Gå til innhold

Trenger bistand med oppsett; get box 2 og ekstra get router


deep750

Anbefalte innlegg

Hei, noen som kan hjelpe meg med hvordan best sette opp utstyret mitt, hvor jeg bruker egen router, og ikke gets.

 

Jeg har tre etasjer.

Inntaket for fiber er i kjelleren, hvor jeg har get routeren. Det er også herfra kablene er koblet, via switch, til de fleste rom i huset.

Jeg har også en get box 2 i stua,koblet vis coax. Har også coax spredd til alle rom.

 

Har i tillegg to trådløse routere fra asus.

 

Dagens oppsett er at routeren fra get i kjelleren er "routeren" i huset, i tillegg til trådløst nett i kjelleren. Get box to brukes ikke ift nettverket. De to trådløse routerne fra Asus er satt opp i hver sin etasje, men i AP-modus. Alle har samme ssid /passord, og trådløs opplevelse er god.

 

Det jeg ønsker er å bruke en av asus-routerne som router for huset, og ikke get, bla grunnet at jeg ønsker å sette opp vpn-server via router, noe ikke get sin boks støtter.

 

Noen forslag til hvordan jeg burde sette opp dette? Må asus router jeg ønsker å bruke som router flyttes ned i kjelleren,slik at ip-er deles ut fra denne, eller kan den fortsatt stå der den står og samtidig være selve navet i nettverket?

Endret av deep750
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kan stå der den står, om du:

 

Alt1:

1) kobler den rett i modemet

2) Trekker en kabel fra den og ned til kjelleren hvor switchen står igjen.

 

Alt2 (hvis du installerer custom firmware som støtter vlan, og switchen støtter vlan)

1) lager en vlan trunk mellom ruteren din og switchen din og skiller WAN og LAN på hvert sitt vlan i switchen

Lenke til kommentar

Den kan stå der den står, om du:Alt1:1) kobler den rett i modemet2) Trekker en kabel fra den og ned til kjelleren hvor switchen står igjen.Alt2 (hvis du installerer custom firmware som støtter vlan, og switchen støtter vlan)1) lager en vlan trunk mellom ruteren din og switchen din og skiller WAN og LAN på hvert sitt vlan i switchen

Takk for svar.

Vedr alt 2. Må lese meg opp på vlan. Takk for tips

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...