Gå til innhold

Kraftige stereo hOytalere tips


Diblu

Anbefalte innlegg

ImpulskjOpte en Kraftig stereo amp type Cayin 252b som er en 150w stereo forsterker i sommer.
Den stAr per i dag koblet til et par kleine system audio hOytalere med enkle 6tommere.

Trenger tips til et hOytalerpar som skal brukes til musikk, med bra trOkk og levende lyd.
Spiller for det meste indie rock, rock og metall.
Kommer nok til aa se paa bruktmarkedet, saa gjerne anbefal litt eldre modeller og.
Tenker et par tre fire tusen som utgangspunkt.

Noen tanker om vega?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo noe i den prisklassen, men det blir fort mye mørbanket og ihjelspilt det som ligger på finn.

Finner et par som jeg ville virkelig vurdert, disse er nok blant det beste kjøpet du gjør i den prisklassen og vil skinne med en forsterker som Cayin. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108373225

Prut dem ned i 4 blank, så har du noe som spiller langt mer allsidig enn CV og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter (som vanlig) Pops forslag.  Til nyprisen på 9.000,- var PSB Image T6 et særdeles godt kjøp og til halve prisen tror jeg knapt det er mulig å finne noe bedre.

 

Hold deg for guds skyld lengst mulig borte fra Cerwin Vega.  De fungerer ypperlig til fest i bygdehuset, spesielt utover kvelden når hjemmebrenten har fått flyte fritt en stund, men til å faktisk høre på musikk er de helt uegnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar!
Det var altsaa audio pro jeg hadde, ikke system audio som jeg skrev i fOrste post, bare for aa presisere det. sa5 heter modellen.
Knall bra lyd, virkelig!, men mangler litt paa tyngde naar man vill dra paa litt og det blir mange instrumenter og bass.

Skal lese meg opp paa den PSBen!

Noen tanker om system audio mantra og aura modellene? Ser det ligger en del av de paa finn

Lenke til kommentar

Om du finner SA Mantra 50 og 70 er disse 2. generasjon Mantra og hakket bedre enn 60 som var første. 60 ble noe flat og kjedelig, selv om den har fin bass. 50 og 70 er mer luftige og detaljerte, og passer til flere sjangre. Aura synes jeg blir kjedelig på første låten, den mangler en god del.

PSBen fortsatt fremst, når du snakker ytelse pr krone. Mantra 70 vil spille bedre, men blir vel 3-4 ganger prisen av PSB.

 

EDIT: Ellers, som Belfa sier, er du ute etter tyngde og en viss partyfaktor vil PSBene rocke heftig.

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Image T6 er glimrende partyhøyttalere, men de er også svært transparente og presenterer detaljer og nyanser på en ypperlig måte i forhold til (ny)prisen.  Jeg vil si de egner godt til alt fra Metallica og Mahler til Dowland og Shakuhachi.  I tillegg leverer de et lydbilde som er både bredt, dypt og presist, for den som måtte verdsette slikt.  Hadde jeg vært på utkikk etter høyttalere selv og litt i beit for penger, så hadde jeg prist meg lykkelig over å finne dem til fire og et halvt laken og plukket dem opp uten å nøle.

 

Om jeg husker rett ble de testet av både TAS og Stereophile da de kom, med svært gode skussmål fra begge, og testene er sikkert fremdeles å finne på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Planen med posten var å undersøke, lese meg opp i god tid og finne gode alternativer til jeg tar meg råd over jula.
PSB er definitivt notert øverst på lista. Jeg ser meg tjent med og lytter selvfølgelig til gode råd fra fagfolk!
Har også lest diverste tester og på avforum.
Har jeg forstått det riktig at 2XT er arvtageren til T6?
Har også lest litt om KEF Q700/500 bla.a på avforum som får mye ros.
Dere holder en knapp på PSB, men artig og lese meg opp litt og se på mulige alternativer nå som jeg har tid.
q700 lå til rundt samme pris som PSB'en, både i nypris og brukt på finn. Noen tanker om KEF?
 

Lenke til kommentar

KEF er blant de aller beste høyttalerne jeg har hørt, men erfaringen begrenser seg stort sett til Reference-serien (201, 205, 207) og et par modeller fra R-serien (R700 og R900).  Sikkert noe annet også, men ikke som jeg husker navnet på.  Uansett, de større modellene fra KEF er trolig de mest korrekte, og dermed beste, høyttalerne jeg vet om.  Men så betaler man jo også for nytelsen....

 

Q-serien vet jeg strengt tatt ingenting om, men jeg har vanskelig for å tro at KEF i det hele tatt har dårlige modeller i sortementet.  Imidlertid bør en være inneforstått med at KEF har som uttalt målsetning å lage høyttalere som er korrekte og nøytrale og ta høyde for om det er det en faktisk vil ha.  Til "indie rock, rock og metall" vil jeg fremdeles holde en knapp på PSB, om ikke annet så fordi jeg vet at de er glimrende til rock.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...