Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabel mellom switcher?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:shrug: Hva slags kabel må jeg ha mellom to switcher??????

Jeg har rett å slett ingen peiling på slikt, men jeg må ha forbindelse mellom meg og de andre dataene i huset. Må jeg ha krysset(crossed) eller en vanlig rett kabel?? :wallbash::shrug:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte ein kryssa inngang på switchen(og ein knapp for å aktivere det). Du brukar kryssa på den eine av dei. Gode switchar finn ut av slikt sjølv. Skulle tru at du kan bruke ein ukryssa kabel.

Skrevet
Eg bruker alltid kryssa kabel av gammal vane og for å skille uplink og drop

Men mellom to switcher, kan jeg bruke en rett kabel mellom dem uten å bruke uplink?

hva er egentlig uplinken til?

Skrevet

uplink er eit navn på forbindelsen mellom to swicher/hubber

På eldre swicher, så er det ofte ein egen uplink port (gjerne port 1) med ein brytar der man velger mid/mid-x. Hviss du skal bruke ukryssa kabel, så må den eine brytaren stå som mid og den andre som mid-x.

Nyare swicher har ingen uplink port, og har vanlegvis autosense (d.v.s automatisk kryss/ukryss) på alle portane.

Skrevet

som du sikkert har fått svar på, kan du bruke ukrysset kabel.

Når det gjelder valg av switch ville jeg, av gammel vane, gått for 3com sine switcher. Tar jeg ikke helt feil klarer plus-serien (fra 500,- og opp) og finne ut mode selv. Selv bruker jeg standard-serien som er 100-150,- billigere, og setter kabeln i uplink på den ene siden.

Skrevet
akurat det digger jeg med min lille 8port cnet switch til 400kr ... den detekterer slikt selv :)

hvem selger den?

kjøpte den for minst et år siden på komplett. Da kostet den ca . 400kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...