Gå til innhold

Hvor viktig er selve laseren i spilleren?


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er rett sted å spørre om dette, og slett/flytt innlegget om nødvendig.

 

Hvor viktig er selve laseren i en DVD/Blu-ray spiller i forhold til bilde/lyd? 

 

Jeg har sett på noen lasere, og de ligger i pris fra $10-50. Har laseren noe å si for hvordan informasjonen kommer ut i andre enden? For meg så er det behandlingen av den informasjonen laseren leser som avgjør hvordan den kommer ut som er sannsynlig, men er usikker på hva selve laseren har å si for den videre behandlingen.

 

Noen som kan hjelpe til å svare på dette?

 

Hvis noe er uklart, så beklager jeg. Jentungen er overtrøtt og bruker meg som klatrestativ mens jeg skriver dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, grunnen til at jeg lurer er at jeg har nettopp byttet laseren (inkl. drivverk) på min LG BD390 blu-ray spiller, og den kostet $15. Jeg har også en Harman BDP 10 spiller, og til den koster $50 (bare pickup). Jeg søkte litt rundt på nett, og fant ut at den samme pickup'en som Denon DVD-A1UD (https://www.tek.no/artikler/multikunstner_fra_denon/66209),og ette var en High-End spiller til €4000 da den kom på markedet.

 

Er det slik at Harman bruker ordentlig bra lasere i spillerne deres? Jeg har jo hatt en Harman DVD 25 i 15 år, og sett 1000-vis av filmer med den uten å ha hatt noen problemer.

 

Så skal det jo sies at grunnen til at jeg måtte bytte på LG-spilleren (eller det jeg tror er grunnen) var at jeg lot GET boksen stå på toppen av spilleren. Det tok litt tid før jeg skjønte at det var dumt, for den GET boksen blir utrolig varm på undersiden og jeg fikk problemer med å lese både DVD'er og BD'er.

Endret av Mister t
Lenke til kommentar

En ting er at pris på reservedeler påvirkes av mange faktorer. 

Du spør om "selve laseren", kan være jeg legger noe annet i det ordet enn du gjør. Delen du bytter består av mye mer:

  • Laseren er en enkel diode, eneste oppgave er å gi lys.
  • Linsen/fokuseringen er bevegelige deler med finmekanikk.
  • Fotodioden som mottar det reflekterte lyset er også en enkel komponent.
  • Posisjoneringen er bevegelige deler med finmekanikk.
  • Blu-ray spillere har to optiske system for å være kompatibel med DVD

Dette kan masseproduseres på en relativt enkel måte, eller det kan legges stor innsats i høy presisjon og kvalitet på de mekaniske delene. Det kan f.eks gi utslag i hvor temperaturfølsom den er. Det kan også gi utslag på hvor mye jitter det er i det digitale signalet. Jitter vil påvirke kvaliteten på lyd og bildesignalet.

 

Må legge til at jeg ikke har noen spesiell kompetanse for å uttale meg om dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...