Gå til innhold

Peltier spørsmål!


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har tengt på noe som jeg ikke finner ut av, som jeg hadde håpet på om dere kansje kunne svare på.

 

mcw50t.jpg---------------mcw462uht.jpg

Jeg skal ha en Swiftech GPU-vannblokk, m/peltier på skjermkorte og en Swiftech CPU-vannblokk, m/peltier på cpu'en

 

CPU peltier elemente er på 226.1W og 24A

GPU peltier elemente er på 80.3W og 8A

 

Tilsammen blir det 32A.

 

Det jeg lurer på er hvilken PSU jeg kan bruke på de 2 peltier elementene.

Må jeg ha en PSU til hvært element? eller finnes det PSU'er som klarer 2 slike sammen?

 

Det som jeg tenkte på innenfor PSU var BeQuiet 520W-S1.3 som er på 28A på 12V+.

Kansje jeg kunne sotte CPU peltier elemente på den og så GPU peltier elemente på den jeg har nå i pc'en? Det er en Qtec 550W dual fan gold som er på 14A på 12V+ og det hadde vel passet godt sammen siden GPU elemente er på 8A.

 

5.jpg2.jpg

Bilde av Qtec'ens spes.

 

 

 

bequiet_550w_1.jpg550w_bequiet_2.jpg

Bilde av BeQuiet's spes.

 

 

Altså, jeg har BeQuiet 550W 28A PSU'en på CPU, Qtec'en 550W 12A på GPU, og en BeQuiet 400W 20A som går til Motherboard, HD osv. Vil det bli for mange PSU'er? kan det være farlig med så mangen PSU'er i ett kabinett?

 

Jeg så også att 3dfxcool.no hadde Levicom VisiblePower 500W

levicom_500_black2.jpg

som var på 34A på 12+ , dette betyr vel att jeg kan ha både CPU peltier elemente på 226.1W 24A og GPU peltier elemente på 80.3W og 8A som blir 32A tilsammen, vil de kansje da passe på Levicom'en?

 

 

Takker for alle svar som kommer :D

Endret av Clone baby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
www.netconnection.no selger psu som er laget for å drive tec, leverer 25A.

Ja , så det :thumbs: takker , kansje du kan svare på det andre oxå? :ermm:

 

-> finnes det PSU'er som klarer 2 slike sammen?

-> kan det være farlig med 3stk PSU'er i ett kabinett?

-> kan jeg bruke qtec'en min til gpu peltieren oxå?

Endret av Clone baby
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

 

Denne gir 36A.

Har den selv, men jeg venter fortsatt med å få et a64 oppsett og peltier, så nå bruker jeg den bare på noen vifter og sånn.

 

Og koble 8A peltieret fra gpu på den PSU'en du bruker nå tror jeg skal gå fint. Jeg har en Antec 430W med et slikt peltier på, i tillegg til hk, hd, vga og mange vifter. Det går helt fint.

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

 

Denne gir 36A.

Har den selv, men jeg venter fortsatt med å få et a64 oppsett og peltier, så nå bruker jeg den bare på noen vifter og sånn.

 

Og koble 8A peltieret fra gpu på den PSU'en du bruker nå tror jeg skal gå fint. Jeg har en Antec 430W med et slikt peltier på, i tillegg til hk, hd, vga og mange vifter. Det går helt fint.

så du mener att jeg kan kjøpe en BeQuiet 550W på den CPU peltieren og en BeQuiet 400W på GPU peltieren sammen med Motherboard, 3stk HD'er og ett par uvlys? eller mener du att jeg kan kjøre begge peltier elementene på den enermax'en?

Endret av Clone baby
Lenke til kommentar
så du mener att jeg kan kjøpe en BeQuiet 550W på den CPU peltieren og en BeQuiet 400W på GPU peltieren sammen med Motherboard, 3stk HD'er og ett par uvlys? eller mener du att jeg kan kjøre begge peltier elementene på den enermax'en?

Begge deler går vel egentlig hvis BeQuiet'en gir nok A til CPU.

Men jeg ville gått for å kjøre begge peltierene på Enermax'en og resten på den du har nå.

Men da må du få det til slik at begge PSU'ene starter samtidig, eller du kan koble vannkjølingen(e) også på den samme PSU'en som peltierene er på. Tror den skal klare det.

Lenke til kommentar
så du mener att jeg kan kjøpe en BeQuiet 550W på den CPU peltieren og en BeQuiet 400W på GPU peltieren sammen med Motherboard, 3stk HD'er og ett par uvlys? eller mener du att jeg kan kjøre begge peltier elementene på den enermax'en?

Begge deler går vel egentlig hvis BeQuiet'en gir nok A til CPU.

Men jeg ville gått for å kjøre begge peltierene på Enermax'en og resten på den du har nå.

Men da må du få det til slik at begge PSU'ene starter samtidig, eller du kan koble vannkjølingen(e) også på den samme PSU'en som peltierene er på. Tror den skal klare det.

vannkjølingen går som 230V i veggen så det er ikke noe problem med det, men kossen skal jeg sette Enermax'en til og starte samtidig som den jeg har?

