Gå til innhold

VPS vs aksjesparekonto


eplekasse

Anbefalte innlegg

Har en fast spareavtale i et KLP-fond via VPS-konto som også er i KLP. Har vurdert aksjesparekonto, men så ikke den helt store fordelen, før jeg leste at man kunne ta ut opprinnelig innskudd uten beskatning.

 

Jeg trodde dette også gjaldt for VPS-konto? Dersom man kjøper fond for 50 000kr, så stiger det til 53 000 kr, og man så tar ut 50 000kr som var opprinnelig innskudd, må man skatte av dette på en VPS-konto? Penger man setter inn er jo allerede skattet av!

 

Også er det noe som heter ASK-bankkonto også. Jeg klarer ikke å forstå forskjellen mellom dette og en vanlig aksjesparekonto.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"VPS konto" er ikke noe du sparer i. VPS konto er bare oppføringen over hva du eier hos en tilbyder hos VPS. Det du sikter til er sannsynligvis en helt vanlig Aksje/fondskonto. Der skatter du fortløpende ved realisasjon basert på FIFO prinsippet.

 

ASK-bankkonto er bare der pengene på din ASK står midlertidig når du selger noe før du kjøper noe nytt. De er hele tiden inne på ASK kontoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Antar det er vanlig fondskonto jeg har da. Hva har FIFO-prinsippet å si ved uttak? Dersom innskuddet har økt med 10%, og du tar ut opprinnelig innskudd (ingen gevinst), så vil du skatte av 10% av innskuddet? Mens med Ask-konto skatter man ikke av innskuddet i det hele tatt.

 

Mulig dette er grunnleggende info for de fleste som sparer i fond, men for meg som er helt grønn på dette, har jeg ikke klart å finne tydelige forklaringer på de forskjellige formene for fondssparing og regler ved innskudd og uttak.

Lenke til kommentar

FIFO på Aksje/fondskonto betyr at hvis du f.eks. har 1000 aksjer i Statoil, og selger 100, så betaler du ordinær skatt på 29,76% av eventuelt overskudd på salgspris på de 100 aksjene sammenliknet med prisen du kjøpte de eldste 100 av dine nåværende Statoil aksjer for. (Tar ikke høyde for skjermingsfradrag her da dette fungerer annerledes på de to kontotypene). 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...