Gå til innhold

TEST: GoPro Hero6 Black


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt overflatisk test IMO. For det første er dette kameraet som Hero5 skulle/burde vært i fjor. Hero5 var bare kosmetisk oppgradert fra Hero4. Det er derfor helt hinsides at markedsprisen på Hero6 er hele 52 prosent høyere enn Hero5. Det vil nok påvirke salget vesentlig. jeg tviler saterk på at den pressede bunnlinjen til Gopro vil fly i taket med dette kameraet.

 

Dårlig 4K støtte: 4K60 fungerer ikke samtidig med bildestabilisering. Så her blir det stryk. LINEAR bildeutsnitt uten fisheye forvregning fungerer fortsatt kun i 2.7K oppløsning. Siden LINEAR er tilnærmet påkrevet ved bruk som dronekamera (feks Gopro sin Karma) får du ikke filmet luftfoto i 4K .

 

GoPro har øket fargemetningen noe helt enormt. Såpass mye at det i mange scener ser helt hyper ut. Trolig bare en software endring og sier lite om kvaliteten på kamera selv om nå mange mener fargene er knall.

 

Lyden er fremdeles sub-optimal, spesielt hvis du tar av side-døren for å bruke kameraet i GoPro sin egen Karma Grip-stabilisator. Den dårlige lyden henger igjen fra Hero5 som har samme "patent". Tydelighvis bryr Gopro seg overhode ikke om å fikse dette men mener den dårlige lyden er grei nok.

Lenke til kommentar

 

Dere har blanda PAL og NTSC her:

 

Maks FPS i 4K (PAL/NTSC):

 

PAL er 50 FPS, og NTSC 60

Hvorfor er det slik at man bare får 50 FPS i PAL?

 

 

Det stammer fra strømnettet vårt som er 50 Hz, hvor det er 60 Hz i Nord-Amerika og hvordan det var lettere å oppdatere bildet på CRT TV'er på en pen måte i synkron med AC-strømmen TV'en brukte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt overflatisk test IMO. For det første er dette kameraet som Hero5 skulle/burde vært i fjor. Hero5 var bare kosmetisk oppgradert fra Hero4. Det er derfor helt hinsides at markedsprisen på Hero6 er hele 52 prosent høyere enn Hero5. Det vil nok påvirke salget vesentlig. jeg tviler saterk på at den pressede bunnlinjen til Gopro vil fly i taket med dette kameraet.

 

Dårlig 4K støtte: 4K60 fungerer ikke samtidig med bildestabilisering. Så her blir det stryk. LINEAR bildeutsnitt uten fisheye forvregning fungerer fortsatt kun i 2.7K oppløsning. Siden LINEAR er tilnærmet påkrevet ved bruk som dronekamera (feks Gopro sin Karma) får du ikke filmet luftfoto i 4K .

 

GoPro har øket fargemetningen noe helt enormt. Såpass mye at det i mange scener ser helt hyper ut. Trolig bare en software endring og sier lite om kvaliteten på kamera selv om nå mange mener fargene er knall.

 

Lyden er fremdeles sub-optimal, spesielt hvis du tar av side-døren for å bruke kameraet i GoPro sin egen Karma Grip-stabilisator. Den dårlige lyden henger igjen fra Hero5 som har samme "patent". Tydelighvis bryr Gopro seg overhode ikke om å fikse dette men mener den dårlige lyden er grei nok.

 

Jeg er ikke enig i at testen er overfladisk. Med over 2000 ord, 4 testvideoer (der 3 er "side om side") og flere sammenligningsbilder, tror jeg faktisk vi går mer i dybden og gir et bedre sammenligningsgrunnlag for leserne våre enn mange andre tester jeg sjekka nå. Klart man kan gå enda mer detaljert til verks, men det er begrenset hvor mye tid og spalteplass vi kan bruke på ett kamera, og da holder vi oss til å teste og omtale det vi mener er mest relevant. Hvis det er noe du savner må du gjerne si ifra - vi tar til oss alle relevante innspill, selv om ikke alt alltid blir med videre :-)

 

Å være uenig med vurderingen er en annen sak. Vi sier ikke at vi har fasiten og at vårt ord er lov. Istedet kommer vi med vår vurdering og tanker om kameraet, og forsøker så godt vi kan å gi leserne den informasjonene de trenger for å gjøre seg opp sin egen mening. Som for eksempel videoen der vi sammenligner 4K 60p uten stabilisering med 4K 30p med stabilisering.

Lenke til kommentar

 

 

Dere har blanda PAL og NTSC her:

 

Maks FPS i 4K (PAL/NTSC):

 

PAL er 50 FPS, og NTSC 60

Hvorfor er det slik at man bare får 50 FPS i PAL?

 

 

Det stammer fra strømnettet vårt som er 50 Hz, hvor det er 60 Hz i Nord-Amerika og hvordan det var lettere å oppdatere bildet på CRT TV'er på en pen måte i synkron med AC-strømmen TV'en brukte. 

Henger vel også sammen med hvordan strømnettet påvirka de gamle glødetrådspærene - det var i alle fall noe jeg lærte den gang da. Men både de gamle pærene og gamle TV-ene er borte, så det er stort sett ikke noe man trenger å tenke så mye på, annet enn at det er greit å holde seg én standard for å slippe å konvertere videoklippene mellom dem. Og mange holder seg til PAL av gammel vane, så det blir litt som venstresidekjøring i Storbritannia og andre steder; det går an å skifte side, men de kortsiktige ulempene veier for de fleste ikke opp mot potensielle langsiktige fordeler.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...