Gå til innhold

CPU vifte


Llandari

Anbefalte innlegg

Har alltid forestilt meg at CPU vifter blåser luft vekk fra CPU, men etter å ha lest en produktbeskrivelse av en eller annen vifte, så virker det som om det motsatte er tilfelle.

Dette fikk meg til å lure på om jeg kanskje burde snu kabinettvifta jeg har ved CPU'en slik at den får mer kald luft å dytte inn i kjøleribba?

 

Vil gjerne høre erfaringer og meninger om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hele pointet med vifta (i hvertfall min) er at den skal dra luft gjennom ribba, og så transportere den vekk.

 

Min alpha-cooler er konstruert slik at luft blir dradd inn helt nederst, går opp langs pinnene og forsvinner ut gjennom deltavifta på toppen. det er jo genialt.

 

Andre systemer kan ha annen config. Det har egentlig lite å si, så lenge du er fornøyd med forholdet kjøle-effekt/pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå må dere ikke bare tenke ribbe og cpu folkens, husk at varmluften som blir blåst ut på siden av ribben også må ha et sted å "bo", nemlig nær rambrukker, kondensatorer og skjermkort.

 

Det er generelt større ribber som har vifte som blåser, alpha, swiftech osv. disse har stor flate og tar opp mye varme som får tilstrekkelig kjøling når luft blir dratt fra "bunn" og opp langs ribbene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...