Gå til innhold

Privat IT kurs, hva skal jeg ta i pris og gå fram?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Satte annonse i lokal avisa om at jeg kan hjelpe folk med data'n sin. Nå har jeg fått en kunde som ønsker jeg skal komme hjem til henne og holde et privat kurs for henne i hvordan komme igang med å bruke sin iPad. Kunden forespeiler at det kan være behov for at jeg kommer flere ganger.

 

Er usikker på hvordan jeg skal prise meg, for dyrt og jeg mister kunden, for billig og jeg taper penger...

 

Mine reisekonstnader til og fra kunden er ca kr 80,- så jeg forventer å få dekket inn

 

Hva hvis jeg tar 300 pr time? Er det for mye?

Regneforslag: 300,- x 2 timer x 3 besøk = 300x2x3 = 1800,-

Usikker på om kunden vil like et slikt tilbud, da kunden ikke kjenner meg, så tenkte kanskje  å si at den første timen er gratis for så ta 400,- pr time. Eller?

 

Hvordan ville du ha gjort det?

 

PS: jeg er ikke mva pliktig enda

Endret av ASLrcrn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har du en annen jobb eller tjener du penger i tillegg til livets opphold. Hvis du gjør det, så trenger du da virkelig ikke å ta timespris. Kan du ikke bare si 500 kr per kunde da uavhennig av hvor lenge du er der, så kan du bli overaska hvis det blir mer. Greit nok at du vil tjene noen kroner på det, men jeg tror nok det kan være lurt å gjøre det hvis du synes det er gøy og ikke gjøre det for å tjene penger. Hvis du er for dyr, så vil ikke folk bruke deg.

Nå regner sikkert kundene (Eller hva du kaller det), med at det koster noen kroner. Det du kan gjøre, er at du lar de du hjelper få bestemme hvor mye du skal ha. Da blir de ikke tatt på senga av eventuell pris. Så kan du eventuell si en lavere pris, hvis du får dårlig samitet.

Greia her er at jeg regner med at du skal ta i mot kontanter. Det du da ikke må forvente er at alle faktisk har kontanter for hånda. Det betyr at du kanskje må avtale og å få pengane senere. Jeg mener at hvis man har en annen jobb, eller på et annet vis, tjener penger, så skal man ikke gjøre slike ting for å tjene penger. Da skal man gjøre det for at man synes det er gøy og liker og lære bort.

Legg merke til at dette er min mening. Jeg vil tro at de fleste her hadde gjort det for å tjene penger, men jeg mener at sånn kan man ikke tenke.

 

Lykke til iallefall.

Lenke til kommentar

Ahhhh. Ok. Ja. Du kan jo prøve, men jeg vil anbefale deg at du kan det du skal snakke om, og lære bort, hvis ikke, så tror jeg du kan gå på en smell. Da blir du sett på som useriøs og en eventuell kunde forteller det kanskje til familie og venner og da har du det gående.

Lenke til kommentar

Satte annonse i lokal avisa om at jeg kan hjelpe folk med data'n sin. Nå har jeg fått en kunde som ønsker jeg skal komme hjem til henne og holde et privat kurs for henne i hvordan komme igang med å bruke sin iPad. Kunden forespeiler at det kan være behov for at jeg kommer flere ganger.

 

Er usikker på hvordan jeg skal prise meg, for dyrt og jeg mister kunden, for billig og jeg taper penger...

 

Mine reisekonstnader til og fra kunden er ca kr 80,- så jeg forventer å få dekket inn [..]

 

Har du ikke nevnt pris i annonsen overhodet?  :hm:

 

---

 

Jeg har selv hjulpet mange med dataproblemer opp igjennom åra. Og for egen familie er det greit når det er gratis.

 

Men omtrent alle de andre har også hatt det til felles at de forventer at det skal være gratis, eller nærme gratis. F.eks. vil mange mene at 150 kroner er passe for at du skal komme og være der hele ettermiddagen og kvelden. Også forventer de gjerne at du gir gratis support via telefon i etterkant. Dette er det markedssegmentet som syns at å betale opp mot 1 000 kroner eller mer blir for dyrt. Derfor bruker de ikke eksisterende betaltjenester hos Elkjøp, o.s.v. Det er her du kommer inn ..

 

Du vet ikke så mye om kunden skjønner jeg. Vel, her er hva jeg ser for meg:

1. Hun er godt oppi åra og akkurat dement nok til å forsøke å få fremmede på besøk ..

2. Hun skjønner omtrent ingenting når det gjelder teknologi. Hun klarer knapt å bruke fjernkontrollen på fjernsynet.

3. Hun tror at dette mer eller mindre er en gratistjeneste du gir fordi du er veldig snill og grei.

4. Hun tror at å lære og bruke iPad er enkelt til tross for liten/null erfaring med datamaskiner og spesielt bruk av en nettleser.

5. Hun har null erfaring med berøringsskjermer. I tillegg skjelver hun sikkert på hendene.

6. Hun kommer sjelden til å bruke iPad-en, så det hun lærer glemmer hun litt senere. Altså lav interesse.

7. ...

 

Før du reiser til henne burde du finne ut hvor mye erfaring hun har og om det er greit med f.eks. 500 kroner per gang. Også bør du opplyse om at dette kanskje kan ta mye mer tid enn det hun tror. Og at hun er nødt til være interessert for å lære.

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...