Gå til innhold

"kald" katode.


Anbefalte innlegg

Her om dagen knuste røret på ene kaldkatoden min, bestemte meg da for å måle tempen på dritet.

 

Tok frem lianli føleren, å putta inni røret der det var knekt, og dytta føleren helt bort til enden.

 

Skrudde på katoden, og gjett hva tempen var etter 5 min?

 

 

90C :scared::scared::scared:

 

 

Senere kommer "koke kaffe med KALDkatode" prosjektet :):xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kald er den i forhold til orginale katode-røret som holdt mellom 750 til 1100*C :devil::scared: .

 

katotoder, trioder og div. andre oder er etterlevninger fra dinosaurtida i elektronikk.

(..... fint i anlegget. har to Philips effektforsterkere fra 60'tallet med

"kald katode" som viser at forsterkerne er på. disse holder ca 300*C)

Lenke til kommentar
høres ut som et intresant prosjekt! :p  , men hvor sikkert er det tro? Jeg driver å skal lage milkshake meskin uten visp, men med vifter. Det er myee safere! Strøm + vann =  :no:  :wallbash: Kan jo bli bra da! :-)  :thumbs:  :thumbs:

tenkte å få tak i ett metallrør eller noe sånt som selve katoden passer fint inni, (ett rør som er tett i ene enden) å så dyppe dette i koppen :)

 

Kansje bruke 2 katoder for å få litt fart på det.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det er lite effekt fra katodene, siden overflatearealet på katodene ikke er allverden så vil katodene bli ganske varme før de avgir nok effekt til at temperaturen på de stabiliserer seg. Dypper du katoden ned i en kald veske tror jeg temperaturen vil falle veldig raskt. Det er effekten som har noe å si, altså antall watt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...