Gå til innhold

TV-apparat eller bare PC-skjerm?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å kjøpe TV nummer 2 til huset, men nå som vi streamer det meste via PC så kom jeg å tenke på hvorfor ikke bare kjøpe en skjerm ("PC-skjerm" om du vil). Det burde jo være billigere med en skjerm uten dekoder (og alt annet som gjør det til en TV).

 

Men så ser jeg at om jeg skal kjøpe en PC-skjerm på rundt 50 tommer så er jo det mye dyrere enn en TV på samme størrelse. Hvorfor er det egentlig så? 

 

Takker for innspilll!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En TV er vanligvis full-HD oppløsning. Ser man bort fra 4K skjermer så er forklaringen enkel: En PC skjerm sitter man tett inntil, mens en TV sitter man noen meter unna. Det er altså forskjell på størrelsen på hver pixel.

Tror dessuten at en TV produseres i større antall enn PC-skjerm, og pris har mye med produksjonsvolum å gjøre.

Det finnes sammenlignbare skjermer som selges som TV og monitor (dvs uten tuner), og da er monitoren mye dyrere.

 

Tviler på at du finner noen PC skjerm på 50 tommer, men 4K skjermer kan antagelig fungere både tett på og på avstand. Men prisen på tuner/dekoder blir da marginal i forhold til prisen på selve panelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...