Gå til innhold

kjøp av media/htpc til tv'en - NUC noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Hei alle! Håpte noen hadde et par råd til meg. Asus AsRock pcen min er iferd med å dø, trenger å gi en ny til fruen til jul så hun kan streame og se filmer på. Har kommet over Intel Nuc, er dette noe å satse på? Har alltid hatt Intel prosessorer og vil helst fortsette med det. Er det 7 gen NUC som er de nyeste og som "gjelder"? Tar mer enn gjerne imot råd og vink fra andre som har kjøpt lignende eller en Nuc i det siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei alle! Håpte noen hadde et par råd til meg. Asus AsRock pcen min er iferd med å dø, trenger å gi en ny til fruen til jul så hun kan streame og se filmer på. Har kommet over Intel Nuc, er dette noe å satse på? Har alltid hatt Intel prosessorer og vil helst fortsette med det. Er det 7 gen NUC som er de nyeste og som "gjelder"? Tar mer enn gjerne imot råd og vink fra andre som har kjøpt lignende eller en Nuc i det siste.

 

Jeg har en skull canyon med linux mint kjørende på som jeg sitter med her akkuratt nå. Bruk blir generell morromaskin, til bildemanipulering/grafikk/tegning, og antageligvis noe videoredigering, dvs ting folk gjerne kjøper en stor fullblods desktop-maskin til. Det geniale med denne lille burken her (på størrelse med en vhs-kasett) er at den har like mye kraft som en stor desktop maskin. Omtrent som en AMD ryzen 5 i hastighet (prosessormessig). Har 16 gb ram og 500 gb m.2 ssd i denne. Har til og med sett de spille battlefield 4 på medium settings i 1080p med integrert grafikk-kort på denne her, det kule med denne er at den kan utvides med ekstern grafikkløsning (som game box med et 1070-kort fra komplett.no) og da er den klar for å kjøre absolutt ALT.

 

De andre nuc'ene har jeg hørt varierende ting om, tviler på det kan erstatte en "skikkelig" arbeidsstasjon/pc, men denne kan etter alt jeg kan skjønne det, inkludert at den skal være brukbar til å redigere 4k video uten at jeg har prøvd det enda.

 

Alt jeg gjør på den er lynraskt, så intill videre får den stempel anbefalt av meg.

 


ja forresten, prosessor er i7 6770hq som kjører på 45 watt, nå er det ikke noe særlig belastning på prosessoren men den er musestille og bilde av herligheten har du her, dette er tenkt å være min "hoved-pc"/arbeidsmaskin i overskuelig fremtid:

 

small_Intel_Skull-Canyon-NUC-in-hand.jpg

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

Men til "fruen" ville jeg vel egentlig heller valgt en Apple TV4, med Plex.

Den bare virker ;-)

 

Så kan du heller bygge en Intel NUC som backend server:

Sickrage:

https://sickrage.github.io/

Plex Server:

https://www.plex.tv/

Transmission i docker med VPN

https://github.com/haugene/docker-transmission-openvpn

 

til sånn bruk så har jeg en qnap

 

Dårligere løsning for TS sammenlignet med en Apple TV med Plex, og en NUC som server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...