Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av gaming pc på budsjett


Anbefalte innlegg

Heisann. Sitter i disse dager på et om lag 6-7 år gammelt system med oppgradert SSD og skjermkort.

i5-2500k - 4.5ghz noctua kjøler

12 gb 1600 mhz corsair ddr3 ram.
Et sabertooth p67 (tror jeg)
Og et GTX 780 kort.

 

Dette begynner å dra på årene og jeg merker nå at i mer krevende/uoptimaliserte spill som pubg etc sliter jeg med å holde 100++fps jevnt og det går utover spillgleden.
 

Jeg kjøper grafikkort på bruktmarkedet da jeg er litt på budsjett, tenker et brukt 980 TI vil holde for meg i flere år fremover og vil gi mest bang for the buck i disse dager da jeg spiller i 1080p med en 144hz skjerm og har ingen planer what so ever til å gå over til noe høyere med det første. (kanskje en 1440p om noen år).

Til nå har jeg kommet frem til https://www.komplett.no/wishlist/shared/d9525167-3432-4139-bc82-b3d796f5b897

Sist jeg kjøpte pc var ikke hyperthreading en kjempegreie for spilling, men ser flere og flere spill utnytter dette så jeg har valgt en I7 over i5 for å være litt mer fremtidsrettet, er det verdt den ekstra kostnaden? Kommer kanskje til å streame litt i fremtiden og da er det vel greit med i7?

Utover dette har jeg valgt å kjøpe ny psu da min er like gammel som 2500k'n og jeg innbiller meg mtp garanti etc at det er greit å kjøpe en ny da resten også er kliss nytt. Vil denne være tilstrekkelig?

Spørsmålet mitt er egentlig om det er verdt å vente på coffe lake sin I5 med 6 kjerner og flere tråder? Finner ikke helt ut når dette slippes, vil dette prises i samme klasse som nåværende i5/i7, kanskje presse prisene på nåværende cpu'r ned. Hvor godt vil i5-8600k yte kontra dagens 7600k?

Tar imot alle forslag på mitt oppsett, finnes det bedre hk eller ram for noenlunde samme prisklasse som vil gagne meg mer? Vet at det ikke har vært et kjempebykst innen CPU de siste årene, men regner allikevel med at en 7700k/evt 7600k vil være en merkbar oppgradering, samtidig sparker vel fortsatt et 980 Ti greit fra seg i oppløsningen jeg spiller i og vil være en fin Upgrade? Hvorav ram angår har jeg ikke snøring på hvor stor oppgradering det er fra 12 gb 1600mhz ddr3 til 16gb 3200 mhz ddr4 ?
 

Marius




 

Endret av Marjuss2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...