Gå til innhold

Dette er de beste Cyber Monday-tilbudene


Anbefalte innlegg

Kjøpte TV for noen år tilbake, den gang Plasma var Hot (faktisk snart 15 år siden. funker ydmerket fortsatt, en Panasonic selvsakt), men poenget var, jeg kjøpte den via Pixmania. Betalte mange tusen mindre enn samme TV hos Elkjøp (var kåret til "årets Plasma TV" i europa det året) ferdig momsbelagt og sendt til døra mi, ca 5000 (!) spart. Ett par år senere "fikset" den gang 2åringen min litt på skjermen med en skarp stein slik at front glassplaten måtte skiftes, fikk bestilt ny og skiftet selv. Fortsatt var sluttregnskapet over 3000 spart i forhold til Elkjøp sin utsalgspris det året jeg kjøpte den.

 

Det morsomme i historien er at pixmanias distributør her i norge som tok varen inn og sørget for fortolling og sendte ut frakt papirer etc. den gangen.  var ingen ringere enn Elkjøp Norge. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedsføring er ett yrke jeg i grunnen har veldig lite respekt for. Antar yrket omfatter mer enn all den reklamen og tåpelige markeds stunt vi ser rundt oss, håper det iallefall, men på en generell basis så handler det stort sett mest av alt om å lyve og manipulere og å fortelle sannheter på en slik måte at de både kan og vil bli missforstått, og slikt har jeg svært lite til overs for.

 

Se bare på Skeidar sitt lille stunt i forrige uke. Løgn og bedrageri på høyde med butikktyveri. Ser ikke helt forskjellen.

 

Forsåvidt enig, utrolig mye løgner som blir servert. Men da er det veldig mange yrker som faller under samme paraplyen. De som jobber på kontoret, vasker kontoret, lager produktet til feks en hårshampoo trenger salg, og derav god markedsføring for å ha en jobb. Det gjelder alt fra det til traktorer, gressklippere osv. Og folk, gale som vi er , liker å kjøpe følelsen av at det de har er bere enn det virkelig er. Som First Price jordbærsyltøyet som lages i samme fabrikk som merker som koster fem ganger så mye.

 

Men hva gjorde Skeidar?

Lenke til kommentar

 

Markedsføring er ett yrke jeg i grunnen har veldig lite respekt for. Antar yrket omfatter mer enn all den reklamen og tåpelige markeds stunt vi ser rundt oss, håper det iallefall, men på en generell basis så handler det stort sett mest av alt om å lyve og manipulere og å fortelle sannheter på en slik måte at de både kan og vil bli missforstått, og slikt har jeg svært lite til overs for.

 

Se bare på Skeidar sitt lille stunt i forrige uke. Løgn og bedrageri på høyde med butikktyveri. Ser ikke helt forskjellen.

Forsåvidt enig, utrolig mye løgner som blir servert. Men da er det veldig mange yrker som faller under samme paraplyen. De som jobber på kontoret, vasker kontoret, lager produktet til feks en hårshampoo trenger salg, og derav god markedsføring for å ha en jobb. Det gjelder alt fra det til traktorer, gressklippere osv. Og folk, gale som vi er , liker å kjøpe følelsen av at det de har er bere enn det virkelig er. Som First Price jordbærsyltøyet som lages i samme fabrikk som merker som koster fem ganger så mye.

 

Men hva gjorde Skeidar?

 

Poenget  mitt er ikke at jeg vil fjerne markedsføring som begrep, men det er stor forskjell på å snakke sant om ett produkt og  formidle dets eksistens og på det som tilsynelatende er standarden i markedsføring i dag. Hører bransjen selv snakker om markedsførings-etikk fra tid til annen men jeg tror nok min forståelse av ordet etikk er en helt annen enn det de selv legger i det begrepet. De vil nok protestere villt på disse utsagnene selvsakt men herligtalt så er jeg lei av overdrivelser, og overdrivelser er ikke å tale sant om ett produkt.   En som jobbet i en markedsavdeling forklarte det slik at man måtte jo overdrive "litt" for at folk skulle bite på, men for det første så , selv om det tildels er sant, så er dette noe markedsfolk selv har lagt opp til og for det andre dersom de hadde hatt etikk så skal man jo ikke lure folk til å kjøpe noe som de ikke trenger. Det er det stikk motsatte av etikk.

 

;) Men jeg skjønte ikke helt hva de som vasker kontoret har med dette å gjøre?

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...