Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1. og 2. gir vesentlig tyngre å legge inn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Bilen min har gått ca 180.000km og er en 12 mod mondeo 1.6 diesel. Har merket meg at 1. Og 2. Gir ofte er vesentlig tyngre (men ikke sånn skikkelig tung) å legge inn. Giroljen ble sist byttet i fjor på merkeverksted. Clutch svinghjul og utløserlager er ca. 1 år gammelt det og. Likevel føles 1. Og 2. Gir litt sånn "spiker i blyantkvesser"-aktig med mangel på bedre beskrivelse. Har testet tilsvarende bil med 60.000km på og den var totalt silkemyk å legge i alle gir i forhold. Gamlebilen min hadde gått over 300.000km og var også ganske lett og fin i giringen. Er det girkassehavari på vei her, eller er dette bare som følge av normal bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skraper når du bytter gir til f. eks. 2. gir, både opp og ned? Spesielt hvis du har litt fart? Da virker det sannsynlig at det er feil med synkroniseringen.

Skrevet (endret)

Nei, det skraper ikke, men giringen kjennes "grov" ut. 2. Gir er nokså var når det gjelder skraping, må være litt bestemt når jeg legger i det giret fordi den har lett for å skrape/falle ut. Den er litt ullen og går ikke alltid "tydelig i gir" uten bittelitt ekstra innsats. Slik er det av og til både opp og ned.

 

Det er spesielt hvis jeg har litt fart ja, da dobbelclutcher jeg innimellom i et forsøk for å gjøre giringen lettere, men det hender også i lav fart at den er litt tung.

Endret av SuperBlackBird
Skrevet

Kan vel like gjerne være slitte overføringer, eller at de har fått seg en trøkk. Slet med noe lignende for noen år siden på en Citroën og da justerte de overføringene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...