Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Treger hjelp til økonomioppgave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor langt har du kommet og hvor står du fast?

Edit: la sammen begge oppgavene dine i en tråd, blir enklere å hjelpe deg til å forstå og klare oppgavene da tror jeg :)

Endret av aklla
Skrevet (endret)

Kunne egentlig hatt hjelp til hele oppgavene, klarer liksom ikke finne ut hvordan jeg kan svare på spørsmålene når jeg får så lite informasjon i oppgavene :-) Har jobbet med flere oppgaver i dag, men alle andre har vært med mer informasjon og derfor lettere å finne ut av  :hmm:

Endret av heihei09
Skrevet

7.25:

a) Hvis du tar på deg et oppdrag som vil koste deg 300 000, hvilken minimumspris må du da sette for å ikke tape penger?

b) Du får 100 000 liter olje som gir 300 000 i økte variable kostnader. Hva skjer om du deler sistnevnte på førstnevnte?

c) Finn (faste kostnader + variable kostnader) / antall liter olje, før og etter tilleggsleveransen. Hva blir differansen? Hint: Bedriften er fortsatt i det relevante kapasitetsområdet hvor de variable kostnadene gjør hva da?  :hmm:

d) Kostnaden for å destruere bare èn liter til ..

7.30:

Denne er ikke vanskelig. Om du legger alle opplysningene inn i et regneark kommer du frem til svaret nesten med en gang.

Skrevet (endret)

7.25:

a) Hvis du tar på deg et oppdrag som vil koste deg 300 000, hvilken minimumspris må du da sette for å ikke tape penger?

b) Du får 100 000 liter olje som gir 300 000 i økte variable kostnader. Hva skjer om du deler sistnevnte på førstnevnte?

c) Finn (faste kostnader + variable kostnader) / antall liter olje, før og etter tilleggsleveransen. Hva blir differansen? Hint: Bedriften er fortsatt i det relevante kapasitetsområdet hvor de variable kostnadene gjør hva da?  :hmm:

d) Kostnaden for å destruere bare èn liter til ..

7.30:

Denne er ikke vanskelig. Om du legger alle opplysningene inn i et regneark kommer du frem til svaret nesten med en gang.

Tusen takk!! men sliter litt med å forstå d oppgaven på 7.25? Blir det da 2 800 003 (de totale kostnadene+vek) / 550 001? altså at de variable kostnadene stiger proposjonalt med en ekstra i mengden. Eller skal vi ta 2 800 000/550 001? 

Endret av heihei09
Skrevet (endret)

La det ut for å se om noen kunne hjelpe meg. Og ja tror dette er linjen for meg, har akkurat begynt så kan ikke alt enda :)san

sant det :) beklager min oppførsel

Endret av Udbor
Skrevet

Blir det da 2 800 003 (de totale kostnadene+vek) [..]

Du har tenkt slik, antar jeg:

2 500 000 (som er de faste kostnadene uansett hva)
+ 300 000 (som er de totale variable kostnadene for den nye leveransen)
+ 3 (men dette er variable kostnader per liter (!), ikke totale variable kostnader for den olja først destruert)
----------------
= 2 800 003  <--- en skarve 3 på slutten der tyder med en gang på at noe er feil
================

I stedet for 3 skal du ha 1 350 000 (som kommer av 3 x 450 000).

Når det gjelder marginalkost ser det ut som du har forstått det, du trenger bare å regne ut på nytt med riktige tall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...