Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kan arbeidsgiver endre dine arbeidstider uten forespørsel eller samtykke?


ExcuseMyMandarin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en jobb hvor jeg er i oppsigelseperiode grunnet jobb nærmere hjemmet. 

 

Det er en kollega av meg som har begynt på skolen igjen, og fikk godkjent å jobbe kveldsvakter tirsdag, onsdag og torsdag. 

 

Jeg hadde byttet til meg kveldsvakter i hele uker i 3 av de siste 5 ukene jeg jobber her, og ser nå at sjefen har gitt alle mine kveldsvakter til denne kollegaen som begynner på skole, og resterende 2 vakter per uke til andre deltider vi har. 

 

Dette påvirker meg i veldig stor grad, da jeg først og fremst mister cirka 7860 kroner (totalt) i kvelds tillegg, samtidig som jeg da blir tvunget til å jobbe dagtid, som medfører vesentlig lenger kjøretid til og fra jobb pga. rushtrafikk. 

 

Kan arbeidsgiver helt uten videre bare velge og fjerne meg fra de vaktene og gi de til en annen kollega?

 

(Denne kollegaen har 6 måneders prøveperiode fra 01.06.2017 da han gikk fra innleid til fast ansatt, og har 14 dagers gjensidig oppsigelse, og jeg er 75% sikker på at det er derfor de har gjort dette. Arbeidsgiver hadde sittet i klisteret om begge vi var ferdige samtidig, og opplæring tar tid her da vi sitter med mange forskjellige systemer, og opplæringstid er antatt å være ca 2-3 måneder på nye ansatte). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs, og det kjem ann på fleire faktorar.

 

Utgangspunktet er at arbeidsplanen skal forplikte begge partar, etter arbeidsmiljølova § 10-3 så skal arbeidsplanen utarbeidast og drøftast med tillitsvalgt så tidleg som mulig, og seinast to veker før iverksettelsen.

 

Det som kompliserer dette litt er at arbeidsgiver har styringsrett til å gjennomføre nødvendige endringar når det foreligger sakleg grunn opp til denne to vekers fristen.

 

Det kan også være at arbeidsavtalen din seier noke om korleis vaktene skal fordelast.

Lenke til kommentar

Det spørs, og det kjem ann på fleire faktorar.

 

Utgangspunktet er at arbeidsplanen skal forplikte begge partar, etter arbeidsmiljølova § 10-3 så skal arbeidsplanen utarbeidast og drøftast med tillitsvalgt så tidleg som mulig, og seinast to veker før iverksettelsen.

 

Det som kompliserer dette litt er at arbeidsgiver har styringsrett til å gjennomføre nødvendige endringar når det foreligger sakleg grunn opp til denne to vekers fristen.

 

Det kan også være at arbeidsavtalen din seier noke om korleis vaktene skal fordelast.

Min avtale sier bare at jeg primært skal jobbe 08-16, og det er det.. Men fikk fikset det med sjefen nå, lagde en avtale på det :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...