Gå til innhold

Dette ble en av de siste turene med Kongeflyet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tillater meg litt mimring fra 1970-tallet 717 skvadron. Utstyrt med RF5 dekket vi hele landet med fotorekognosering fra Rygge og med detasjement på Bardufoss. Vi gjorde oss bemerket i øvelsen «Big Click» ved flere anledninger. Det er nye tider nå, F35 er en kraftfull arvtager som bringer Luftforsvaret mange divisjoner opp. Men 717 vil for alltid være gode minner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Nå skal i stedet Forsvaret leie inn sivile til å utføre disse oppgavene, noe de håper å spare fire millioner kroner i året på."

 

Huff.. Rekner med det koster oss (skattebetalere) noen titalls millioner mer, egentlig. Men for all del, sivile må jo og få delta i militære operasjoner! Alle skal få.

 

For en underlig avgjørelse, en kan virkelig lurer på om politikerne faktisk kan lese og skrive, (dette er ikke til deg Erna - dette gjelder majoriteten av dere)

 

Nå kjenner jeg ikke til hvordan kalibreringen foregår, hvor ofte det må gjøres, om det kan måtte gjøres under tok etc. Men hva vil det koste å ha sivile selskaper til å steppe inn på kort varsel? 717 som orion maskinene går fra grense til grense, de flyr fra sørlandet til lengst øst i finnmark. Samt ut i havet, i all slags vær. Og gjerne til alle døgnets tider. 

 

Sivile selskaper i militære operasjoner? Skal vi kanskje bare legge ned forsvaret helt? Sivile selskaper kunne jo tatt jobben?

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"håper å spare fire millioner på i året"....ja dette føyer seg dessverre inn i rekka av mange andre uforståelige avgjørelser av Regjeringsapparatet og byråkratiske instanser innad i Forsvaret som er hevet over de teknisk-operative utfordringene. Dette vil koste Forsvaret mangfoldige millioner i året gjennom tapt nøkkelkompetanse og autonomitet, og fagfeltet vil forvitre gjennom diverse innleie av kortsiktige leverandører, som etterhvert egentlig ikke vil skjønne seg på hvilken teknisk-operativ sammenheng de jobber innenfor. Dette har skjedd innenfor sivil sektor i Norge med innleie av en svensk aktør som leier inn andre for å utføre enkeltoppdrag, og nå skal altså også Forsvarets tjeneste og kompetanse bli spredd for alle vinder, uten at skvadron-ledelsen blir lyttet til. De innleide, sivile som utfører tjenesten for Avinor har ingen sikkerhetsklarering, vil det samme gjelde for de som leies inn for Forsvaret?! De fire millionene "spart" vil fort nok bli svidd av dersom bakkeanleggene ikke fungerer som forutsatt, og at kommunikasjonen mellom flymannskap og bakkemannskap ikke fungerer. Dersom dette med 717 skv. blir gjennomført, så vil det gi ganske kaotiske tilstander på noe sikt.

Lenke til kommentar

 

"Nå skal i stedet Forsvaret leie inn sivile til å utføre disse oppgavene, noe de håper å spare fire millioner kroner i året på."

 

Huff.. Rekner med det koster oss (skattebetalere) noen titalls millioner mer, egentlig. Men for all del, sivile må jo og få delta i militære operasjoner! Alle skal få.

 

For en underlig avgjørelse, en kan virkelig lurer på om politikerne faktisk kan lese og skrive, (dette er ikke til deg Erna - dette gjelder majoriteten av dere)

 

Nå kjenner jeg ikke til hvordan kalibreringen foregår, hvor ofte det må gjøres, om det kan måtte gjøres under tok etc. Men hva vil det koste å ha sivile selskaper til å steppe inn på kort varsel? 717 som orion maskinene går fra grense til grense, de flyr fra sørlandet til lengst øst i finnmark. Samt ut i havet, i all slags vær. Og gjerne til alle døgnets tider. 

 

Sivile selskaper i militære operasjoner? Skal vi kanskje bare legge ned forsvaret helt? Sivile selskaper kunne jo tatt jobben?

