Gå til innhold

Bli ferdig med bachelor på BI på 2 år ?


Plisac

Anbefalte innlegg

Jeg startet på studiet økonomi og administrasjon på BI denne semesteret.  Jeg lurte på om det var mulig å bli ferdig med studiet et år tidligere? i stedet for å fulføre studiet i normert studietid på 3 år om jeg kunne gjøre det i løpet av 2 år?

 

Jeg leste en artikkel hvor en kar hadde fullført bachelor på ett og et halvt år i samme studie retning som meg. 

 

Link: http://www.rbnett.no/nyheter/article8993947.ece

 

Etter å ha lest denne artikkelen lurte jeg på om det var mulig gjøre det samme på BI og hva må jeg gjøre for åpnå det. 

 

Jeg er villig til å jobbe hardt nok får åpnå dette målet om det er fullt mulig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å fullføre på 2 år, men det gikk ikke av administrative hensyn. Det er mulig det går hvis du planlegger for det akkurat nå, men problemet for meg var at for å ta f.eks. strategi måtte jeg ha tatt en del andre fag først og jeg fikk derfor ikke lov å melde meg opp i strategi, så jeg endte opp med kun noen få fag siste året.

Btw. Det blir en del dyrere å ta den på 2 år. Du må betale rundt 10 000 per fag du tar utenom vanlig studieløp.

Lenke til kommentar

Jeg startet på studiet økonomi og administrasjon på BI denne semesteret.  Jeg lurte på om det var mulig å bli ferdig med studiet et år tidligere? i stedet for å fulføre studiet i normert studietid på 3 år om jeg kunne gjøre det i løpet av 2 år?

 

Jeg leste en artikkel hvor en kar hadde fullført bachelor på ett og et halvt år i samme studie retning som meg. 

 

Link: http://www.rbnett.no/nyheter/article8993947.ece

 

Etter å ha lest denne artikkelen lurte jeg på om det var mulig gjøre det samme på BI og hva må jeg gjøre for åpnå det. 

 

Jeg er villig til å jobbe hardt nok får åpnå dette målet om det er fullt mulig. 

 

Det er definitivt mulig, men jeg tror det enkleste vil være å ta de fleste av førsteårsfagene i første semester og så legge til så mange fag programfag som mulig fra 2. klasse i andre semester.

 

Problemet er som nevnt over her at mange 2. og 3.års programfag krever forkunnskaper som du får ved normal progresjon.

 

Ta en titt på studieplanen, se på forkunnskapene som trengs til hvert enkelt fag og forsøk å sett sammen en fornuftig tidsplan selv. I tillegg er du avhengig av at eksamenstidspunktene ikke kræsjer med hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å fullføre på 2 år, men det gikk ikke av administrative hensyn. Det er mulig det går hvis du planlegger for det akkurat nå, men problemet for meg var at for å ta f.eks. strategi måtte jeg ha tatt en del andre fag først og jeg fikk derfor ikke lov å melde meg opp i strategi, så jeg endte opp med kun noen få fag siste året.

Btw. Det blir en del dyrere å ta den på 2 år. Du må betale rundt 10 000 per fag du tar utenom vanlig studieløp.

 

10 000 per fag? er du sikker?   du betaler omtrent det samme gjør du vel? siden avgiftene til de diverse fagene are som regel inkludert i studieavgiften?  Eller må du betale itilegg?

 

Hva slags råd ville du gitt meg i betraktning til dette?

Lenke til kommentar

 

Jeg startet på studiet økonomi og administrasjon på BI denne semesteret.  Jeg lurte på om det var mulig å bli ferdig med studiet et år tidligere? i stedet for å fulføre studiet i normert studietid på 3 år om jeg kunne gjøre det i løpet av 2 år?

 

Jeg leste en artikkel hvor en kar hadde fullført bachelor på ett og et halvt år i samme studie retning som meg. 

 

Link: http://www.rbnett.no/nyheter/article8993947.ece

 

Etter å ha lest denne artikkelen lurte jeg på om det var mulig gjøre det samme på BI og hva må jeg gjøre for åpnå det. 

 

Jeg er villig til å jobbe hardt nok får åpnå dette målet om det er fullt mulig. 

 

Det er definitivt mulig, men jeg tror det enkleste vil være å ta de fleste av førsteårsfagene i første semester og så legge til så mange fag programfag som mulig fra 2. klasse i andre semester.

 

Problemet er som nevnt over her at mange 2. og 3.års programfag krever forkunnskaper som du får ved normal progresjon.

