Gå til innhold

[Løst] UPS/Batteripakke ved strømbrudd...


Anbefalte innlegg

Har en gammel UPS som jeg bruker på en ruter og har en rekke funksjoner som er helt unødvendig. Og ønsker nå noe nytt og litt flere, som kan ta for seg flere enheter rundt om i huset, også TV/Parabol...

 

Jeg ønsker ikke en UPS som har så veldig mange funksjoner, jeg ønsker ikke at den skal kunne klare å kommunisere med PCn, og slå den av etter 30minutter når det blir lite strøm igjen på batteriet...

 

Jeg ønsker en UPS som er enkel og brutal, Batteripakke med strømuttak og med høyest mulig ampertimer.. men det er ikke nødvendig med noe over 1000W...

Tenker vel egentlig litt på noe som dette: https://www.komplett.no/product/581704/datautstyr/periferiutstyr/ups-overspenningsvern/overspenningsvern/apc-back-ups-es-power-saving-550va?gclid=CjwKCAjwmqHPBRBQEiwAOvbR85gPcGT-uBY5jiIsK1KggfGzlkkd0SFoaH6mjH8lVv_YQsTUT0xTFhoCaCsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CIb_qJHs_dYCFUJBGQodaaoNmA&gclid=CjwKCAjwmqHPBRBQEiwAOvbR85gPcGT-uBY5jiIsK1KggfGzlkkd0SFoaH6mjH8lVv_YQsTUT0xTFhoCaCsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Men da med litt større batteri? Har googlet en god del, og ønsker helst tilbakemelding fra noen som har noen praktiske gode anbefalinger og komme med, så venneligst ikke google dere frem til noen løsning for meg, for det er jeg absolutt flink nok til å gjøre selv :p

 

Jeg ser for meg at det må da absolutt være mulig å kunne klare å finne noe på minst 20AH for under 5000,-  Ett bilbatteri og litt småmekk så skal man jo klare å lage 90AH løsning for samme prisen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ønsker deg egentlig en victron multipluss med et par bilbatterier.

Blir nok litt over budsjett, men er en fantastisk løsning.

Hjemmemekk med en vedlikeholdslader, et rele, en inverter og batteri gjør mye av det samme, men det er vanskelig å få til noe som kobler om fort nok til at ikke router og tv skrus av og på igjen.

TVn vil da ofte trekke såpass mye i startstrøm at det krever en heftig inverter, siden det er litt vrient for ræl fra biltema eller tilsvarende å gå fra avslått til på, med full last på 0 tid.

Om du lar inverter stå på hele tiden er det litt lettere, men fremdeles må du fra 0 til full last, og i tillegg vil du nok oppdage at budsjettinvertere ikke er laget for kontinuerlig drift.

En brukt sliten UPS i rett størrelse med ødelagte batterier, og bytte dem med nye kan være et bra alternativ. De fleste bruker standard batterier som ikke koster stort. Burde være mange UPSer i EE containere rundt om kring.

(kastet selv 3 stk på jobb nå på mandag)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ønsker deg egentlig en victron multipluss med et par bilbatterier.

Blir nok litt over budsjett, men er en fantastisk løsning.

Hjemmemekk med en vedlikeholdslader, et rele, en inverter og batteri gjør mye av det samme, men det er vanskelig å få til noe som kobler om fort nok til at ikke router og tv skrus av og på igjen.

TVn vil da ofte trekke såpass mye i startstrøm at det krever en heftig inverter, siden det er litt vrient for ræl fra biltema eller tilsvarende å gå fra avslått til på, med full last på 0 tid.

Om du lar inverter stå på hele tiden er det litt lettere, men fremdeles må du fra 0 til full last, og i tillegg vil du nok oppdage at budsjettinvertere ikke er laget for kontinuerlig drift.

En brukt sliten UPS i rett størrelse med ødelagte batterier, og bytte dem med nye kan være et bra alternativ. De fleste bruker standard batterier som ikke koster stort. Burde være mange UPSer i EE containere rundt om kring.

(kastet selv 3 stk på jobb nå på mandag)

Litt overasket at du er skeptisk til TV, min Sony 55" LCD TV trekker maks 140watt ifølge bruksanvisningene..

 

Uansett var det mye fornuftig jeg skal ta med meg videre her :)

Takker for godt svar :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...