"Kalibrering" er vel et ganske rundt ord. Men generelt så er mannskapet spesialtrent for å kunne kontrollere om navigasjonsanlegg og RADARer fungerer ihht spesifikasjoner gitt av NATO, og at ulike ankomst & avgangsprosedyrer er forsvarlige designet og hensiktmessige å fly med hensyn til omliggende terreng og signaldekning fra bakkeanlegg. En DA-20 er bortimot et perfekt "kalibreringsfly" for militære formål, da det har tilstrekkelig plass, og samtidig er lite nok og utrolig manøvreringsdyktig, og kan fly i de fleste høyder som er aktuelle, og som har meget høy dynamikk for å sette RADARer på virkelig prøve. Et slikt fly benyttes gjerne sammen med et annet fly, for å se hvor godt RADARen skiller mellom flere fly som flyr i kloss formasjon. Så DA-20 som "kalibreringsfly" er et meget godt valg, også at det fikk oppgraderte motorer for en del år siden, som forbedret flyets rekkevidde og operasjonstid. Det at noen sjeler i Forsvarsdepartementet ikke vil lytte til skvadron-ledelsen, er jo vannvittig. 4-fire millioner kroner er jo mye å "spare", men det vil koste Luftforsvaret langt mer på sikt, når de innleide finner ut at Forsvaret ikke lengre har utstyr og folk med kompetanse til slike spesialoppdrag, men da vil det være meget lang vei tilbake for Forsvaret. Forsvaret anskaffet for ikke mange år siden et kalibreringsutstyr fra Aerodata, og det er "state-of-the-art" på mange vis for kontroll av TACAN (tactical navigation system )og annet som Luftforsvaret benytter seg av. Det er galskap og vannvittig uforstand av Forsvaret å avskaffe denne tjenesten som skal fungere i såvel fred som mangel på fred. Her skyter Luftforsvaret seg ettertrykkelig i egen fot, nok en gang. Et nytt ASW-101 helikopter til ca 850 millioner kroner veltet på Sola nylig, her vil muligens reperasjonen komme på "noen hundre millioner" med oppbygging og D-sjekk av hele maskinen. Bare transporten av maskinen til fabrikken vil komme på et par titalls millioner kroner. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/qnpGLe/Det-nye-redningshelikopteret-veltet-mens-rotorbladene-gikk Så kan man si at 4-fire millioner er mye, men 4-fire millioner i Luftforsvars-sammenheng er lite dersom man sammenligner med noen annet....Du må "spare" kalibrering i mer enn 200 år for å kunne kjøpe et ASW101 redningshelikopter, uten sammenligning forøvrig. Avinor leier inn et sivilt svensk selskap til sivil "kontrollflyging" for ca 15 millioner i året, men har samtidig vraket det norske fagmiljøet og kompetansen på kontrollflyging av navigasjonshjelpemidler, siden det norske tilbudet var 2 eller 3 millioner dyrere, ingen kan fly så billig som svenskene som spekulerer i "å finlese" kontrakten i etterkant, og som leier inn folk fra fjern og nær til å gjennomføre "kontrollflyging" uten å ha tilstrekkelig kompetanse slik ref sak i oep.no 2016/10373 dok 3.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare trist. At en gjeng folkvalgte tullinger skal overprøve fagfolkene på slike felt blir jo rent patetisk. Hvem er de folkevalgte? Jo det er deg og meg det. Med alle våre lyter og mangler. Ja noen sliter selv med enkle ting som å lese og skrive. Men overprøve fagfolk og ta idiotiske og kostbare avgjørelser for å få et budsjett til å gå opp det klarer de. Helt uten tanke på langtidsvirkningen av slike avgjørelser. Som du nevner, tap av fagmiljø, og kanskje mangelfull er avvikende kvalitet på tjenestene som kjøpes inn sivilt. 

Lenke til kommentar

Last flight er planlagt med avgang fra Gardermoen 14/12-17 kl. 11:00,

via Kjeller til Rygge, Fredrikstad, Notodden, Tinnsjø, Gaustatoppen, Hardangervidda og til Oslo 12:30

med en runde over byen før den lander for siste gang på Gardermoen kl. 13:00.

 

Møt opp på passende steder, ta med kamera!

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...