 

Ta en titt på studieplanen, se på forkunnskapene som trengs til hvert enkelt fag og forsøk å sett sammen en fornuftig tidsplan selv. I tillegg er du avhengig av at eksamenstidspunktene ikke kræsjer med hverandre.

 

 

Høres interesangt. Skal sjekke studieplanen min og see om hvorvidt jeg kan planlegge dette.

 

Men vil høre fra noen BI studenter som har prøvd dette eller vet hvordan skolens system fungerer. 

Lenke til kommentar

10 000 per fag? er du sikker?   du betaler omtrent det samme gjør du vel? siden avgiftene til de diverse fagene are som regel inkludert i studieavgiften?  Eller må du betale itilegg?

 

Hva slags råd ville du gitt meg i betraktning til dette?

Ja. Poenget er at du ikke kan betale vanlig semesteravgift for de fagene du tar ekstra. De må du melde deg opp til i tillegg og deretter få fratrekk i studieavgiften. Vanlig studieavgift er billigere enn å melde opp enkeltfag.
Lenke til kommentar

 

10 000 per fag? er du sikker?   du betaler omtrent det samme gjør du vel? siden avgiftene til de diverse fagene are som regel inkludert i studieavgiften?  Eller må du betale itilegg?

 

Hva slags råd ville du gitt meg i betraktning til dette?

Ja. Poenget er at du ikke kan betale vanlig semesteravgift for de fagene du tar ekstra. De må du melde deg opp til i tillegg og deretter få fratrekk i studieavgiften. Vanlig studieavgift er billigere enn å melde opp enkeltfag.

 

 

Hvor mye dyrere prater vi? og synes du jeg burde prøve alikevel?  

 

Jeg har veldig lyst å bli ferdig med studiet i løpet av 2 år istedet for 3 år. 

Endret av Plisac
Lenke til kommentar

En ting til. Hvordan burde jeg sette opp planen for å fulførre studiet på 2år

?.  Her er studieplanen for bachelor i økonomi og administrasjon https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/

 

Scroll ned på linken ovenfor så finner du studieplanen. 

 

@middelsgod foreslo at jeg skulle ta de fleste første år fagene i første semesteret også deretter ta de fleste programfagene fra 2 året i andre semesteret. 

 

Jeg tror denne planen er enklest og mer funiftig.  

Endret av Plisac
Lenke til kommentar

En ting til. Hvordan burde jeg sette opp planen for å fulførre studiet på 2år

?.  Her er studieplanen for bachelor i økonomi og administrasjon https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/

 

Scroll ned på linken ovenfor så finner du studieplanen. 

 

@middelsgod foreslo at jeg skulle ta de fleste første år fagene i første semesteret også deretter ta de fleste programfagene fra 2 året i andre semesteret. 

 

Jeg tror denne planen er enklest og mer funiftig.  

 

Kjapt forslag uten at jeg har sjekket om dette går opp;

 

Semester 1 - fagene som står oppført + Finans og Statistikk (hvis mulig ta begge mattemodulene også)

Semester 2 - Psykologi (evt matte), finansregnskap, business comm, økonomi og virksomhetssstyring + to valgkurs som kan trykkes inn

Semester 3 - Mikro, makro, økonometri, finansiell styring, 15p fordypning

Semester 4 - ordinært 6. semester + strategi

 

Merk at du vil ha begrensende muligheter for valgkurs og fordypning med denne metoden da mange av disse krever forkunnskaper. Aner ikke hva dette vil koste heller.

Lenke til kommentar

Hvor mye dyrere prater vi? og synes du jeg burde prøve alikevel?  

 

Jeg har veldig lyst å bli ferdig med studiet i løpet av 2 år istedet for 3 år.

Det kan du få regne på selv. Jeg har ikke noen spesiell formening om hva jeg syns.

 

Hva skulle være vitsen med å spare ett år? Med mindre man har en ekstrem arbeidskapsitet og prestasjonsevne, så vil det ofte være tap-tap å ekstra fag utover normal studieprogresjon. Studentlivet er mer enn å bare sitte på en lesesal.

Med litt selvdisiplin så kan man nok ganske lett komme seg gjennom med gode karakterer uten å bruke særlig mye mer tid enn hva en 100% jobb tilsvarer.
Lenke til kommentar

Merkelig at såpass få gjør dette da ;)  tror heller jeg ville satset på å oppnå gode karakterer først og fremst. 1 års besparelse er ikke mye i lengden, og hvis ting er så enkelt som man skal ha det til, så er det vel bare å fylle dagene med andre ting. Selv kjenner jeg opptil flere som har prøvd å forkorte studietiden sin, de har isteden endt opp med å ta et år ekstra, pga av kollaps. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...