Gå til innhold

Dell optiplex gx260


Anbefalte innlegg

Heisann, har et lite problem som jeg håper at kanskje noen av dere vil kunne hjelpe meg med :)

 

En kamerat av meg har fått kjøpt seg en ferdig pc, en Dell Optiplex gx260, og

jeg skal hjelpe han med å sette den opp på nytt.

 

Jeg fikk noen utrolig merkelige problemer da jeg skulle instalere w2k fra bunn av.

Først prøvde jeg med en version av 2k, men den ville ikke boote. Han hadde en annen CD liggendes, så prøvde jeg med den. Men den ville absolutt ikke boote.

Merkelig tenkte jeg, men det kan jo være noe kluss med bootloadinga fra CD'n her, så jeg stakk hjem igjen og mekka 4stk boot disker for OS'et.

Da jeg kom tilbake dagen etter, fikk jeg boota med disse. Men da jeg satt inn Cd'ne så virka det ikke nå heller. "Feil CD" sto det. Begge cd'ene var originale.

Da prøvde jeg en 3dje version, en release candidate 2 av w2k som jeg hadde liggendes. men heller ikke denne her ville virke.

 

Utrolig merkelig, og utrolig tvilsomt at alle disse 3 cdene ikke ville virke. Maskina mi booter merkelig nok på en av de cd'ene som jeg tok med hjem igjen.

 

For å bare teste feis jeg inn linux mandrake 9 på maskina hans, og den boota av seg selv uten noen som helst problemer.

 

Så det jeg lurer på er om noen andre har vært borti liknende problemer med denne typen av dell maskiner, og som kan ha en anelse av hvorfor den bare aviser cd'ene på denne måten her. Jeg spekulerte i om at kanskje DVD spilleren kunne ha tatt kvelden eller være skadet, men det er veldig rart om det skulle være tilfelle, fordi maskina er såpass ny som den er, og fordi at det funka helt greit å installere mandrake 9.

 

Utrolig fett om noen hadde vist noe om hva dette her kunne være for et slags problem. :yes:

 

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes flere typer installasjons CD-er av Windows, så du må bruke de "riktige".
4 stk disketter booter system, men de krever en annen install-CD.

Men, du snakker om en Dell maskin, som regel det ligger original OS i en skjult partisjon på disken der, som du kan bruke for å reinstalere OS.
Hvis det er win98, f.eks, da kan du kjøre det først, og etter det oppgradere til nyere med dine CD-plater...
Lenke til kommentar

sitter med et tonn optiplex maskiner her.. ikke opplevd samma problem.. :p

 

men hadde det problemet med en installasjon av win2k server.. prøv å start med boot-diskene, restart så med cden i rommen..

 

prøv også med en annen cdrom om du får til.. det har hjulpet med en annen gang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...