Gå til innhold

GForce gtx 1070 PCI EX 16 @ 8,1 ?


elraj

Anbefalte innlegg

hardware Phantom.txt

 

Stusser litt her på rapport fra GPU-Z .Den sier at skjermkortet går på PCI EX 8,1.Når jeg kjører den lille stresstesten så viser den 8,2.Kortet står i PCI EX 16 spor.Aida sier også 8,1 så det jeg lurer på er om det er når kortet ikke er belastet,men gir PCI EX 16 når det blir belastet.3D Mark Fire strike extreme gir 7869 P.Kjørerstort sett rally og det går greit ,men kan jeg hente mer ut av dette kortet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

attachicon.gifhardware Phantom.txt

 

Stusser litt her på rapport fra GPU-Z .Den sier at skjermkortet går på PCI EX 8,1.Når jeg kjører den lille stresstesten så viser den 8,2.Kortet står i PCI EX 16 spor.Aida sier også 8,1 så det jeg lurer på er om det er når kortet ikke er belastet,men gir PCI EX 16 når det blir belastet.3D Mark Fire strike extreme gir 7869 P.Kjørerstort sett rally og det går greit ,men kan jeg hente mer ut av dette kortet

 

3DMark testene pleier ikke belaste selve PCIe båndbredden i nevneverdig grad. Så i slike tilfeller som ditt, er ikke 3DMark noen god indikator på om du får den gaming ytelsen du skal kunne forvente med et GTX1070. Test heller med flere spill, og sammenlikn med resultatene fra testsider som TPU ol.

 

Nå er det kun støtte for 16 PCIe 2.0 baner med din 2600K. Om du for eksempel har et lydkort eller noe annet som stjeler PCIe baner i noen av sporene, så er du plutselig nede i bare 8 PCIe 2.0 baner til skjermkortet. Og det ser det jo ut som er det GPU-Z rapporterer. 8 PCIe 2.0 baner gir samme båndbredde som bare 4 PCIe 3.0 baner. Så ja, nede i dette området kan det godt tenkes at flere av spillene dine ville ytt markant bedre med i det minste 16 PCIe 2.0 baner..

Lenke til kommentar

Forskjellen fra x8 til x16 er ikke stor. Forskjellen er ikke noe mer enn 1%

 

 

Problemet er at med 2600K så får elraj bare PCIe 2.0 båndbredde. Så hans 8 PCIe 2.0 baner tilsvarer 4 PCIe 3.0 baner.
 
Gamers Nexus har forøvrig testet dette flere ganger bl.a med SLI uten å finne nevneverdig forskjell mellom PCIe 3.0 x8 og x16. Hovedsakelig fordi de tester med spill/oppløsninger som ikke stresser PCIe båndbredden. På akkurat dette emnet ser jeg ikke på GN som noen autoritet. Virker som Walton ikke gidder sette seg inn i å teste andre spill en de han allerede kan...
Lenke til kommentar

 

attachicon.gifhardware Phantom.txt

 

Stusser litt her på rapport fra GPU-Z .Den sier at skjermkortet går på PCI EX 8,1.Når jeg kjører den lille stresstesten så viser den 8,2.Kortet står i PCI EX 16 spor.Aida sier også 8,1 så det jeg lurer på er om det er når kortet ikke er belastet,men gir PCI EX 16 når det blir belastet.3D Mark Fire strike extreme gir 7869 P.Kjørerstort sett rally og det går greit ,men kan jeg hente mer ut av dette kortet

 

3DMark testene pleier ikke belaste selve PCIe båndbredden i nevneverdig grad. Så i slike tilfeller som ditt, er ikke 3DMark noen god indikator på om du får den gaming ytelsen du skal kunne forvente med et GTX1070. Test heller med flere spill, og sammenlikn med resultatene fra testsider som TPU ol.

 

Nå er det kun støtte for 16 PCIe 2.0 baner med din 2600K. Om du for eksempel har et lydkort eller noe annet som stjeler PCIe baner i noen av sporene, så er du plutselig nede i bare 8 PCIe 2.0 baner til skjermkortet. Og det ser det jo ut som er det GPU-Z rapporterer. 8 PCIe 2.0 baner gir samme båndbredde som bare 4 PCIe 3.0 baner. Så ja, nede i dette området kan det godt tenkes at flere av spillene dine ville ytt markant bedre med i det minste 16 PCIe 2.0 baner..

 

 

Dette høres ut som mitt "problem".Har ett asus wireless AC-1900 PCI-E kort i ett "vanelig" PCI-E spor.Skal prøve og ta ut kortet og koble meg på nett med ett usb adapter jeg bruker på den andre msk. Takk for ett godt svar.Aldri for sent og lære. Takk

Lenke til kommentar

Håper det hjelper merkbart. Men RAM hastighet kan også være flaskehals i ditt tilfelle. Så det er ikke sikkert du vil merke enorm forskjell.

 

Med GTX980Ti (så omtrent GTX1070 ytelse) vil en oppgradering fra 2600K@4GHz med 2133MT/s RAM, til 6700/7700K@4GHz med 2667MT/s RAM. I GTA5 1080p gi 19,6% høyere average fps. Og 27,7% høyere 1% minimum fps.

 

Hardware Unboxed testet dette for en stund tilbake. Det skulle egentlig bare være en IPC test. Men han tok det litt lenger senere med å teste PCIe 1.0 vs 2.0 vs 3.0. For å se hvor mye selve PCIe bånbredden hadde å si. Det blir vanskelig å si noe om hvordan dette påvirker ditt system. Siden alle testene hos HU er gjort med raskere RAM enn deg. Mens dine 4,6GHz på CPU kanskje er nok til å kompensere for lavere IPC. Men det kan jo uansett være interessant å se. :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...