Lenke til kommentar
så du mener att jeg kan kjøpe en BeQuiet 550W på den CPU peltieren og en BeQuiet 400W på GPU peltieren sammen med Motherboard, 3stk HD'er og ett par uvlys? eller mener du att jeg kan kjøre begge peltier elementene på den enermax'en?

Begge deler går vel egentlig hvis BeQuiet'en gir nok A til CPU.

Men jeg ville gått for å kjøre begge peltierene på Enermax'en og resten på den du har nå.

Men da må du få det til slik at begge PSU'ene starter samtidig, eller du kan koble vannkjølingen(e) også på den samme PSU'en som peltierene er på. Tror den skal klare det.

vannkjølingen går som 230V i veggen så det er ikke noe problem med det, men kossen skal jeg sette Enermax'en til og starte samtidig som den jeg har?

du kan jo bare koble den ene til hk og starte den med knappen forran på kabinette og den andre kobler du til en knapp på..så trykke du de inn sammtidig.

 

Akkuratt som om du skulle jumpstartet den,bare med en bryter i mellom

Lenke til kommentar
så du mener att jeg kan kjøpe en BeQuiet 550W på den CPU peltieren og en BeQuiet 400W på GPU peltieren sammen med Motherboard, 3stk HD'er og ett par uvlys? eller mener du att jeg kan kjøre begge peltier elementene på den enermax'en?

Begge deler går vel egentlig hvis BeQuiet'en gir nok A til CPU.

Men jeg ville gått for å kjøre begge peltierene på Enermax'en og resten på den du har nå.

Men da må du få det til slik at begge PSU'ene starter samtidig, eller du kan koble vannkjølingen(e) også på den samme PSU'en som peltierene er på. Tror den skal klare det.

vannkjølingen går som 230V i veggen så det er ikke noe problem med det, men kossen skal jeg sette Enermax'en til og starte samtidig som den jeg har?

du kan jo bare koble den ene til hk og starte den med knappen forran på kabinette og den andre kobler du til en knapp på..så trykke du de inn sammtidig.

 

Akkuratt som om du skulle jumpstartet den,bare med en bryter i mellom

Du sier noe der, men finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar
så du mener att jeg kan kjøpe en BeQuiet 550W på den CPU peltieren og en BeQuiet 400W på GPU peltieren sammen med Motherboard, 3stk HD'er og ett par uvlys? eller mener du att jeg kan kjøre begge peltier elementene på den enermax'en?

Begge deler går vel egentlig hvis BeQuiet'en gir nok A til CPU.

Men jeg ville gått for å kjøre begge peltierene på Enermax'en og resten på den du har nå.

Men da må du få det til slik at begge PSU'ene starter samtidig, eller du kan koble vannkjølingen(e) også på den samme PSU'en som peltierene er på. Tror den skal klare det.

vannkjølingen går som 230V i veggen så det er ikke noe problem med det, men kossen skal jeg sette Enermax'en til og starte samtidig som den jeg har?

du kan jo bare koble den ene til hk og starte den med knappen forran på kabinette og den andre kobler du til en knapp på..så trykke du de inn sammtidig.

 

Akkuratt som om du skulle jumpstartet den,bare med en bryter i mellom

Som jeg skulle sagt det selv ! :p

Lenke til kommentar
Selv har jeg vannkjølingen på en PSU, og denne er også et 230V uttak (Eheim pumpen alså). Jeg bare bruker en bryter på strømledningen, så starter jeg PSU og pumpen før jeg starter resten av maskinen.

Kan du forklare litt grunigere? forsto lite der :dontgetit:

 

Kan du lage en tegning?

Endret av Clone baby
Lenke til kommentar

Ok. Her er et bilde av hvordan jeg har det.

http://home.no.net/owlsonly/hardwareavatar/vtegn.jpg (Vet at jeg er en kløpper i Paint :p )

Jeg har to vannkjølingssystemer. En for CPU som er i egen boks slik at jeg har muligheten for å koble på peliter på den ekstra PSU'en når jeg får penger.

Det andre vannkjølingssystemet består av litt WaterChill og litt andre deler. Det kjøler NB og GPU. På GPU har jeg peltier, og dette er tilkoblet Antec 430W sammen med alt annet i "Maskin".

 

Så til hvordan det fungerer i praksis:

Jeg har alt tilkoblet en strømledning med av/på bryter. Så for å starte opp maskinen og kjølingen må jeg starte opp begge. Først skrur jeg på strømledningen, og da er Eheim pumpen i gang. Så starter jeg "Vannkjøling" ved en av på bryter som er koblet direkte på PSU'en. Da har jeg kjøling på CPU.

Så starter jeg "Maskin" med kjøling på GPU(Pelt)+NB og selve maskinen med en annen bryter som er koblet til på hovedkortet.

 

Det jeg foreslår til deg er at du enten setter opp et lignende system. Bare du tenker en liten stund på hvordan du kan få det til, så er jeg sikker på at du kommer på noe smart.

 

Edit: Det skal også gå an å koble på den ekstra PSU'en på den nåverende bryteren du har (til hk), men hvordan du gjør det vet jeg ikke.

Endret av alex100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...