Gå til innhold

Enkelt program for organisering av videoklipp?


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Håper noen kan peke meg i riktig retning her. Jeg lager en del timelapse og har i underkant av 300 forskjellige klipp. Nå ser jeg etter et program for å organisere alt dette slik at jeg enkelt har en oversikt over alle klippene.

 

Jeg har alle bildefilene i Lightroom, men å klikke seg gjennom mappene eller scrolle gjennom titusenvis av bilder i grid view er for lite oversiktlig. Jeg har heller ikke produsert alle klippene som ferdige videofiler selv om jeg har gjort alt klart i Lightroom.

 

Mitt første forsøk på å organisere dette var med Excel. Jeg gikk gjennom alle mappene i Lightroom og eksporterte ut 1 bilde fra hvert klipp som skal fungere som thumbnail, og så lagde jeg til noen kolonner i Excel der jeg kan putte inn relevant info om klippene. Ca slik ser det ut:
post-209021-0-58853000-1510486409_thumb.jpg

 

Problemet er at jeg syns dette blir for tungvindt med mye manuell knoting, og tenker at det må vel finnes et program som gjør noenlunde det samme, bare mer effektivt? :) Eventuelt en online-løsning? Alt jeg vil ha er en thumbnail for rask visuell gjenkjennelse av klippet, og så litt relevant info.

 

Noen tips?

Endret av joartho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte på MPC-HC men det ser ikke ut til at du kan automatisere dette enkelt via cmdline, for den gir ut nok info, og du kan vel med det bruke bildepreview på filkatalogen som er integrert i OS.

 

Takk for tips, vidor! 

 

MPC-HC ser ut som en type avspiller og det er ikke helt det jeg ser etter, men skal kikke mer på den for å se om den kanskje har tilleggsfunksjoner som kan passe meg.

 

Bildepreview i OS (bruker win10 forresten) blir for "simpelt" og uoversiktlig er jeg redd. Jeg ser vel egentlig etter en slags databaseløsning der jeg kan legge inn disse thumbnailsene og skrive inn relevant info tilknyttet de ulike klippene, og at alle thumbnails er lett synlig slik at jeg raskt kan visuelt identifisere klippet når jeg scroller nedover, og så finne relevant info tilknyttet klippene.

 

Jeg kikket litt på Microsoft Access for å se om jeg kunne lage noe der, men av det lille jeg har klart å skjønne så langt så ser det ikke ut som at det er helt enkelt å legge til bilder(?)

Lenke til kommentar

Etter litt mer undersøking ser det ut til at jeg kan lage i stand noe i Access. Tungvindt mtp. at jeg ikke kan Access, men det positive er jo at en lærer noe nytt på veien :) Men er fremdeles åpen for forslag om noen har tips til programmer/nettløsninger som kan løse dette for meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei folkens,

 

Håper noen kan peke meg i riktig retning her. Jeg lager en del timelapse og har i underkant av 300 forskjellige klipp. Nå ser jeg etter et program for å organisere alt dette slik at jeg enkelt har en oversikt over alle klippene.

 

Jeg har alle bildefilene i Lightroom, men å klikke seg gjennom mappene eller scrolle gjennom titusenvis av bilder i grid view er for lite oversiktlig. Jeg har heller ikke produsert alle klippene som ferdige videofiler selv om jeg har gjort alt klart i Lightroom.

 

Mitt første forsøk på å organisere dette var med Excel. Jeg gikk gjennom alle mappene i Lightroom og eksporterte ut 1 bilde fra hvert klipp som skal fungere som thumbnail, og så lagde jeg til noen kolonner i Excel der jeg kan putte inn relevant info om klippene. Ca slik ser det ut:

attachicon.gifutkast-klipporganisering.jpg

 

Problemet er at jeg syns dette blir for tungvindt med mye manuell knoting, og tenker at det må vel finnes et program som gjør noenlunde det samme, bare mer effektivt? :) Eventuelt en online-løsning? Alt jeg vil ha er en thumbnail for rask visuell gjenkjennelse av klippet, og så litt relevant info.

 

Noen tips?

Sjekk http://www.axlevideo.com/index.html. Koster litt, men noen påstår programvaren er nyttig til de for de formål du nevner. Jeg har ikke prøvd selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...