Gå til innhold

TEST: Sony WH-1000X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Verdt å merke seg at enheten ikke støtter lossless lydformat over Bluetooth. (ref: https://www.sony.com/electronics/headband-headphones/wh-1000xm2/specifications).Bare codec'ene SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC. aptX HD er det nermeste man kommer, men er fortsatt et komprimert format.

"bare" er vel å ta litt i er det ikke? Hvor mange andre trådløse headsett med støykansellering er det som støtter såpass mye som det disse gjør egentlig? Det støtter HI-Res lydfiler i form av LDAC, som såvidt jeg vet er vesentlig bedre enn "vanlig"?

 

 

 

 

Tja, hva som er "vanlig" skal jeg ikke uttale meg om - men jeg syns det er påfallende at så dyre audiokomponenter ikke kan stille med støtte for ukomprimert lyd. Det er ingenting teknisk innovativt eller avansert med en ren PCM strøm - det er den enkleste formen for digitallyd man får. 

 

"CD kvalitet" er definert som 16 biters dybde og en samplingsfrekvens på 44100 per sekund. Støygulvet er på cirka 96 dB, og krever en båndbredde på vel 1411,2 Kbps.

 

"High-res audio" er ikke definert, men regnes som regel for å være 24 biters dybde og en samplingsfrekvens på 192000 per sekund. Støygulvet er da på cirka 144.5 dB, og krever en båndbredde på 9216 Kbps. 

 

Bluetooth versjon 3 og 4 har et totalt båndbreddebudsjett på 25 Mbps (25000 Kbps), mens versjon 5 gir 50 Mbps (50000 Kbps). Ergo er det plenty nok båndbredde i standarden, selv med overhead/kontainer informasjon, til å tilby støtte for ukomprimert lyd. Dette er svært forenklet fremstilt, da det ligger særdeles fancy teknologi i bunn for å preservere båndbredde når radioforholdene blir dårligere, så her er det mye "om og men". Men hvis man tar utgangspunkt i at man har BT sendekilden (mobilen f.eks.) i lommen, og headsettet på hodet, så er det ingenting i veien for å "dra på litt". 

 

Hensyn som strømforbruk, DAC kvalitet og lignende er ikke tatt her. Dette er ren lek med tall.

Endret av Tord Førland
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke for å være i overkant negativ men jeg syntes disse testene går veldig lite i dybden. Disse støtter altså SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC. Altså mer enn de fleste andre hodetelefonene på markedet og nå blir jo LDAC endel av Android med Android 8 aka Oreo.

 

Syntes det er ganske så spesielt at man ikke gjør det minste forsøk på å faktisk teste slike aspekter ved trådløse hodetelefoner? Hva med å faktisk teste om dere merker noen forskjell på SBC, AAC, aptX, aptX HD og LDAC? Hva med å teste rekkevidde, og da også rekkevidde på de forskjellige osv..?

 

Det er et par elementer som definerer trådløse hodetelefoner og skiller disse ifra hverandre. Hva folk vektlegger mest vil jo være subjektivt, men at dere ikke gjør et forsøk på å teste og sammenligne de forskjellige trådløse overføringene og heller ikke tester ting som opplevd maksimal rekkevidde osv på trådløse hodetelefoner er egentlig ganske så dårlig da det er en nokså essensiell informasjon for mange og kan virkelig være en avgjørende faktor når man sammenligner forskjellige modeller.

 

Dere tar heller ikke for dere hvordan den kan synkronisere og kobles mellom flere forskjellige enheter. Selv har jeg B&O BeoPlay H7 og H9 som dere varmt anbefaler og disse er jo helt håpløse om du stadig beveger deg mellom enheter da du må sette de i parringsmodus nærmest hver gang du ønsker å bytte fra en enhet til en annen. Sammenligner vi med Bose QC35 eller Apple AirPods med W1-chip (om du har Appleenheter) så kan du gå fra en enhet til en annen helt sømløst. Bose QC35 lar deg til og med spille fra flere kilder samtidig også plukker den automatisk opp den aktive enheten uten at du må foreta deg noe som helst.

 

Dette er jo også høyst relevante og elementere deler av bruksopplevelsen til trådløse hodetelefoner som ikke blir vektlagt i anmeldelsene overhodet. Virker som dere nærmest tester trådløse hodetelefoner akkurat som dere tester de med kabel. Dere fokuserer på design og passform, lydkvalitet og støydemping. Men alt som har med den trådløse opplevelsen er jo en ganske så essensiell del av disse produktene.

 

Takk, god oppsummering!

Sliter med å få Sony-klokkene til å funke med jobbPC og mobil. Der er QC35 litt bedre, men selv disse sliter jeg med å få til å fungere optimalt da lyder fra de ulike enhetene "overdøver" hverandre. Ikke helt gunstig når man sitter i et videomøte, og det kommer en SMS...

Faktisk er det kun Plantronics sine Focus jeg har fått til å fungere optimalt mellom 2 enheter, men der er støydempingen for dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...