Gå til innhold

Ny undersøkelse: 38 prosent av bedriftene har ikke fått besatt IT-stillinger (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikkje rart når bedriftene vil ha 5 årserfaring plus master

Akkurat - inntrykket jeg får fra folk jeg kjenner som søker jobb er av at rekruttering for det meste gjøres av HR-folk (eller eksterne firmaer) som skriver svada-annonser, filtrerer hardt på utdannelse (og sertifiseringer), og ikke gidder å svare på innsendte søknader. Vi har ikke sett noe til denne påståtte desperasjonen etter folk.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

Er ikkje rart når bedriftene vil ha 5 årserfaring plus master

Akkurat - inntrykket jeg får fra folk jeg kjenner som søker jobb er av at rekruttering for det meste gjøres av HR-folk (eller eksterne firmaer) som skriver svada-annonser, filtrerer hardt på utdannelse (og sertifiseringer), og ikke gidder å svare på innsendte søknader. Vi har ikke sett noe til denne påståtte desperasjonen etter folk.

Så egentlig kan man si at det største problemet er mangelen på kompetente HR-ansatte/headhunterfirma?

Lenke til kommentar

Tja, en kan jo søke etter "systemutvikler","utvikler","programmerer",osv. på Finn og liknende sider, og se hva som går igjen.

 

Ser ofte regelrett lister av programmeringsspråk, rammeverk, bibliotek, og liknende. Helst skal du kunne noe om alt - blir mer press om å være full-stack utvikler. 

 

Så kommer jo utdanning, minimum 3 år. Helst Mastergrad eller høyere, gode akademiske resultater, så klart. 

Har også lagt merke til buzz-word teknologier. Maskinlære, Kunstig Intelligens, IoT, Blockchain, osv...i en og samme annonse. 

 

Egentlig så antar jeg bare at det er til dels uvitende HR folk som skriver disse annonsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...