verson ikke i7'n) vNår det kommer til performance.

 

Lurer også på om i5'n (K) Kan overklokkes til å bli like bra som i7'n?

 

 

"K" Står for at man kan overklokke? Og de uten "K" kan ikke overklokkes? :hmm:  :hmm: 

 

 

 

 

Forskjellene mellom i5 og i7 er i grove trekk:

- Ingen hyperthreading på i5

- Større cache på i7

- Mellom 8600k og 8700k så har også 8700k litt høyere boost frekvens ved stock

 

Overklokker du så vil disse CPUene bli mye mer like. Alt tilsier at de stort sett klokker like langt og er ganske identiske, så da forvinner den siste forskjellen på listen mer eller mindre.

 

Hyperthreading lar CPUen mer effektiv kjøre veldig mange tråder fordi den slipper å bytte inn og ut diverse pekere osv. når den går for å jobbe på en annen tråd. Det er nyttig og ha - men i praksis er det hovedsakelig workstation-type oppgaver som får betydelig ytelse fra det - altså encoding, tallknusing, mye virtualisering osv. I gaming og "vanlig bruk" er forskjellen "lite eller ingen" - så avhengig av hva du fkatisk skal gjøre med maskinen kan hyperthreading være "ganske viktig" eller "nesten meaningsløs". Jeg vil vurdere det som ikke fryktelig viktig for de fleste vanlig brukere. Trenger du det så vet du sikkert om det allerede.

 

Mer cache er alltid bra å ha - men igjen så er det hovedsakelig i tungt workstation-type arbeid at det gir noe nevneverdig ytelsesøkning. Du vil grovt sett ha (eller ignorere) det for mye de samme grunnene som hyperthreading.

 

For desktop CPuer er det K og X serien som kan overklokkes (har ulåst multiplier). Dette er litt forenkelet i den forstand at alle CPUer kan overklokkes selv uten dette - men det er ekstremt upraktisk, så sort sagt om du skal overklokke en intel så vil du ha en K (eller en X om du har mer penger enn du vet hva du skal bruke på).

 

Prismessig så er utvilsomt 8600K betydelig mer for pengene, spesiellt om du ikke driver med encoding og tallknusing til vanlig. Prisforskjellen er stor (røfft +50% sist jeg sjekket) men forskjellene er små, spesiellt om du overklokker. Du kan realistisk opp til  4,8-5Ghz på begge litt avhengig av silikonlotteriet - og gitt at du har en anstendig kjøler. Gitt at du ikke delidder så er de kjennt for å kjøre noe varmt, så de er ikke akkurat egnet til OC på en stock kjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...