Gå til innhold

Hjemmekino med takhøyttaler - forslag til oppsett


Anbefalte innlegg

Har for tiden:  Sa Mantra 50 med Primare i22 (DAC) og SE200. Har også liggende SA mantra 10 AV.

 

Tenker å oppgradere oppsettet slik at jeg også får en brukbar hjemmekino. Av estetiske grunner ønskes takhøyttalere, selv om dette ikke er det mest optimale.

 

I den anledning lurte jeg på om noen har forslag til en surround forsterker med pre out samt takhøyttalere som vil være en god match til oppsettet?

 

Jeg er blitt anbefalt følgende tidligere:

 

Oppsett 1. 

Forsterker -  Denon AVR X4300H

Takhøyttalere - B&W CCM684

 

Oppsett 2. 

Forsterker - Marantz SR5011

Høyttaler - Monitor Audio CT380

 

Oppsett 3. 

Forsterker - Yamaha RX-V781

Høyttaler - JAMO IC 610 LCR FG

 

 

Hvilke oppsett er best match med komponentene jeg allerede har og hva gir mest for pengene? Er mest usikker på sistnevnte oppsett... Eventuelt forslag til andre oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takhøytalere er for atmos/dts:x (eller bakgrunnsmusikk); det er helt håpløst å basere hjemmekino på takhøytalere alene - anbefales ikke! Kjøp heller en lydplanke; mye bedre.

 

Edit:

Merket meg at du ikke skal ha alle høytalere i taket; fortsatt er dette en dårlig plan. Surround og surround back er ikke designet for å henge i taket i en stue. Hele surround-effekten blir feil. Om planen var å bytte ut alle høyttalere du har med kun takhøyttalere så bør du seriøst revurdere. Da er lydplanke smartere (det trenger ikke være en plastikk-dings til 2500; finnes high-end lydplanker også).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takhøytalere er for atmos/dts:x (eller bakgrunnsmusikk); det er helt håpløst å basere hjemmekino på takhøytalere alene - anbefales ikke! Kjøp heller en lydplanke; mye bedre.

 

Edit:

Merket meg at du ikke skal ha alle høytalere i taket; fortsatt er dette en dårlig plan. Surround og surround back er ikke designet for å henge i taket i en stue. Hele surround-effekten blir feil. Om planen var å bytte ut alle høyttalere du har med kun takhøyttalere så bør du seriøst revurdere. Da er lydplanke smartere (det trenger ikke være en plastikk-dings til 2500; finnes high-end lydplanker også).

 

Hei, takker for svar. 

Beklager dersom det ikke kom tydelig nok frem, men tanken er å bruke komponentene jeg allerede har også i surround oppsettet.

Altså: 2x System Audio Mantra 50 (front), SA SE 200 (sub) og SA AV 10 (senter) i tillegg til Primare i22 for å drive høyttalerne fremme. 

 

I tillegg til dette trenger jeg en forsterker med pre i tillegg til 2x takhøyttalere.

 

Slik stuen er nå, er det null mulighet til å kable bakhøyttalere, så dersom jeg skal ha slike, må jeg ha trødløse og aktive, men selv med dette vet jeg ikke om det vil fungere i surround?

Derfor tenkte jeg å "gjøre det beste" av situasjonen og heller kjøpe noen gode takhøytatlere (og forsterker) som matcher de andre komponentene i oppsettet og heller leve med et ikke 100% optimalt oppsett. Det er iallefall bedre enn det jeg har per i dag (Stereo).

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg bedre hvor du vil; men surround høytalere i tak er ingen optimal plan.

 

Kan jeg spørre; hvorfor er ikke kabler et alternativ ? Det er _alltid_ et alternativ; vis hvem som er sjefen nå ;)

Er fullt klar over at det ikke er optimalt, men det er bedre enn alternativet som er kun å ha stereo :)

Trekke kabler gjennom veggene er ikke mulig desverre, ellers hadde jeg sikkert klart å mekke til noe som samboer kunne akseptert :)

Lenke til kommentar

Det er ett bedre alternativ enn stereo ja.

Det kommer også an på hvilke type takhøyttalere. De som kan vinkles vil gi en ok surround effekt så lenge de er langt nok unna.

 

Har selv 6 høyttalere i taket, hvorav 4 av dem er Atmos, og 2 er surround back. Jeg gikk for front atmos og surround back er hjørne monterte høyttalere ala Monitor Audio Apex A40 (Som er mine front Atmos, ett annet merke bak). Men rett over så er det type innfelt som skyter rett ned.

 

Til receiver valget, så er nok Denon det beste valget der, gir litt mer fleksibilitet på innstillingene av utgangene. Du bør også vurdere 7011 versjonen til Marantz, som vel er så si den samme. Marantz har litt mer detaljert lyd enn Denon, mens Denon er litt varmere i klangen. Menyer osv på dem er så å si identiske. Holder meg selv til Marantz, er på 3 prosessor ifra dem nå, og andre jeg har anbefalt dem, er også meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Ref Denon vs Marantz; de er bygger på samme platform - men Marantz bruker litt mer påkostede elementer (og strømforsyning); og derav vanligvis høyere pris. Dette merker man på bedre detaljer og generelt sett bedre lyd. Har selv en Marantz AV8802A (surround processor; så ingen forsterker i den) som jeg er veldig fornøyd med, ikke feilfri den heller - men man må opp i 3* prisen for å få noe som kan måle seg. Har hatt den i noen år, men føler fortsatt at jeg gjorde et godt kjøp til tross for pris på nesten 40.000.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...