Gå til innhold

Tesla har laget en snerten batteripakke til mobilen


Anbefalte innlegg

Rett og slett tragisk at denne ikke kommer med USB-C.

 

Håper du gjør ett stunt som å la denne støtte Quick Charge, med tanke på at det er en Tesla.

 

Nå kan du vel strengt tatt bare plugge inn en USB - USB C kabel slik som de fleste ladere da... Og for lading av batteriet er det lile greit med microUSB da det har vært såpass vanlig og fortsatt er det at stortsett alle har en slik lader. Man får også adaptere begge veier. Så ikke ett issue.

Problemet er vel heller at batteriet vil mest trolig koste mer enn andre tilsvarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Untitled.300x169.png

Nye biler var ikke det eneste Tesla lanserte.

 

Tesla har laget en snerten batteripakke til mobilen

Er dette virkelig nyhetsverdig?

 

I og med at dere faktisk lagde en hel artikkel blir man jo nysgjerrig om dette faktisk er noe nytt og revolusjonerende, men når det etter alle solemerker ikke er noe særlig bedre ennn f.eks innstegsmodeller på Clas Ohlson så må man jo lure?  Er det ene og alene fordi det er er Tesla?  Hva er det i såfall med denne vanvittige fascinasjonen for alt som er amerikansk? 

 

Dere hadde også nettopp en hel artikkelserie om Tesla sin nye truck. men f.eks Daimler-Fuso sin, som slo Tesla på målstreken med å være først ute, er det eneste dere har skrevet om noen bisetninger inni en Tesla-artikkel. Og det er ikke vanskelig å se at Fuso,  som med sin kompakte form er et mye mer anvendelig og nyttig produkt i første omgang. Og da mener jeg i de store byene rundt omkring i verden, som jo er hvor luftforurensing er det største problemet. Lykke til med å kjøre en Tesla truck i Tokyo eller Hong Kong sine smågater for å si det sånn. 

 

Dere gjorde akkurat det samme med en viss telefon som kom ut for noen måneder siden. I overkant av 20 artikler om telefonen allerede før den var kommet ut, men selv med en enorm hype er den fram til nå isolert sett en gedigen salgsskuffelse.

 

Jeg spør igjen, hvorfor denne enorme fascinasjonen og hypen for alt fra den siden av dammen? Hvis produktet er virkelig revolusjonerende greit nok, men når dere regelrett driver selektiv journalistikk kun basert på egne preferanser burde det ringe en bjelle.   Spesielt når det er snakk om artikler som dette, som absolutt har ingenting på en side som dette å gjøre. 

Jeg er enig i at dette kanskje ikke er en verdensnyhet, men nyhetsverdi i denne sammenheng går på antall klikk, og nå er det en gang slik at Tesla og iPhone gir klikk.

 

Med det sagt så vil jeg også ta Tek litt i forsvar, Daimler-Fusio er sikkert en flott bil, men at den er mer anvendelig er ikke sant. Det er to forskjellige biler, Teslaen er en trekkvogn. At du kan definere et lite område der den ikke er optimal endrer lite. Det er som å si lykke til med å fa Tesla X'en fram til hytte på en traktorvei med dype spor og gjørme.

 

Da hadde det heller vært mer på sin plass å påpeke en bil fra et annet merke under Daimler, Mercedes-Benz med deres Urban eTruck som ble lansert rett før Teslaen.

 

Tesla har også en noe annen bakgrunnshistorie, og de tøyer grensene og driver utviklingen fremover i betydelig større grad. Dette ser vi på spesifikasjonene som viser over dobbelt så lang rekkevidde med mellom tre og fire ganger tyngere last enn Fuso, og fire ganger så lang rekkevidde med ti tonn mer last enn MB'en.

 

Og de lanserer produkter på en helt annen måte enn Daimler, de lager show, og dette blir det også mer nyhetsverdi av. Og slik er det bare.

 

Altså, jeg er ikke interessert i lastebiler som sådan, men jeg er generelt interessert i ny teknologi som revolusjonerer, imponerer og tøyer grenser samtidig som den har eller kan medføre en betydelig endring i verden rundt oss. At det dukker opp elektriske nyttekjøretøy er bare å forvente, den ballen ruller allerede. Alle disse kan ikke omtales.

Ja det, er sant det forsåvidt.

 

Men for å klargjøre det jeg mente:

I store internasjonale byer ruller det rundt 1000vis av små og mellomstore lastebiler hver eneste time, hver dag i året. 1000 mindre lastebiler vil vel på alle måter forurense mer enn det 50 større lastebiler gjør? Om det er er korrekt antallsforhold vet jeg ikke, men la oss si det er. Selvsagt er det bra det Tesla gjør også, men jeg tør allikevel påstå at det å bytte ut 1000 mindre lastebiler i en tett storby vil ha en større miljøgevinst enn det er å bytte ut 50-100 store lastebiler som stort sett kjører i grisgrendte strøk mellom byer. Spesielt lokalt sett, og ta Kina f.eks, hvor luftforurensingen er så stor at det enkelte dager ikke er trygt å gå ut i de største byene. Tesla sine lastebiler vil ha minimum effekt på det, men disse fra Daimler og Mitsubishi kan bedre det bektraktelig.

 

Derfor er det for folk flest en viktigere og større nyhet spør du meg det de har kommet med enn denne fra Tesla. Men hype, show, klikk osv er jo ofte det som styrer journalistikken dessverre, og TEK er vel på ingen måter bedre enn andre det, noe denne artikkelen understreker.

 

Nå er ikke jeg heller noen lastebilentusiast, men synes dekningen/vinklingen her er veldig spesiell sammenlignet med andre nettsteder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rett og slett tragisk at denne ikke kommer med USB-C.

 

Håper du gjør ett stunt som å la denne støtte Quick Charge, med tanke på at det er en Tesla.

 

Nå kan du vel strengt tatt bare plugge inn en USB - USB C kabel slik som de fleste ladere da... Og for lading av batteriet er det lile greit med microUSB da det har vært såpass vanlig og fortsatt er det at stortsett alle har en slik lader. Man får også adaptere begge veier. Så ikke ett issue.

Problemet er vel heller at batteriet vil mest trolig koste mer enn andre tilsvarende.

Hææææææh?!! Med en slik tankegang trenger den ikke engang lightning plugg eller micro USB heller, for en kan jo være koble til adapter eller andre kabler..

Nei, det blir feil, når en først skal levere ett produkt som skal representere ett slikt høyt profilert merkenavn som Tesla, burde de levert ett produkt som ikke krever ekstra adaptere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...