Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mareritt etter periode med depresjon


djgudleif

Anbefalte innlegg

Hei, har vært deprimert og sliten i det siste halvte året.

Nå har det sluppet litt og jeg føler meg ganske happy. Har ordnet opp i det meste i livet mitt.

Men nå har jeg mareritt og lignende episoder ca hver natt.

I forgårs hørte jeg et "laughing track" som man hører på sitcoms, akkurat i det jeg var i ferd med å sovne.

Har også rare drømmer med skumle ting som skjer.

 

Nå skal det sies at jeg nesten ikke kan huske å ha hatt en drøm det siste halve året. Så alt kommer liksom så intenst.

Noen som har opplevd lignende etter perioder med depresjon? Føles ut som hjernen kickstarter seg selv og drømmer for fullt nå. Er ikke akkurat bekymret, bare lurer på hva som skjer. Det har jo bare skjedd bra ting i det siste, så er ikke akkurat traumer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Slapp av DJ. I min erfaring er det ikke farlig, bare jævlig irriterende å bli vekket akkurat når man nesten hadde sovnet. Det eneste det kan gjøre er å påvirke deg og skremme deg til å bli deprimert og suicidal. De kan ikke skade deg, det er det bare du selv som kan.

Lenke til kommentar

I min erfaring har kosthold litt å si med tanke på drømmer og mareritt. Hvis jeg spiser/drikker søtsaker og/eller proteinrik mat før jeg skal sove, så virker det som at hjernen blir mer aktiv. Det blir motsetning når man skal roe ned hjernen for å sove. Det er bare min erfaring. Så jeg inntar ikke slik føde før søvn. Kan heller spise noe med karbohydrat og fett, og så klart ikke store mengder/kalorifattig om mulig.

 

Livssituasjon har også mye å si (for min del). Hvis jeg har problematiske mennesker i livet, som det koster mye energi å "håndtére" mentalt, så kan det komme mareritt. Slike uromomenter må man gjøre sitt beste for å holde på god avstand, og tenke igjennom grundig for at det ikke skal ligge som et virus på hjernen. Men det kan ta tid, og kreve mye ressurser, så det er ikke alltid man har mulighet. Særlig også mennesker som jeg har hatt i livet veldig lenge, eller for lenge siden, som jeg har hatt dårlige erfaringer med, hvis jeg møter på disse menneskene igjen. Dét kan føre til komplekser. Det er viktig å jobbe med å forstå psykologi og den menneskelige natur, for meg gir dette god søvn/motvirker mareritt forårsaket av menneskelige interaksjoner.

 

Reint sengetøy, og en dusj på kvelden noen timer før søvn, roer meg ned bra og "renser" psyken litt. En god seng er viktig.

 

Det kan være mange enkeltgrunner, eller en sum av flere grunner i ditt tilfelle. Du skriver at du hørte en slik lattersekvens som man hører i sitcoms rett før du sovnet. Dette kan være et tegn på at du kanskje har sett litt for mye på slike ting, og hjernen prøver å spille det av flere ganger, for å "normalisére" lyden. Kan være en idé å heller se på noe annet, noe roligere og "utilslørt". Ikke at dét er så lett i dag, for omtrent alt er jo "lagd", men kanskje noe roligere, eller ikke se så mye på slike programmer.

 

En fjerde grunn kan være mangel på inspirérende aktivitéter. Får du trent, fått ut energien? Jeg har en teori om at ubrukt energi fører til "feedback", at hjernen da vil bruke denne energien på enhver måte mulig, positiv eller negativ. Energien blir brukt enten man styrer måten den blir brukt på eller ikke. Så du må ta kontroll. Dét kan være grunnen til at marerittene oppstår - manglende fysisk aktivitet. Men kanskje også manglende kreativ og mentál aktivitet/hobby, som maling, tegning, skriving, spill som krever logisk sans (strategispill), mekanikk, matlaging, lære nytt språk. Det kan være så mangt. (Bare nevner det som en måte å identifisére årsaker.)

 

Noe av dette som virker sannsynlig?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å øve yoga og energi og studere temaet for chakraene og menneskets åndelige dimensjoner. Det er nyttig for mental helse, og jeg anbefaler deg å tilbe og nærme Gud fordi " det eliminerer depresjon og gjør livet ditt meningsfylt og anbefaler deg å heve kjæledyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...