Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man se ut fra en blodprøve om noen tar P-piller?

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar!

Så da regner jeg med at det omvendte også går; at man ved å lese en blodprøve kan EKSKLUDERE at pasienten tar P-piller? Altså, en pasient kan ikke lye seg til å si at hun tar P-piller men hun egentlig ikke gjør det?

Skrevet

at man ved å lese en blodprøve kan EKSKLUDERE at pasienten tar P-piller?

Høres ut som om du har et rart prosjekt på gang. I utgangspunktet trodde jeg at det å ta P-piller var en frivillig sak, så hvorfor du tenker at noen har interesse av å se det i en blodprøve...

I alle tilfeller, legemidler som du inntar, har en såkalt halveringstid - stoffskiftet forbruker dem, leveren bryter dem ned, og kroppen skiller dem ut i urinen.

Uten at jeg gidder å slå det opp, så tar jeg utgangspunkt i at man skal ta P-piller daglig for at mengden stoff som de inneholder, skal holde seg på et stabilt nivå i kroppen.

Det forteller meg at det er liten fare for at stoffet bygger seg opp over daglig inntak, og det motsatte blir da i mitt hode også sant, det reduseres så kjapt at mengden i en pille er "forsvunnet" i løpet av et døgn. Litt overforenklet og det kan bare være halvsant, men om vi forutsetter at stoffet halveres ned til en fjerde-åttendedel på 24 timer så bygger det seg antagelig ikke opp.

Vi har da halveringstid 24/2 som blir tolv timer til det er 50% igjen, og neste dag før pillen tas er det 25% igjen i kroppen (merk at dette er bare spekulasjoner og tankefordriv på en mandags morgen).

Dagen etter det er det 6,25% igjen i kroppen, og det er antagelig godt innenfor naturlig variasjon med syklusen.

TL;DR

Med andre ord, om du lar være å ta P-pillen i noen dager bare før du skal til blodprøve, så finner de sikkert ut av det.

MEN, de kan ikke finne så lett ut av om du ikke tar P-pillen fast - etter mine spekulasjoner.

Andre som kjenner bedre til dette får prøve seg på mer informerte svar.

Skrevet

Ja.

Men det skal godt la seg gjøres å overtale en lege å ta en slik prøve på det offentliges regning uten at det finnes en medisinsk indikasjon. Da må du nok bekoste en slik prøve selv. Uansett må frøken samtykke i at det tas en slik prøve.

Skrevet (endret)

Uansett må frøken samtykke i at det tas en slik prøve.

Lol.

Ei mor her med ei billig tøsejente som hun bekymrer seg for er for lat til å ta anti-bolle-i-ovnen pillene sine?

Nei det blir uansett taushetsplikt ifra legen sin side.

Men du?

Kan du ikke bare knuse dem og blande dem inn i maten hennes som om hun var et dyr i løpetiden, hvis dere har et slikt tillitsforhold?

Hvis det er der nivået på mor og datter ligger, so whatevs.

Endret av JeremyBentham

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...