Gå til innhold

Arbeidet med den 50 mil lange sjøkabelen har startet


Anbefalte innlegg

Problemet er at vi ikke har et fritt marked for produksjon og distribusjon av strøm i Norge. Strømleverandørene har ikke noe annet alternativ enn statkraft når de skal koble seg på nettet, og øker de nettleien for å finansiere en slik kabel vil man ikke kunne si "nei takk, da kobler jeg meg til leverandør B i stedet som har 20% lavere nettleie. Javel, dere kan tilby en mer lukrativ fastprisavtale eller en mindre volatil spotpris i stressperioder, men økningen i nettleie gjør det ikke verdt det". Det kan godt være en slik kabel kunne vært bygget i et fritt marked, men da måtte det gitt flere fordeler for sluttforbruker enn ulemper, som alt i alt ville gjort det lønnsomt for denne å finansiere utbyggingen gjennom høyere nettleie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at vi ikke har et fritt marked for produksjon og distribusjon av strøm i Norge. Strømleverandørene har ikke noe annet alternativ enn statkraft når de skal koble seg på nettet, og øker de nettleien for å finansiere en slik kabel vil man ikke kunne si "nei takk, da kobler jeg meg til leverandør B i stedet som har 20% lavere nettleie. Javel, dere kan tilby en mer lukrativ fastprisavtale eller en mindre volatil spotpris i stressperioder, men økningen i nettleie gjør det ikke verdt det". Det kan godt være en slik kabel kunne vært bygget i et fritt marked, men da måtte det gitt flere fordeler for sluttforbruker enn ulemper, som alt i alt ville gjort det lønnsomt for denne å finansiere utbyggingen gjennom høyere nettleie.

Statskraft er en statseid kraftprodusent i Norge. Statskraft er riktignok veldig store i Norge og kan til en viss grad påvirke prisen, men det finnes en del andre produsenter også og de konkurrerer alle på et åpent marked, Nord Pool.

 

Statnett eier og drifter "hovednettet" i Norge, noe du og jeg betaler for via nettleia. Betaler du 45 øre/kWt i nettleie så er mesteparten, 29,40 øre, rene avgifter, 16,32 øre elavgift og 13,08 øre mva. Da er det 15,6 øre igjen som skal deles mellom din lokale netteier og Statnett for å dekke drift, vedlikehold og tap i nettet.

Lenke til kommentar

Jobbet noen år i et smelteverk.

Når jeg så hvor mye varme, bråk og røk en smelteovn på 25 MW laget, så blir jeg imponert over at det går an å stappe så mye energi som 1400 MW inn i den lille kabelen.

Ja ja, med så høy spenning som 425kv så går det jo an, ser jo det.

Vi hadde mange kabler på den dimensjonen inn til smelteovnen, men så var jo spenningen bare rundt 90 volt da...

Artig med strøm og spenning....

 

 

Det er greit å ha klart for seg at det ikke vil være 1400 MW "i" kabelen. Da ville den smeltet og brent av.

 

Effekten som blir omdannet i selve kabelen er gitt av kabelens tap, som er gitt av resistansen i kobberen multiplisert med strømmen i annen potens: P=R*I^2.

 

Kabelen er designet med hensyn til svært mange parametere, men å minimere tap er én av de viktigste. Det er ingen som vil betale for å varme opp havbunnen mer enn nødvendig, for å si det på en annen måte.

 

Effekttapet i akkurat denne kabelen er på 5%, altså 70 MW ved full belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...